Fliegerhorst Soesterberg

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
RonEr †

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door RonEr † »

Zo te zien gaat het hier om een typisch militair gebouw uit de jaren '50.
Je komt dit type ook nog wel eens tegen op oude Mobilisatie Complexen.

Ze zijn meestal gebouwd in de periode 1950 - 1960 bij de eerste 'bouwgolf'
van de Luchtmacht na het einde van de 2e wereldoorlog.

Details over het gebruik van dit gebouw ken ik niet, maar het
ziet er uit als de garage van een Motortransport Squadron op de
vliegbasis.
alt-148

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door alt-148 »

RickM schreef:Dan hier nog 1 van de weinige overgebleven bunkers in de omgeving van Soesterberg.

Bevindt zich midden op de Vlasakkers en is een gevechtspost, met een ingang aan de achterkant en naar 3 kanten toe schietgaten. Ik weet niet zeker of die Duits is. Zou eventueel ook uit Koude Oorlog-periode zijn. Weet niet of iemand hem hier herkent als typisch Duits?
Dit is een typisch Nederlandse kazemat, zoals die in de jaren dertig van de vorige eeuw zijn aangelegd. Langs het Defensiekanaal (Peel-Raam stelling) van Mill naar Weert vind je ze om de 200 meter.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

alt-148 schreef:Dit is een typisch Nederlandse kazemat, zoals die in de jaren dertig van de vorige eeuw zijn aangelegd. Langs het Defensiekanaal (Peel-Raam stelling) van Mill naar Weert vind je ze om de 200 meter.
Het is geen "typisch" nederlandse kazemat. De foto's laten een constructie met metalen staven boven de schietgaten en de deur zien. Deze constructie komt bij de S3-en in de Peel-Raam Stelling niet voor. Ook lijkt de ingang mij groter dan bij een S3, en is de betonconstructie anders dan bij een S3 (een S3 heeft oa afgeschuinde randen bovenop; de kazemat op de foto niet). Er zijn voor mij te veel verschillen om deze kazemat direct als S3 te benoemen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

Nog maar een keer bij Waldlager III langsgweest. De slopers zijn inmiddels verdwenen. Wat achterblijft is een enorme berg gruis, een kale vlakte en nog enkele restanten uit verschillende perioden. Het hek is ook verdwenen; het gebied is vrij toegangkelijk.
Direct na de "ingang" ligt deze gehavende bluswaterkelder.
SKJ028.JPG
Ook het eerder getoonde oventje staat nog overeind. Enkele meters daar vandaan ligt een betonnen sokkel met vier bouten erop (zendmast?). Daar omheen drie betonnen fundamenten met een metalen oog erin (tuidraad?). De vierde, die er gezien de ligging van de andere drie toch echt moet zijn (geweest) heb ik niet gevonden.
SKJ037.JPG
De open vlakte is grotendeels voorzien van boompjes. Op de achtergrond is de berg gruis zichtbaar; het restant van het Waldlager.
SKJ044.JPG
Gelukkig is niet alles gesloopt. De kelder van gebouw 10 op de eerder getoonde kaarjes ligt er nog, maar is niet toegankelijk. De ingang is dichtgemetseld. De kleine opening die overblijft is net groot genoeg om een camera doorheen te krijgen en een paar plaatjes te schieten (camera wel goed vasthouden :D ;) )
SKJ052.JPG
Ook enkele koude-oorlog schuilplaatsen zijn bewaard gebleven. De meest opvallende ligt midden op de zandvlakte, maar aan de randen liggen nog verschillende andere, kleinere schuilplaatsen. De meesten zijn verborgen onder een grondlaag. Geen van de schuilplaatsen is toegankelijk voor mensen.
SKJ054.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
pauldijkstra

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door pauldijkstra »

Die 'kelder' lijkt meer op zo'n standaard Duits 6-Mann bunkertje (nog steeds vaak aangegeven alszijnde raamraamdeur.
P. 8-)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Martijn »

