Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

AvB schreef: Wij doen hier niet aan ballotage en wij sturen ook geen mensen weg omdat iedereen van leek tot expert hier welkom is.
Pak van me hart!

Geert, Uiteraard sturen we niemand weg, waar gaat dat over zeg! Ik stel voor; kom gezellig naar de uitreiking van de gouden betonmolen 11 mei, dan kan je de leden leren kennen. De meeste zijn erg aardig ;)

viewtopic.php?f=4&t=3546
Geert je kan je na al deze pagina's niet meer verschuilen achter het leek-zijn. Ik was op op het gebied van deze locatie net zo leek als jij maar er is zoals je in je laatste post vraagt al 5 x een korte samenvatting gegeven. Als je die noteert en een aantal keer leest moeten alle namen en termen je duidelijk zijn.
Sluit ik bij aan! Als Einzelganger, wbt onderzoek, beperk ik me tot de vm. vesting IJmuiden. Scheveningen, radars, Cecile, Freya usw. waren voor mij nieuw. Ik heb alle posts even nagelezen en kort samengevat wat er allemaal geschreven was.
Samenvatting:

Relevant voor LW Mammut:
Luftwaffe; Mammut, Moritz, 4 masten, Kwartellaan, Vf bunker, Stp.XXXXV L, FuMG 41/42G (?)

Relevant voor KM Mammut:
Marine; Mammut Casar, Anton, 3 masten, Savorin Lohmanln, V143/Erika, WN 66 HM, Fumo 52

Niet Relevant of ter discussie:
(M151/Ursula)
(Fumo 53, Cacilie)
Tussen de trefwoorden wat tekst gevoegd en ik kom op basis van de discussie tot een aardig :roll: verhaal. Verhaal kan ik verifieren en staven met de (hier) verkregen informatie. viewtopic.php?f=18&t=3543&start=180#p37810


Zonder te oordelen over hoe je goed onderzoek moet doen, mijn tip: Schrijf vooral wat je hebt ontdekt in een duidelijk en vooral compleet verhaal. Zorg dat je dit zelf snapt, vertel hierbij waarom je vindt dat iets zo is. Probeer hierbij ook nog eens twee verschillende bronnen te vinden die hetzelfde zeggen, ofwel je verhaal ondersteunen. Sluit veldonderzoek ook niet uit, hiermee toont Tim bijv. aan dat de naam Erika aan de V143 is toegekend. viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37174

Natuurlijk gaat er als primaire bron niets boven archiefmateriaal, zoals de forumleden aangeven. Er zijn veel aannames die niet juist zijn. Maar goed, wie doet dit niet en krijgt later niet de deksel op zijn neus :?
Een leuk voorbeeld is de verdraaing van de vf1 en 2 in een standaardwerk van Rolf, dit heeft veel onderzoekers op een verkeerd been gezet. Nog een mooie, de toevoeging SK. Deze is vaak (ten onrechte?!) toegekend door onderzoekers aan bouwwerken die men niet goed kon/kan thuisbrengen! viewtopic.php?f=45&t=161&start=105#p38272
Dan hebben we nog de verbastering van Feldmassige Ausbau in FA, ik ben het nog nergens in Duitse documenten tegengekomen, maar goed dat zegt natuurlijk ook niet alles. viewtopic.php?f=114&t=2050&p=26490&hili ... sig#p26490

Wordt nu wel erg OT (Off Topic), maar ben mijn 'ei' weer kwijt :geek:

Nog wat hulp bij je speurtocht, Cacilie is de Fumo 53, een Mammut (groot scherm, verticaal, lijkt op de Mammut's in Scheveningen) is zover wij (wij = forumleden) niet geplaatst in Scheveningen. Waarom Cacilie opduikt in de discussie? Dit is in één van voorgaande posts, in deze discussie, heel duidelijk aangegeven. Zelfs met Duits bronmateriaal ....
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37196 + viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37224

