Mobilisatie 1939-1940

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Mobilisatie 1939-1940

Bericht door Ruud »

BunkerKB schreef:Ruud, volgens de documentatie die ik gelezen heb is er op 12mei 1940, een Duits bombardement geweest. Tenminste zo staat dit beschreven. Ik denk zelf aan mijnen die afdwaalde tijdens het mikken op het kanaal. Schade werd gemeld Prins hendrikstraat Ericsonstraat. meer ken ik er tot zover niet van maken.
Intrigerend verhaal! Heb de LBD rapporten en dagmeldingen uit die periode erop nageslagen. Er is inderdaad gebombardeerd, sowieso was er ontzettend veel activiteit boven IJmuiden in de meidagen. Maar deze schade is niet gemeld op 12 mei, terwijl deze mi. behoorlijke omvang had. Het is natuurlijk ook mogelijk dat ik net dit (stukje) rapport mis :(

[EDIT] En inderdaad ik mis een essentieel rapport. Zie onder de welkome aanvulling uit het archief van Hans N.

Ron, klasse voor de aanzet tot het ontrafelen van dit raadsel, het plaatje blijkt idd correct en het is inderdaad IJmuiden! Hoewel het qua architectuur en uiterlijk veel gelijkenis vertoond met het gebouw van het Gasbedrijf is dit het niet, maar daar waren we ook wel uit. [EDIT]

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Mobilisatie 1939-1940

Bericht door BunkerKB »

Ruud,
De eer voor deze inzet is ook aan leden van https://www.facebook.com/groups/jebentijmuidenaarals/
Even terug naar de foto. Besef dat er enorm veel grote huizen etc gestaan hebben in het IJmuiden van voor de oorlog. Zelf kan ik veel herinneren vanuit mijn jeugd maar dat er ongemerkt veel veranderd in de jaren mag duidelijk zijn. Net als op jou foto zie je recht tegenover de hal haaks twee huizen staan die ik nog gekend heb maar door de stand van camera op de voorgaande foto's en de tussentijds verandering van het straatbeeld let je niet op die huizen. Dit is wel het leuke van oude foto's kijken. Dat de link gemaakt werd met de oude gebouwen van Gas en water kon ik niet maken omdat die weer anders er uit zien. Mag ik het verslag van Hans toevoegen in het Facebook verhaal.
gr.Ron
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Mobilisatie 1939-1940

Bericht door Ruud »

Mag ik het verslag van Hans toevoegen in het Facebook verhaal.
Ik verwacht niet dat Hans dit bezwaarlijk zal vinden. Anders link je even naar dit forum, dan is het helemaal mooi opgelost. Op naar het volgende 'raadsel' :)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Mobilisatie 1939-1940

Bericht door Ruud »

Om het dossier 12 mei 1940 compleet te maken, nog wat plaatjes.
Ron, ik ben nog wel even benieuwd naar jou bronnen.
De LBD maakt idd geen melding, de via Hans toegevoegde info komt uit de van Kammeren doc's.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Mobilisatie 1939-1940

Bericht door Ruud »

https://www.facebook.com/BunkerArchief/ ... 3668925807

Onderzoekje naar het Duitse bombardement nog een dunnetjes overgedaan en eerdere resultaten samengevat.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”