Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

De Stützpunktgruppe Zandvoort & Freie Küste tot aan Katwijk
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door _Annemieke »

Beste mensen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van onderstaande foto's en ben er nog steeds niet achter gekomen hoe/wat/waar deze staan/hebben gestaan.
De enige informatie die ik heb is "Haarlem 1966".
Ik weet dus ook niet of deze bunkers onder Zandvoort of IJmuiden vallen, ben ook niet zo bekend met deze tak van de Atlantikwall.
Ik zou het erg waarderen als iemand mij meer informatie kan verstrekken omtrent deze kittige kiekjes.

Groet Annemieke
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door BunkerKB »

Dag Annemieke,

Je vraag omtrent de locatie van beide foto's denk ik dat ze beide genomen kunnen zijn ter hoogte van IJmuiden. Bij de strandopgang bij de IJmuiderslag hebben er een drietal bunkers gestaan. Eén ervan heeft een tijdje een gebouw op de bunker gehad van de reddingsbrigade. Dit was de meest Noordelijke van de drie. In dit geval een 667. Dit is de eerste foto. Zuidelijk hiervan een tobruk type 64a voor een vlammenwerper, tweede foto. Daarnaast stond een 612. Als mijn idee klopt dan zijn de drie bunkers begin jaren zeventig gesloopt.

gr.Ron
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door _Annemieke »

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie!
Het lijkt er idd op dat dit IJmuiderslag is (W.N. 84?).
De gelijkenis van de 1e foto met die van de reddingsbrigade post, is treffend.
Zie link: http://www.ijrb.nl/algemeen/geschiedenis/.

Ik heb nog 1 foto die bij de set hoort, is het mogelijk dat je hier links een stukje van de 612 ziet?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door Ruud »

Dag Annemieke,

Dat zou idd een stukje van de 612 kunnen zijn.

De Tobruk (Bf 64a) had een geknikte entree, dat is op je foto goed te zien.

Ik zal de discussie verplaatsen naar Festung IJmuiden W.N. 84.

g,Ruud

http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/la ... d_wn84.htm

viewtopic.php?f=15&t=2275

viewtopic.php?f=15&t=178
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door _Annemieke »

Hallo Ruud,

Ook jij bedankt voor je speurwerk.
Alleen zit ik nu met een klein probleempje en een groot vraagteken.
Ik heb afgelopen weekend wat navraag kunnen doen en de desbetreffende persoon van en uit de foto's zegt dat dit Zandvoort móet zijn.
Aan haar geheugen valt normaal gesproken niet te twijfelen.
Dus dit brengt me een beetje in tweestrijd :roll:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door Ruud »

_Annemieke schreef:Hallo Ruud,

Ook jij bedankt voor je speurwerk.
Alleen zit ik nu met een klein probleempje en een groot vraagteken.
Ik heb afgelopen weekend wat navraag kunnen doen en de desbetreffende persoon van en uit de foto's zegt dat dit Zandvoort móet zijn.
Aan haar geheugen valt normaal gesproken niet te twijfelen.
Dus dit brengt me een beetje in tweestrijd :roll:
Dag Annemieke,

Dat zou natuurlijk kunnen. Ik durf niet met 100% zekerheid te stellen dat het IJmuiden is, ik sloot eigenlijk aan bij de reactie van Ron (die het ook als suggesties noemt).

Groeten en succes met de speurtocht!

Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dit is het voormalig Sanatorium Sancta Maria aan de Lakenvelderweg/Langevelderlaan in Noorwijk/Noordwijkerhout. Het terrein is momenteel in ontwikkeling en er zijn geen bunkers meer te vinden, die zijn al lang geleden gesloopt. Het is tegenwoordig een gated-community, waardoor toegang moeilijk is.

Het rechter Paviljoen op de BRV-tekening had een voor mij onbekende naam en is ik dacht in de jaren '70, gesloopt. Op de luchtfoto is alleen het grondwerk nog zichtbaar. Het Paviljoen waarvoor de twee bergplaatsen gebouwd zijn is het Paviljoen Liduina en word binnenkort ontwikkeld. Achter het Theehuis, rechts naast Liduina, was ook nog een bergplaats gebouwd. Hier was vorig jaar nog een verdwaald versperringspaaltje te vinden, vandaag heb ik hem helaas nog niet terug kunnen vinden.

Paviljoen Liduina was het Paviljoen voor de TBC-behandelingen, te herkennen aan de grote openschuivende ramen om de zeelucht te kunnen inhaleren.

Over dit terrein heb ik verschillende verhalen gehoord, van V1 opslag tot een bezoek van Rommel. Ook de verhalen over de gigantische kelders waar zowel de Duitsers als het verzet gelijktijdig in verbleven zijn op internet te vinden. Hoewel het inderdaad grote kelders zijn, lijkt me dit onwaarschijnlijk. Het historisch onderzoek dat ingezien heb over het terrein is helaas ook vaag over het oorlogsverleden. De exacte details zijn me even ontschoten, maar zal het document weer eens opzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door ducatim901 »

Één van de problemen met het onderzoek naar dat deel van de Nederlandse kust is dat er van de 16 Lw.Feld.Div. maar weinig aan archief is overgebleven, sporadisch kom je eens wat tegen en dat is dan hoofdzakelijk van het WBN en de naburige divisies afkomstig.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb het desbetreffende document opgezocht en blijkbaar was mijn geheugen toch vager dan het onderzoek. :roll:

Bij de bijlage van het ontwerp bestemmingsplan http://www.noordwijk.nl/wonen/bestemmin ... titel14303 is vanaf pagina 458 het vooronderzoek van ECG te vinden met daarin de oorlogshandelingen op en rond het terrein.
Lord of the Ringstand
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door 11E »

Van deze betonnen constructie was vanaf het pad oost een hele kleine rand beton te zien (zie link google earth knipsel hier beneden).

Is deze bunker van de Seeziel batterij en wat voor een type is dit?

Klopt het dat als je richting Katwijk loopt er op de zeewal totaal geen bunkers meer te zien zijn?

Alvast bedankt

https://i.postimg.cc/63gnRSX9/Knipsel.jpg
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door tim »

Is dat niet de vuurleidingspost?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Ryan L
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2021, 09:08

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Zandvoort

Bericht door Ryan L »

Dit is de Vf Leidstand van Batterij Zuidzand. Een leuk bunkertje met 4 ruimtes ( 2 verdiepingen )
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Zandvoort”