'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

De Stützpunktgruppe Scheveningen
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door M.S.Laarman »

Een Duitser die ik via een forum ontmoet heb, heeft een foto album van zijn opa.

Hij vraagt zich af of we in staat zijn de locatie van deze bunkers vast te stellen. Niet zo heel veel aanknopingspunten zoals jullie zien. De man deed dienst bij Reservepolizei-Bataillon 121. (wat deze te zoeken hadden in aan Atlantikwall complex?) Tijdsindicatie vanaf feb 1943.

Alvast bedankt,

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door AvB »

Er zat veel Polizei in Stp Gr Scheveningen vanwege het bestuurscentrum. De bunker is in ieder geval een 502, mogelijk geeft dit een aanwijzing.
Mooi te zien dat het trapje ook toen al aardig verzande.
Nicht ärgern - Nur wundern!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door M.S.Laarman »

Dank Arthur,

Ik was/ben niet zo bekend met de Polizei eenheden. Een google zoekopdracht levert wel dit op:

http://www.atlantikwallmuseum.nl/stutzp ... wn302.html

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door ducatim901 »

Als het een 502 is en daar lijkt het wel op dan hebben we 7 keer kans, een deel van de 502's bij Scheveningen stond echter niet in de duinen dus dan zouden enkele bunkers wegvallen.
Misschien hou je dan een 502 of 3 a 4 over maar dat trapje kom ik als ik even naar het heden kijk tegen bij Ter Heide.
Nu waren trapjes over de duinen voor de tijd dat ieder gezin een auto had meer regel dan uitzondering.
Dus misschien zijn er op vooroorlogse foto's of ansichtkaarten meer aanknopingspunten te vinden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door tim »

mooi hoor!
heeft het ontbereken van de stalen bint verbintenis met de veronderstelling dat het een 501 is?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door Remco de Goede »

tim schreef:mooi hoor!
heeft het ontbereken van de stalen bint verbintenis met de veronderstelling dat het een 501 is?
Neem aan dat je 502 bedoelt?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door tim »

euh ja tikfvoutje
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
stutzpunktgruppe †

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door stutzpunktgruppe † »

de foto van de houten trap,en de tekst dat widerstand 302 bij de meyendael/sprank ligt doet mij zeggen meyendael
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door wattman »

Meijendel / Waalsdorpervlakte is in elk geval een uitstekende omgeving om bramen te plukken; zie de activiteiten op eerste foto van de serie.
Dat zou die "zwischen Den Haag und Scheveningen" locatie ook verklaren. Voor iemand die "buitenom", d.w.z. via de Van Alkemadelaan zich verplaatst zou je dit zo kunenn aanduiden. Komen we dan niet uit op de noordelijke grens van Stp Scheveningen? Waarbij die trap de eerste strandopgang zou zijn ten noorden van Batterie Nord. Ik vraag me trouwens af of die gecamoufleerde opstelling geen 625 zou kunnen zijn.
stutzpunktgruppe †

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door stutzpunktgruppe † »

wattman schreef: Waarbij die trap de eerste strandopgang zou zijn ten noorden van Batterie Nord.
Dat bedoelde ik ook inderdaad,en aangezien in de post van de atlantikwall link over WN 302 en daarbij ook de sprank genoemd wordt versterkt dit mijn gevoel alleen maar!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door jopaerya »

Ik ben gaan zoeken naar het onderdeel Reservepolizei-Bataillon 121 maar kon niks vinden
in Holland , alleen in Duitsland en Rusland ( Leningrad ) Alleen het onderdeel Polizei Waffen
Schule III en de voorloper hiervan Polizei Lehr Abteilung III ??

Groeten Jos

P.S. de onderdelen van de Polizei Waffen Schule III zaten in meerdere W.n. en Stp.
russische metselaar

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door russische metselaar »

ziet er meer uit als een 501 recht en links zie je al treden.zal niet in scheveningen zijn ,daar hebben alle 501 s in de kust een voor gallerij.meyeldeal heeft kuvers toch?dit is te moeilijk .zander heeft 501 zonder galleij.alleen is het dak echt vol 2 meter.dit dak lijkt een beetje spaarzaam.zie maat naar de mensen.mensen waren al een stuk kleiner dan nu.
mvg
xander
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door Ties »

Sowieso geen 501, die heeft maar 1 ingang :)
En betreft de dakdikte, misschien loopt er een trap naar binnen waardoor ie beneden bij de trap wel een dak van 2m. heeft. Dit komt vaker voor.
Laatst gewijzigd door Ties op 05 jan 2012, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Een grijs verleden...
russische metselaar

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door russische metselaar »

waar zijn de luchtkanalen en de st aanduiding enz.geen st bunker
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door Ties »

Niet elke ST bunker had per definitie ook dit teken op de muur. Dan zouden er wel verrekte weinig St-ers overblijven. En er is een ventilatiekanaal te zien op de tweede foto onderaan bij de rechteringang.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”