Op de voormalige vliegbasis is inmiddels een fiets/wandelpad geopend. Het is slechts een klein stuk, dat je alleen over het meest oostelijke deel van de basis voert, maar er is toch nog wel wat te zien daar. Er ligt o.a. deze betonnen voet voor een tankkoepel.
SSB01.jpg
SSB02.jpg
Ik weet er op het terrein nog een aantal te liggen. Deze zijn momenteel helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Albert

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Albert »

e coordinatoren die bij Den Dolder uitkomen, komen uit op een plek waar tot in de jaren 90 een boerderij heeft gestaan. Waarschijnlijk restanten van de gierput of fundamenten van de varkensstallen. Je Bingmap is precies hetzelfde gebied als wat hierboven is aangegeven, Waldlager I.
De verhalen over tunnels worden alleen gestaafd door wat tunnelrestanten onder de commandobunker. Dat die doorliepen naar het Wehrmachtsheim is allang bewezen fabels te zijn. In de jaren 90 is er zelfs onderzoek naar gedaan door Sectie Militaire Historie. Ze hebben elke hoek en gaat in de kelder van het Wehrmachtsheim onderzocht, maar nergens sporen van tunnels. Wel wat Duitse restanten zoals kartonnen verpakking van mokkakoekjes en papieren broodzakken. De duitse bouwtekening die in het archief ligt geeft ook geen tekenen van tunnels aan.
Wel ben ik benieuwd hoever de tunnels onder de comandopost doorlopen, maar dat zal nooit een stelsel van kilometers zijn..
Hallo allemaal,

Vandaag kwam ik dit forum tegen op internet en las over de Duitse commando bunker, op Vliegbasis Soesterberg waar mijn vader vanaf de jaren 50 tot aan zijn pensioen heeft gewerkt.
Er schijnt een hardnekkig gerucht de ronde te gaan dat er een tunnel vanaf de commando bunker loopt en ik wil dan ook het gerucht voor eens en voor altijd de wereld uit helpen. De tunnel bestaat namelijk! Ik ben hier voor het laatst in 1975 in geweest. Hij loopt van de bunker naar dat destijds hangar 1 genaamd was. De tunnel is gemetseld van baksteen en halfrond aan de boven zijde, met in het midden een hoogte van ca. 2 meter.
Hij is ca. 100 a 150 lang en heeft een lichte knik. In 1975 was hij halve wegen ingestort omdat er in de jaren daarvoor een vrachtwagen doorgezakt was, zo vertelde mijn vader. Vanaf de andere zijde was hij toen al reeds afgesloten.

Groet,
Albert
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Ik vind dit verhaal zeer aannemelijk!
Er zijn naar mijn mening aardig wat mensen die aangeven dat er een tunnel is/was.
Ook heb ik vernomen dat er mensen zijn geweest die, tunnels vrij ver(500m+) van de basis hebben bezocht in hun jeugdtijd
u can't beat the bunker
Voddebaal

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Voddebaal »

(frustratie aan)

Heb geen goed woord over voor de sloop van deze panden!
Je moet toch gvd je hersen ergens diep in je reet hebben zitten wil je je handtekening onder de sloopvergunning willen/kunnen zetten.
Unieke panden die overal geschikt voor waren zijn gewoon verdwenen voor nop!
Laat er een scoutinggroep in zitten of weet ik veel wat, er waren mogelijkheden zat.
Maar het moest zo nodig "terug aan de natuur" gegeven worden en nu staan er jonge boompjes netjes op een rij welke een aantal keer per jaar bijgesnoeid worden.
Volkomen waanzin!

Even een ander object/slachtoffer..

Net als Fort Benoorden Spaarndam welke het slachtoffer dreigt te worden van Landall Greenparks.
Plannen voor het fort: hier een muur eruit, daar een aantal ramen erbij en als "kroon" een groot dakraam in het dak van de poterne.
Dat het een stuk werelderfgoed is dat op de Unesco-lijst staat en vol staat met muurschilderingen, varierend van 1900 tot nu, lijkt ze niet te deren..
Nu wil ik niet de schuld afschuiven op Landall alleen want de eigenaar, recreatieschap noord holland, wil centjes verdienen en dat is eigenlijk de bron van deze ellende..

