Fliegerhorst Soesterberg

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

luchtkastelen 40-45 schreef:
Weet er iemand of in deze gebieden verder nog bunkers staan? Ik heb namelijk sterk het gevoel van wel.
nauwelijks de moeite waard illegaal toegang tot militair terrein te riskeren. De stalen luiken met ontluchtingspijp zijn waarschijnlijk putten voor water, brandstof of riolering.
Toen ik 9jaar was kon me zulk soort domme dingen permitteren, nu ben ik mij tuurlijk bewust van de risico,s.
Een goeie verrekijker doet wonderen ;)
Verder ben ik waarschijnlijk een CPES "DPO" station tegen gekomen, het gaat hierbij om een soort bunker 40x17M met een soort "tobruk" aan de kop kanten. loc: 52.132892° 5.304583°
gr
u can't beat the bunker
RickM
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2009, 16:33

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door RickM »

Iron schreef:Weet er iemand of in deze gebieden verder nog bunkers staan?
Ik heb namelijk sterk het gevoel van wel.
Ik ben ooit als 9jarig jochie door de rollen concertina gekropen tijdens een dagje vliegtuigen kijken met me vader op de uitkijkheuvel aan het einde van de startbaan.
Na zoon 20min rond te hebben gelopen achter het hek ben ik een aantal luiken in de grond tegen gekomen met ernaast gebogen buizen diameter ongeveer 12 tot 20cm, de luiken zelf waren ongeveer 80x80cm.
Na lang nadenken moet het in 1 van deze gebieden zijn geweest.


Verder ben ik recent nog in die omgeving daar geweest, het viel me direct op dat er behoorlijk veel loopgraven en schuttersputjes zijn, kortom wie o wie weet hier de weg?


gr Iron
Ja, ik weet de weg behoorlijk goed. Er steken twee soorten buizen daar uit de grond. Het eerste soort heeft een ´dakje´ bovenop en heeft te maken met de huidige functie als waterwingebied. Maar wat jij beschrijft als gebogen buizen klinkt als wat op een waterbunker staat, en dat rijmt met de luiken die je beschrijft. Oorspronkelijk hadden die bunkers een geveltje met een luik (zie bepaalde fotos in dit topic). In dat luik zat een aansluiting voor een slang. Soms is dat geveltje niet meer zichtbaar. Vroeger waren die luiken open en kon je met een ijzeren trappetje de bunker in afdalen. Tegenwoordig zijn die luiken op slot en hebben de bunkers een functie voor vleermuizen.

En bij deze meteen nog twee betere fotos van de bunker die midden op de Vlasakkers staat. Met ijzeren constructie boven ingang en schietgaten en een plat dak.

Afbeelding

Afbeelding

In de buurt ook veel loopgraven, tank/geschutsopstellingen en schuttersputten, maar voornamelijk na-oorlogs oefen-werk. De hele Vlasakkers is in de jaren 50 grondig omgeploegd, waardoor er maar weinig oorspronkelijke structuren terug te vinden zijn.
Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945
luchtkastelen 40-45

Waterkelder

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

... wat jij beschrijft als gebogen buizen klinkt als wat op een waterbunker staat, en dat rijmt met de luiken die je beschrijft. Oorspronkelijk hadden die bunkers een geveltje met een luik (zie bepaalde fotos in dit topic). In dat luik zat een aansluiting voor een slang. Soms is dat geveltje niet meer zichtbaar. Vroeger waren die luiken open en kon je met een ijzeren trappetje de bunker in afdalen. Tegenwoordig zijn die luiken op slot en hebben de bunkers een functie voor vleermuizen.
Niet om flauw te zijn, maar "bluswaterkelder" of iets dergelijks lijkt me in dit geval een betere term dan "waterbunker".
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

