Vliegveld standaardconstructies

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Vliegveld standaardconstructies

Bericht door scolty »

Heeft iemand meer informatie, of nog liever een nummering, van deze standaardconstructies? Deze komen op meerdere vliegvelden voor, dus er zal zeker een standaardisatie achter zitten.

Gefechtsstand (Ausweichstelle)
Eelde.jpg
Kleinere bunker
Schiphol.jpg
Onderkomen of schuilplaats
Bergen 2.jpg
Munitiebergplaats
Bergen 3.jpg
Telefooncentrale
Bergen.jpg
Groeten, Mart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Vliegveld standaardconstructies

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik zat er laatst ook aan te denken om eens een topic te starten over deze types. Helaas zijn typenr's niet bekend hiervan.

De grote Gefechtsstand is ook in Denemarken en Noorwegen te vinden. Ik geloof bijna 1 op 1 hetzelfde.

De kleine Gefechtsstand is in Nederland ook in verschillende uitvoeringen gebouwd. Ik zag laatst in het BRV dat er ook versies zijn met nooduitgang. Ook zijn deze met minder dikke wanden gebouwd.

De munitienissen zijn met name bij lichte flak stellingen gebouwd. Ik weet niet of deze in het binnenland ook voorkomen.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Vliegveld standaardconstructies

Bericht door scolty »

Dat zou wel jammer zijn, zeker omdat er zulke mooie overeenkomsten zijn op de velden. :geek:

Deze munitienissen hebben ook op Twente gestaan. Ik weet er 4 te staan, en allemaal zijn ze ver weg van Flak. Misschien heeft het op vliegvelden zelf meer te doen met munitie voor boordwapens van de vliegtuigen?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Vliegveld standaardconstructies

Bericht door p kuperus »

De minutienis op het oosterveld ziet er iets anders uit, dan de gene die hier afbeeld is. Hij is volgens mij iets lager en heeft geen ventilatieroosters aan de zijkanten voor zover ik dat kon zien. Verder lijkt hij er wel veel op. Wel typisch dat ze niet in de buurt van een flak gebouwd zijn. Op de lonnekerberg is nog een fundatierestant van een flak te vinden.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Vliegveld standaardconstructies

Bericht door maarten-stahlbeton »

Is dit type op meer velden in Nederland gebouwd? De bouw doet een standaard Luftwaffe ontwerp vermoeden.

Op Duitse kaart staat hij als Fernsprechvermittlung aangegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vliegveld standaardconstructies

Bericht door ducatim901 »

Dag Maarten,
Deze is dacht ik uniek.
Dat de werken op elkaar lijken (en een bepaalde standaardisatie laten zien) is niet raar, mogelijk zijn dezelfde personen aan de gang geweest met de ontwerpen of werd er gebruik gemaakt van de zelfde spelregels.
Hij staat er geloof ik nog wel, maar is er net als bij de gefechtsstand een loods overheen geplaatst.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”