Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heeft iemand toevallig een betere kaart van het Divisionsdorf en Vrijland dan de kaart uit het afstudeeronderzoek van Veerman (Nederlandse Heidemij, nr. 45001)?

Ik heb het meeste op Klein Heidelager en de Vier Heemskinderen kunnen identificeren en fotograferen, maar helaas zijn een aantal gebieden zoals Vrijland, Groot-Heidelager en de Flakbatterijen nog steeds off-limits. Ben al een aantal malen weg gestuurd bij de poort van de Oranje-Kazerne :cry:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hier een pdf'je over Kamp Koningsweg Noord en de Zeven Provincien

http://www.ontwikkelingmilitaireterrein ... nzp-ch.pdf
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heeft iemand toevallig wat meer informatie over de zogenaamde Hobaghalle die genoemd word in bovengenoemd pdf? Is er überhaupt wat te vinden over dit soort gebouwen in het BRV?
Lord of the Ringstand
luchtkastelen 40-45

hangars in het BRV-archief

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Vliegvelden zijn in het algemeen schaars beschreven in het BRV-archief omdat ze ten tijde van opname volop door de RAF, USAAF en LSK in gebruik waren en omdat veel vliegvelden door Duitse vernielingen en geallieerde luchtaanvallen flink in puin lagen. Van de (nog bestaande) Junkershalle is vast nog wel ergens wat te vinden; van de vernielde Hobaghalle waarschijnlijk niet. Of wachten op een Landmacht open dag.

grt, René D.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dat lijkt me idd wel eens leuk om te bezoeken.

Ik heb in de inventaris van het BRV inmiddels wel wat interessants gevonden, zal er toch aan moeten geloven om binnenkort maar eens een dag richting Den Haag te gaan. Ik heb van SES een mooie scan gekregen van een kaart van het vliegveld, alle splitterboxen, hangars en gebouwen staan er mooi op aangegeven. Zal mij benieuwen hoe de blokkaarten zijn en of ze overeen komen.

Het is echt jammer dat watwaswaar zo veranderd is en ik zo stom ben geweest om die plaatjes op te slaan. Heel divisionsdorf is er op te vinden :evil:
Lord of the Ringstand
jan lugtmeijer †

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door jan lugtmeijer † »

maarten-stahlbeton schreef:
Het is echt jammer dat watwaswaar zo veranderd is en ik zo stom ben geweest om die plaatjes op te slaan. Heel divisionsdorf is er op te vinden :evil:
Hoi Maarten, moet je even bellen of mailen met het Kadaster in Emmen en even zeggen wat je zoekt. Luchtfoto kost daar slechts 18 euro
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dank je wel Jan,

Zal even contact met ze zoeken.

Ik ben nu echt benieuwd of er in het BRV een tekening bewaard is gebleven van Diogenes I, aangezien deze pas vernietigd is na het vertrek van de Duitsers tijdens de slag om Arnhem. Ik heb de tekening wel gezien van Dio II, kan me alleen even geen datum van de opname herinneren.

Binnenkort ga ik de fundaties even opmeten, hopelijk komt deze vrijwel overeen met de gefechtsstand van de 1. Jagddivisie...
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Deelen - Divisionsdorf

Bericht door maarten-stahlbeton »

Niet divisionsdorf, maar klein heidelager:

Kan iemand mij helpen aan opmetingen van gebouw Arnhem D-3?

BRV heeft alleen de buitenkant opgemeten en helaas niet het interieur....
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”