RickM schreef:En bij deze meteen nog twee betere fotos van de bunker die midden op de Vlasakkers staat. Met ijzeren constructie boven ingang en schietgaten en een plat dak.
Heb je een meer exacte lokatie van deze bunker? Ik heb al verschillende malen geprobeerd deze te vinden, maar tot nog toe nog zonder resultaat. Ben wel verschillende andere resten tegengekomen (oa. een munitiebunker). Is toch best een groot terrein als je niet precies weet waar je moet zoeken.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Martijn schreef:
RickM schreef:En bij deze meteen nog twee betere fotos van de bunker die midden op de Vlasakkers staat. Met ijzeren constructie boven ingang en schietgaten en een plat dak.
Heb je een meer exacte lokatie van deze bunker? Ik heb al verschillende malen geprobeerd deze te vinden, maar tot nog toe nog zonder resultaat. Ben wel verschillende andere resten tegengekomen (oa. een munitiebunker). Is toch best een groot terrein als je niet precies weet waar je moet zoeken.

Groeten,
Ik zoek hem ook nogsteeds ;)
u can't beat the bunker
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Mir »

Hoi,

Zoals jullie wellicht weten gaat het Legermuseum verhuizen naar Soesterberg. Men is momenteel druk bezig het terrein klaar te maken voor de nieuwbouw.
Nu is er onder de plaats waar hangar 9 stond een bunkertje gevonden.
Heeft iemand enig idee van het type? En kan iemand mij eventuele literatuur aanbevelen waar meer in staat over de Fliegerhorst? Het personeel verhuist binnenkort naar een van de Waldlagers en iemand wil daar graag meer over weten (ik ben er nog vrijwilliger maar ga niet mee naar Soesterberg)
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Bas de Mos »

Ziet er uit als een machinebunkertje? VF misschien?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door ducatim901 »

Dag Mirjam,
Zulke bunkers zijn op meer vliegvelden te vinden.
Het schijnt dat de binnenruimte wel eens wat kan verschillen.
Maar de grondvorm is wel hetzelfde.
Ik heb ze gezien op Haamstede, Hilversum en Bergen, volgens
het BRV moeten er nog meer gestaan hebben op de diverse
vliegvelden die door de Duitsers zijn gebruikt.
We hebben er geregeld een discussie over gehad en ondanks
dat je een bunker voor diverse dingen kunt gebruiken zijn ze
hoofdzakelijk gebruikt als schuilplaats ten tijde van een
bombardement of andere aanval (eigenlijk zijn alle bunkers
schuilplaatsen.....).
Is de bunker vrij te bezoeken?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Ties »

Zo lekkere vondst! :o
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door scolty »

Op vliegveld Twente staat er volgens mij ook eentje. Ik heb deze een paar jaar geleden opgemeten.
CIMG1409.JPG
Fliegerhorst Twente bunker.jpg
Groeten Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door tim »

Gezien de tekst rauchen verboten zou ik zeggen een munitie- of voorraadbunker.
In een schuilbunker had die tekst weinig zin...
Lag die loop bij de bunker?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Mir »

Bedankt voor jullie antwoorden!
Mooie tekening Mart.

Jack, de bunker is niet vrij te bezoeken. Men hoopt wel dat ie behouden gaat blijven, maar er is nog niks over bekend.

Tim: nee in de bunker. Er zitten ook ramen in, dus lijkt voorraadopslag dan niet aannemelijker?

En het is dus een Vf?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door tim »

Hoi Annelies,
Geen VF, dan had de bunker muren en dak van minimaal 1 meter moeten hebben.
Het is een FeldMassige bunker- catagorie veldversterkingen.
Daar hebben we er heel veel van in nederland:-)
Gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Mir »

Okee Tim, bedankt.

PS je mag me ook Mirjam noemen hoor :lol:
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door tim »

haha, sorry mirjam, dat gebeurt wel vakergeloof ik, en vast ook andersom :D
het gebouw wat op de bunker stond, was dat na-oorlogs?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”