Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Danny »

Hey Sebas,

Zijn er nog schokkende vondsten gedaan tijdens het ontgraven of is het op dit moment alleen nog maar hopen op iets van dien aard.

Gruss, Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Sebastiaan »

Danny schreef:Hey Sebas,

Zijn er nog schokkende vondsten gedaan tijdens het ontgraven of is het op dit moment alleen nog maar hopen op iets van dien aard.

Gruss, Danny
Danny,

Eigenlijk nog geen schokkende dingen, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. Het enige "schokkende" wat gek is, is dat deze loopgraaf een uitgang heeft naar zeezijde.

Groet,

Sebas.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Danny »

Ha sebas,

In het gangenstelsel van Marine Seeziel Batterie Noordwijk zit ook een tunnel die naar de zeezijde loopt. Ik heb ook niet helemaal meegekregen wat hier nu eigenlijk de bedoeling van was. Ik denk dat het hier om een gelijksoortige situatie kan gaan. Jeroen kom er is in...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:19

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Jeroen »

neem aan dat je die trap bedoeld.
hier in noordwijk kwam die gang uit bij het loopgraaf aan de voorkant van het duin wat langs de schootvelden van de geschutsbunkers liep, net voor het loopgraaf stond hier een observatiepostje.

Misschien als alles verder uitgegraven is er een beter beeld ontstaat.

Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Sebastiaan »

Danny schreef:Ha sebas,

In het gangenstelsel van Marine Seeziel Batterie Noordwijk zit ook een tunnel die naar de zeezijde loopt. Ik heb ook niet helemaal meegekregen wat hier nu eigenlijk de bedoeling van was. Ik denk dat het hier om een gelijksoortige situatie kan gaan. Jeroen kom er is in...
Danny,

Ik weet ook van een gelijksoortige situatie op Langerak, daar was er ook een dergelijke tunnel door de eerste duinenrij. Geheel gek is het nog niet, de hele gang is alleen een beetje moeilijk te plaaten, want op luchtfoto's is deze ook niet zo 1-2-3 terug te herkennen als zijnde een gang. Dat maakt het uitgraven des te leuker, dat dan weer wel. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Gr. Sebas.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:19

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Jeroen »

Ja, uitgraven is leuk, maar als je er aan het eind dan achter komt dat hij dood loopt in een open loopgraaf wat zo'n 6 meter onder de grond ligt. :(
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door +AW+ »

Guten abend,

Als er een "Stellung" was, hadden ze in een noodsituatie zo snel mogelijk te bereikt of wanneer lucht alarm te verlaten...
Misschien was het de snelste manier :?:

groeten

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Momenteel volop in het nieuws, de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Eerder gingen er ooit geruchten dat er hiervoor weer een deel vh Forteiland (WN73, Kernwerk) af zou moeten .... in de nieuwe plannen is hierover echter (nog) niets te vinden. Maar het is mi. goed hier alert op te zijn, dus mocht iemand hierover ooit iets (concreets, geen giswerk!) bereiken, post even een berichtje ik weet dat iig WN2000 de intentie heeft hier bezwaar tegen aan te tekenen.
g,Ruud

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:IJ ... _40421.JPG" target="_blank" target="_blank"
http://www.technischweekblad.nl/nieuwe- ... 2603.lynkx" target="_blank" target="_blank"

Laatste nieuws:

http://fokkeblog.blogspot.com/2009/12/w ... sluis.html" target="_blank
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door AvB »

Dat was het eerste wat in me op kwam, wat gaat er met het forteiland gebeuren.

Trouwens, ik ga ook graag naar dancefeesten maar om nou een feest te organiseren op het eiland..
Hopen dat de meeuwen blijven broeden want wat er teringzooi wordt dat als er 3000 mensen op het eiland zijn!!

