Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

De Stützpunktgruppe Schoorl
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door Renev »

Thx Erwin,
ErwinZ schreef: Wat houd de cirkel tussen Delfzijl en Emden precies in? Dat ligt precies naast 2 Wartestellungen in.
Zeker een mooi plaatje en die stond al een hele tijd op mn site.| Ik weet alleen niet wat een Wartestelling is ? |
Volgens mij zijn dit de nachtsperrgebiete waar s nachts altijd de FLAK het voor het zeggen heeft en waar altijd op vliegtuigen wordt geschoten. Om Embden heen (zeer belangrijke havenplaats - 12,8 cm FLAK op Borkum), Ruhrgebied, Brussel. Ook de Helle Riegel, omdat daar de nachtjacht preferent werd gehouden. Zones waar je als geleide jachtvlieger 's nachts geheel gefixeerd bent op je target.
Ik las laatst iets dergelijks over een rapportage van de Kriegsmarine waarbij er twee Ju88 werden neergeschoten boven de Schelde, door schepen met Flak aan boord. Zij hadden van achter komend, laag over de schepen gevlogen terwijl dit reglementair verboden was en zij alleen schepen aan de voorzijde mochten benaderen. Typisch geval van duidelijke en begrijpelijke procedures.

Terug naar de plaat: (raadselachtig:)
Er staan ook driehoekjes-pijltjes/kruisen en dat eerste lijken me vliegbases, maar er staan ook woorden, die me niets zeggen ald Georg-Bernhard-Norbert-Christow en YU-YW-YH .
Enig idee ?

vrgr
Rene
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ErwinZ »

Een Wartestellung is de Duitse benaming voor vijandelijke verzamel gebied. Bij aanvallen op Emden gebruikten de geallieerden 2 ruimtes om de vliegtuigen in formatie te krijgen voor de uiteindelijke bombing-run. Een ruimte was onder Borkum en tussen de Nederlandse-Duitse grens. En de 2e ruimte was boven de Dollard. Logischer wijze is hier veel minder Flak dan op het vaste land. Om de Wartestellung boven de Dollard te bevechten kreeg Batterie Termunten 12.8 Flak.

In de KTB van Emden valt regelmatig te lezen over beschietingen op eigen vliegtuigen. Vaak door gebrek aan communicatie. Ik moet het even nazoeken maar volgens mij wordt er wel gesproken over een gebied wat niet toegangkelijk was voor vliegers.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door Renev »

Hoi Erwin,
Ja, helder. Speelde zich in de NJ voornamelijk rond de bakens af.

Ik vroeg me al af waarom de RAF Duitse termen hanteerde. :)
geleidelicht+Katrin-Callandsoog.jpg
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”