M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
jan lugtmeijer †

M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Gezien de ligging van deze batterij, zo dicht bij de Schnellbootbunker, was ik enigszins verbaasd over de camouflage of meer het gebrek daaraan.
Op de luchtfoto, genomen in maart 1945, is de gehele opstelling zeer duidelijk zichtbaar.
Zoals gezegd, de Schnellbootbunker ligt er redelijk dichtbij en deze is nagenoeg niet te camoufleren. Dit trekt uiteraard bombardementen aan.
Men zou dus verwachten dat juist daarom alles wat er ook maar enigszins bij in de buurt werd gebouwd met alle mogelijke middelen aan het alziende oog van de verkenningsvliegtuigen onttrokken moest worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Annelies »

Hoi Jan,

Zijn er ook eerdere luchtfoto's waarop de bunkers zo goed te zien zijn, of is het complex eerder in de oorlog wel goed gecamoufleerd geweest?
jan lugtmeijer †

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Annelies,
Goede vraag!
Op een luchtfoto van december '44 zijn ze ook duidelijk te zien.
En aangezien de geschutsbunkers pas in mei 1944 zijn opgeleverd denk ik dat de batterij dus nooit goed gecamoufleerd is geweest.
Annelies

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Annelies »

Dankje :D
Wel apart dan inderdaad dat het complex nooit goed gecamoufleerd is geweest.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Danny »

Waarschijnlijk hebben ze hier nooit tijd voor gehad. Er was ook een gebrek aan materiaal in de late jaren van de oorlog. In Katwijk was de M152 bijvoorbeeld ook gecamoufleerd door middel van kippengaas met troep ertussen. Als de bunkers in '44 pas opgeleverd werden zou het best kunnen dat camoufleren niet meer mogelijk was.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Rob Mans

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Rob Mans »

Opvallend is ook dat de vier M272 geschutsbunkers van Heerenduin wel met een ruwe stuclaag is voorzien en de M178 niet.

Groetjes,
Rob
jan lugtmeijer †

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door jan lugtmeijer † »

todt schreef:Opvallend is ook dat de vier M272 geschutsbunkers van Heerenduin wel met een ruwe stuclaag is voorzien en de M178 niet.

Groetjes,
Rob
Het beton voor de M178 is 2 jaar voor de bouw van de M272's al toegewezen. oorspronkelijk had de batterij open Bettungen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Ruud »

Wbt de camo, ik denk idd dat men gewoon de moeite niet meer nam. Er waren minder arbeiders dan de eerdere jaren, materiaal gebrek speelde vast een rol en de bombardementen die het werk met één 'plof' ongedaan maakten. Bijv. de Schnellbootbunker 1, werd in de eerste oorlogsjaren zeer goed met netten toegedekt, hulpconstrucites werden gebouwd ... tot deze weggeblazen werden, hierna zijn ze naar mijn weten niet meer opgebouwd.
Mogelijk was men er inmiddels ook achter dat de geallieerden de posities precies wisten, netten erop of niet!
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Rob Mans

Re: M.K.B. Heerenduin (Wn 81)

Bericht door Rob Mans »

jan lugtmeijer schreef:
todt schreef:Opvallend is ook dat de vier M272 geschutsbunkers van Heerenduin wel met een ruwe stuclaag is voorzien en de M178 niet.

Groetjes,
Rob
Het beton voor de M178 is 2 jaar voor de bouw van de M272's al toegewezen. oorspronkelijk had de batterij open Bettungen.
Eind februari 1944 werd het beton voor de eerste van de vier M272 geschutsbunkers gestort. Volgens de opgave van de Ausbaustand van 1 juli 1944 waren deze gereed. De M178 was op dat moment nog in aanbouw. Een en ander staat beschreven in seefront IJmuiden ;)

groetjes,
Rob
Annelies

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Annelies »

Hierbij een foto van één van de M 272 bunkers.
Kan iemand mij vertellen waar de vierkante schoorsteenachtige bouwsels voor waren die je aan de rechterkant van de bunkers ziet (voor de kijkers links).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door AvB »

Dat blijkt een kabelput te zijn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Ruud »

Annelies schreef:Kan iemand mij vertellen waar de vierkante schoorsteenachtige bouwsels voor waren die je aan de rechterkant van de bunkers ziet (voor de kijkers links).
Ik sluit me bij Arthur aan. Overigens las ik onlangs ook een 'discussie' over dergelijke 'putten' in HvH, dus het blijkt meer voor te komen.
g,Ruud
Pal naast de bunker waren kabelputten gemetseld. Vanuit deze putten liepen de communicatiekabels door stalen pijpen naar de hulzenput onder de bunker. In het geval van een defecte kabel kon men vanuit de kabelput eenvoudig een noodkabel leggen of een reparatie uitvoeren.
(C) Seefront IJmuiden
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door PdK »

Die disussie komt bij bekend voor ;)
Dit is de put in MKB Vineta in Hoek van Holland, naast een 671. Het lijkt erop dat deze de zelfde functie had als in IJmuiden. Onderin gaan kabels richting noord en zuid.

Ga er overigens niet te driftig naar op zoek, het kan een lange en linke val worden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Robin de Goede »

Met deze lens lijkt het net of je in een 'Baskische broodoven' zit Peter ;) Lijkt me zeker pijnlijk.. om de put per ongeluk te vinden...
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
jan lugtmeijer †

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Je ligt er in voordat je het weet. Linke valkuil. We kwamen hem onverwachts tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”