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... orteiland-" target="_blank" target="_blank

http://www.dancegids.nl/news/party/cape ... uiden.html" target="_blank" target="_blank
Nicht ärgern - Nur wundern!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door jopaerya »

Hallo

Ideaal voor "crowd control" op Forteneiland , veel beter dan Hoek van Holland .
Ik hoop dat die dance hooligans in het oude fort geplaatst worden zonder zaklicht ,
sommige maatschappelijke problemen worden dan automaties opgelost . :D :D :D :D

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Danny »

Ik kan de termen UNESCO werelderfgoed en een dance feest met 3000 man niet zo goed met elkaar rijmen... ligt dat aan mij?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Danny schreef:Ik kan de termen UNESCO werelderfgoed en een dance feest met 3000 man niet zo goed met elkaar rijmen... ligt dat aan mij?
Inkomsten?! Het eiland kan in mijn optiek niet geëxploiteerd worden door de inkomsten van de 6 bezoekdagen per jaar. Idd ook niet mijn idee van beheer en het onder de aandacht brengen van de militaire cultuurhistorie, maar er zal denk ik ook brood op de plank moeten komen om zaken als huur, belastingen, onderhoud, bootjes, verwarming, licht, salaris medewerkers / directie etc. te bekostigen … dit heeft dan toch wel weer enige relatie met het behoud van het eiland … toch :roll:
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door ducatim901 »

Stel je wilt een eigen zaak beginnen dan is één van de belangrijkste dingen waar je op moet letten is de bereikbaarheid van de locatie, even toevallig langshoppen is er op het Forteiland niet bij.
Dat dit niet altijd opgaat, één van de meest exclusieve restaurants ter wereld is alleen te voet bereikbaar en daar doe je wel een paar uur over.
Jack "hoezo een paar uur lopen ik rij wel effe door de Macdrive" Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Annelies »

Ruud schreef:
Danny schreef:Ik kan de termen UNESCO werelderfgoed en een dance feest met 3000 man niet zo goed met elkaar rijmen... ligt dat aan mij?
Inkomsten?! Het eiland kan in mijn optiek niet geëxploiteerd worden door de inkomsten van de 6 bezoekdagen per jaar. Idd ook niet mijn idee van beheer en het onder de aandacht brengen van de militaire cultuurhistorie, maar er zal denk ik ook brood op de plank moeten komen om zaken als huur, belastingen, onderhoud, bootjes, salaris medewerkers / directie etc. te bekostigen … dit heeft dan toch wel weer enige relatie met het behoud van het eiland … toch :roll:
g,Ruud
Het eiland is toch in beheer van PBN? Die haalt de inkomsten voornamelijk uit de activiteiten die ze op het eiland organiseren dacht ik. Voor het eiland tenminste want ze doen veel meer dan het eiland beheren. En de stichting organiseert dan met toestemming van PBN weer rondleidingen.

Ik heb het ooit eens met Leen de Jager of Mark van Leeuwen gehad over of het fort gevaar zou lopen met een eventuele uitbreiding van het kanaal oid. Ze zeiden toen omdat het fot werelderfgoed is dat dat niet het geval is. Maar... is alleen het fort werelderfgoed, of het hele eiland??

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Sebastiaan »

Annelies schreef:
Ruud schreef:
Danny schreef:Ik kan de termen UNESCO werelderfgoed en een dance feest met 3000 man niet zo goed met elkaar rijmen... ligt dat aan mij?
Inkomsten?! Het eiland kan in mijn optiek niet geëxploiteerd worden door de inkomsten van de 6 bezoekdagen per jaar. Idd ook niet mijn idee van beheer en het onder de aandacht brengen van de militaire cultuurhistorie, maar er zal denk ik ook brood op de plank moeten komen om zaken als huur, belastingen, onderhoud, bootjes, salaris medewerkers / directie etc. te bekostigen … dit heeft dan toch wel weer enige relatie met het behoud van het eiland … toch :roll:
g,Ruud
Het eiland is toch in beheer van PBN? Die haalt de inkomsten voornamelijk uit de activiteiten die ze op het eiland organiseren dacht ik. Voor het eiland tenminste want ze doen veel meer dan het eiland beheren. En de stichting organiseert dan met toestemming van PBN weer rondleidingen.

Ik heb het ooit eens met Leen de Jager of Mark van Leeuwen gehad over of het fort gevaar zou lopen met een eventuele uitbreiding van het kanaal oid. Ze zeiden toen omdat het fot werelderfgoed is dat dat niet het geval is. Maar... is alleen het fort werelderfgoed, of het hele eiland??

Gr.
Annelies
Zover ik weet, het hele eiland.

Groet,

Sebastiaan.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”