Tot slot het laatste losse eindje van mijn lijstje; De bomvrije bunker van het type M151 kreeg van de bunkerbemanning de naam Ursula, deze naam werd naar Duits gebruik boven de entree geschilderd.
viewtopic.php?f=18&t=3543#p37105

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Wordt nu wel erg OT (Off Topic), maar ben mijn 'ei' weer kwijt :geek:
Dankjewel, Ruud! Voor mij is er nooit zo gauw iets off topic en je hebt mij en waarschijnlijk meer nieuwe lezers een grote dienst bewezen. Natuurlijk kan ik zelf ook wel al die vorige opmerkingen, aanvullingen en reacties lezen en onder elkaar zetten, maar ik kan ze niet wegen op echtheid, waarheid, relevantie en of ze al dan niet on topic zijn.

Maar genoeg daar over. Ook dank voor de uitnodiging!

Nog een laatste vraag: Hoe (terecht) is Cäsar in beeld gekomen en wat zien we op deze foto's? Dank en groeten, Geert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Bas de Mos »

Beide zijn masten van Scheveningen Radio, die juist door de bezetter zijn opgeblazen. Niet relevant met de Mammuts. Misschien moet je inderdaad alles nog eens doorlezen, en voor jezelf samenvatten. Vooral dit bericht van Arthur: viewtopic.php?p=37752#p37752

Ik ben zelf ook semi-leek, maar in dit ellenlange topic zijn bepaalde dingen al 5× opnieuw gevraagd en beantwoord. Dat maakt het zeer verwarrend. Voordat je een vraag (opnieuw)stelt dus beter allereerst zelf even goed teruglezen.

Het is niet aan mij om dit te bepalen, maar misschien dit topic definitef afronden? Zo'n beetje alles is wel behandelt nu?
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door +AW+ »

worum gehts :?: :?: :?:.................................................................................................... ;)

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jvth »

In het KTB Admiral in den Niederlanden van 24 januari 1945 stond het volgende:
FU-MO 5 (seetakt)-Boulogneanlage mit 400 KW-Sendeleistungsanlage Nr. 234 bei Scheveningen mit dem 19.1.1945 1800 Uhr in Betrieb genommen.
Standort:
a) geografische Koordinaten
52 Grad 04 Min 55 Sek Nord
4 Grad 14 Min 51 Sek Ost
b) stereografische Koordinaten
Rechtswert: 76 875,80 m
Hochwert: 455 372,60 m
Meridiankonvergenz = _0 Grad 53 Min 59 Sek.
Höhe des Gerätes über NN bis Mitte Spiegel cs. 22 m.
Deckname des Gerätes: A n t o n zwei.

Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Ha Jan,
Bedankt voor het plaatsen..
Michael svejgaard heeft de coördinaten vertaald naar hedendaagse,
En kwam ergens bij Moritz uit!
Waarschijnlijk foutje ingeslopen.

Groeten, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

jvth schreef:In het KTB Admiral in den Niederlanden van 24 januari 1945 stond het volgende:
FU-MO 5 (seetakt)-Boulogneanlage mit 400 KW-Sendeleistungsanlage Nr. 234 bei Scheveningen mit dem 19.1.1945 1800 Uhr in Betrieb genommen.
Standort:
a) geografische Koordinaten
52 Grad 04 Min 55 Sek Nord
4 Grad 14 Min 51 Sek Ost
b) stereografische Koordinaten
Rechtswert: 76 875,80 m
Hochwert: 455 372,60 m
Meridiankonvergenz = _0 Grad 53 Min 59 Sek.
Höhe des Gerätes über NN bis Mitte Spiegel cs. 22 m.
Deckname des Gerätes: A n t o n zwei.

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Beste forumleden;
Voor de rondleidingen morgen langs en door de belangrijkste bunkers van het mammut complex (niet de V143)zijn nog enkele plekken beschikbaar!
Aanmelden via; info@atlantikwallmuseum.nl
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”