(frustratie uit)

Mooie foto's! ben blij dat het allemaal goed op de plaat staat.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door ducatim901 »

Gaan ze Ft Benoorden Spaarndam aanpassen?
En die vrijwilligers die eens in de maand het fort weer netjes proberen te maken dan?
Waar komt dit idee vandaan, ik heb me al over het idee heengezet dat historische vestingwerken een nieuwe bestemming krijgen om zo behoud te waarborgen.
Maar een landalpark in een fort waar zulke mooie tekeningen en nog veel houtwerk in zit (er zijn wel forten waar meer in bewaard is gebleven).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door bunkerpictures »

Vorige week een dagje op Soesterberg mogen rondlopen en fotograferen, met een laagje sneeuw erbij. Ik hoop binnenkort wat meer foto's van deze dag en andere momenten op de website te tonen. Er staat inderdaad veel t egebeuren en dat is ook slopen. Er bljiven een aantal bunkers bestaan die als museum en of erfgoed gaan dienen.

Groet Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Hey Raphael

Dat zijn een paar interesante foto´s die je daar hebt.
Als ik me niet vergis zijn deze foto´s gemaakt op de NW kant van de basis.
Foto Nr 5 een aardebunker?
Heb je daar ook nog lanceerplatformen gezien in de vorm van een lange "diagonale schans"
Mocht je daar trouwens alles fotograferen of was het beperkt?

Gr
Laatst gewijzigd door Iron op 27 jan 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door bunkerpictures »

Ik heb er een dag lang kunnen fotograferen en binnenkort komen er nog meer foto's te zien op mijn website.
Het gaat met name om het gebied aan de noord/west kant alwaar de meeste bebouwing staat. Foto 5 is wel apart, is meer een veldversterking dan een bunker maar toch ook leuk. Bestaat uit soort rijplaten van staal die in elkaar haken dan wel bij elkaar gebracht zijn en aangeaard tot een schuilplaats.

Gr Raphael
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door Iron »

Weet er iemand of in deze gebieden verder nog bunkers staan?
Ik heb namelijk sterk het gevoel van wel.
Ik ben ooit als 9jarig jochie door de rollen concertina gekropen tijdens een dagje vliegtuigen kijken met me vader op de uitkijkheuvel aan het einde van de startbaan.
Na zoon 20min rond te hebben gelopen achter het hek ben ik een aantal luiken in de grond tegen gekomen met ernaast gebogen buizen diameter ongeveer 12 tot 20cm, de luiken zelf waren ongeveer 80x80cm.
Na lang nadenken moet het in 1 van deze gebieden zijn geweest.


Verder ben ik recent nog in die omgeving daar geweest, het viel me direct op dat er behoorlijk veel loopgraven en schuttersputjes zijn, kortom wie o wie weet hier de weg?


gr Iron
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
u can't beat the bunker
luchtkastelen 40-45

Re: Fliegerhorst Soesterberg

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Weet er iemand of in deze gebieden verder nog bunkers staan? Ik heb namelijk sterk het gevoel van wel.
Weinig kans dat er in het gemarkeerde gebied nog iets zinvols staat/ligt en nauwelijks de moeite waard illegaal toegang tot militair terrein te riskeren. In 1940-45 was dit onderdeel van het verspreide vliegtuig opstelgebied tot ver op de Vlasakkers. Veel hangars, gebouwtjes en munitienissen, die vlak voor de bevrijding door geallieerde bombardementen en Duitse Sprengkommando's behoorlijk in puin gelegd waren. Na de bevrijding is er grondig geplunderd en gesloopt en in het begin van de jaren 50 zijn de nieuwe betonnen vliegtuigdispersals aangelegd. Meer dan verdwaald puin, een enkele (Duitse) waterkelder en de onbekende bunker eerder in dit topic is er naar mijn weten nooit gevonden. Grote kans dat de loopgraven en schutterputten door Nederlandse dienstplichtigen zijn gegraven tijdens één of andere oefening op de Vlasakkers. De stalen luiken met ontluchtingspijp zijn waarschijnlijk putten voor water, brandstof of riolering.
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”