Fliegerhorst Soesterberg

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Mir »

Ik vermoed van wel, maar ik ga het navragen voor je.
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Locatie/ coordinaten? wel zo leuk om alles in kaart te brengen ;)
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

Niet lang geleden kwam ik onderstaande foto tegen. Hij is gemaakt in februari 1990 en toont de bouw van gebouw 7a (het voormalige squadrongebouw van 298sqn). Duidelijk is te zien dat er iets ruimte moet maken voor de nieuwbouw. Maar wat???
SSB.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Joop Schreuder † »

Luftschutz bunkertje?

Greetz

Joop
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Martijn schreef:Niet lang geleden kwam ik onderstaande foto tegen. Hij is gemaakt in februari 1990 en toont de bouw van gebouw 7a (het voormalige squadrongebouw van 298sqn). Duidelijk is te zien dat er iets ruimte moet maken voor de nieuwbouw. Maar wat???
SSB.jpg
Prachtige foto !
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Mag in dit topic ook soesterberg noord besproken worden of is de fliegerhorst een apart gedeelte?
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Rob Mans schreef:
ducatim901 schreef:Zijn er ook nog restanten van de Flakbatterijen terug te vinden??
JK.
Sowieso in Den Dolder. 6 beddingen die verwoest zijn en een Vf-bunkertje.

Groetjes,
Rob
Zijn hier al tekeningen van gevonden?
u can't beat the bunker
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door 11E »

Dat bunkertje met schietgaten moet in de onmiddelijke omgeving van N52 08.185 E 005 19.246 liggen. Laatste keer dat ik er in geweest ben is in 2000 tijdens een test.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

11E schreef:Dat bunkertje met schietgaten moet in de onmiddelijke omgeving van N52 08.185 E 005 19.246 liggen. Laatste keer dat ik er in geweest ben is in 2000 tijdens een test.... :mrgreen:
Thanks!
u can't beat the bunker
Frans
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2015, 11:07

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Frans »

Is er iemand op dit forum die informatie heeft over de Nederlandse bedrijven die in de Tweede Wereldoorlog hebben meegewerkt aan het moderniseren van de vliegweide Soesterberg?
Of weet iemand een plek waar nog (wel) archieven met dat soort informatie zijn te vinden?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door ducatim901 »

Het zou kunnen dat daar informatie over te vinden is in het Nationaal Archief, waar je dit moet zoeken geen idee.
Het zal waarschijnlijk wel beperkt openbaar zijn, dus fotograferen niet toegestaan, alleen overtikken of opschrijven.
Als het een beetje tegen zit is het mogelijk nog niet eens openbaar dan zul je nog wel even geduld moeten hebben.
Er is wel iemand die er onderzoek naar gedaan heeft maar ik heb geen naam, dat ging trouwens niet specifiek over vliegvelden of bunkers maar heel breed.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

Veel is het niet, maar in het boek "Een eeuw militaire luchtvaart in Nederland 1913-2013" van R de Winter (uitgave van het NIMH) is onder andere het volgende te lezen:

'... Bij de uitvoering van de vele werkzaamheden schakelde de bezetter overigens ook volop het Nederlandse bedrijfsleven in. Sommige bedrijven deden zeer goede zaken, zoals de firma Bruil & Zanen uit Bussum, die alleen al in mei 1940 voor anderhalf miljoen gulden aan orders wist binnen te slepen. Dit bouwbedrijf was het eerste bezettingsjaar op het vliegveld actief met het aanleggen van onder meer startbanen, tientallen hangaars en talloze kleine bunkers. Vervolgens verhuurde het tegen gunstige tarieven graafmachines. Ook de NV De geruischlooze Weg uit Heemstede verzette veel werk op het vliegveld.'

In de bijgaande voetnoot wordt nog vermeld: '... meldt dat de firma Bruil & Zanen op een zeker moment 3.500 man personeel in dienst had en tezamen met het werk op het vliegveld Loosdrecht voor 5,6 miljoen gulden aan Duitse orders in de wacht sleepte.'
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door ErwinZ »

Als je bedrijfsnamen weet en/of namen van hun eigenaren dan is er wel wat te vinden in het CABR archief in Den Haag. Is wel een besloten archief.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door ErwinZ »

Laatste keer dat ik bij Waldlager III ben geweest kan ik me nog een bunkertje herinneren aan het spoor. Ik dacht dat die wel bij het kamp zou horen maar misschien toch niet. Op een stellings kaart van de 3./Art.Abt.962 staat een unterkunft ingetekend. Nieuwbouw, hergebruik?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Remco de Goede »

Is er een kmz of kaart met nog aanwezige Duitse werken? Heb van de week nog wat tijd over 😁
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”