Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Thnx Tim, ik tracht het toch ;)

Wat anders...

Voor de gene die er al zijn geweest met name... Het stenen bouwwerkje met puin erin heb ik uitgegraven. Wat blijkt? Het staat op beton... Ik was stom verbaasd. Eerst leek het nog 'dicht gestort' te zijn, maar het beton loopt door buiten het bouwwerkje.

Het stenen bouwwerkje heeft aan drie kanten een gat van 3 stenen hoog, en aan de 'voorkant' (richting bunker) zit een 'doorgang'. Het beton loopt voorbij de stenen... nog niet gekeken hoever het doorloopt (ligt veel puin en wortels).

Het is niet de septic tank, die moet een stuk verderop liggen.

Tevens wat detailfoto's van de locatie bijgevoegd... er is op die plek wel iets te zien.
Locatie1.png
Locatie1detail.png
Pic1.png
Pic2.png
Pic3.png
Pic4.png
Pic5.png
Pic6.png
Pic7.png
Pic8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door WimVe »

Guido,

Heb je er al eens aan gedacht om een overzichtstekening te (laten) maken met daarop de locaties ?

Wim

BunkerOwner schreef:Thnx Tim, ik tracht het toch ;)

Wat anders...

Voor de gene die er al zijn geweest met name... Het stenen bouwwerkje met puin erin heb ik uitgegraven. Wat blijkt? Het staat op beton... Ik was stom verbaasd. Eerst leek het nog 'dicht gestort' te zijn, maar het beton loopt door buiten het bouwwerkje.

Het stenen bouwwerkje heeft aan drie kanten een gat van 3 stenen hoog, en aan de 'voorkant' (richting bunker) zit een 'doorgang'. Het beton loopt voorbij de stenen... nog niet gekeken hoever het doorloopt (ligt veel puin en wortels).

Het is niet de septic tank, die moet een stuk verderop liggen.

Tevens wat detailfoto's van de locatie bijgevoegd... er is op die plek wel iets te zien.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door ducatim901 »

Leuke vondst Guido!
Op, ik dacht één van de Duitse kazerneterreinen van Soesterberg, hebben ze ook gestaan.
Heb ze zelf niet gezien maar het waren fornuizen (soort van dikke BBQ's) waarop gekookt/verwarmd kon worden.
Denk dat ze allround waren, niet met een specifiek gebruik voor ogen, dus koken van eten en evt. schoonkoken vieze kleding.
Bij zo een grote bunker die waterdicht gemaakt moest worden kan het ook gebruikt worden om de teer wat op te stoken zodat het makkelijker te verwerken is.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

WimVe schreef:Guido,

Heb je er al eens aan gedacht om een overzichtstekening te (laten) maken met daarop de locaties ?

Wim

Mee bezig ;-)
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

ducatim901 schreef:Leuke vondst Guido!
Op, ik dacht één van de Duitse kazerneterreinen van Soesterberg, hebben ze ook gestaan.
Heb ze zelf niet gezien maar het waren fornuizen (soort van dikke BBQ's) waarop gekookt/verwarmd kon worden.
Denk dat ze allround waren, niet met een specifiek gebruik voor ogen, dus koken van eten en evt. schoonkoken vieze kleding.
Bij zo een grote bunker die waterdicht gemaakt moest worden kan het ook gebruikt worden om de teer wat op te stoken zodat het makkelijker te verwerken is.
JK
Op een paar meter van dit bouwwerk hebben we wel enorme 'klompen' teer gevonden.

Was dit altijd op beton gebouwd?
En hoever zou het doorlopen?
Of kan het ergens op zijn gebouwd (of was dat niet gebruikelijk)?

Rooster wat erbij hoort, trekgaten... logisch. ;) Thnx~!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door ducatim901 »

Misschien werd er wel een afdak of schuurtje omheen gebouwd om het werkbaar te houden met slecht weer.
De gaten zijn dan idd trekgaten voor de verse lucht die nodig is voor een gezond fikkie.
Teer werd gebruikt om bunkers waterdicht te maken, niet alleen dak en muren maar ook gaten in de vloer (kabeldoorvoeren).
In de 618 waren hele blokken met teer voor de kabeldoorvoeren te vinden, netjes met het bekistingshout er nog omheen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Wist dat men er de ondergrondse en aarde gedekte delen mee insmeerde.

Met het heuveltje bij de van Ouwenlaan betekende dat dus de gehele bunker 30 breed x 38 lang x 11 hoog = 660 m2 (korte zijdes) + 836 m2 (lange zijdes) + 1.140 m2 (dak) = 2.636 m2 te teren.... :?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Scherp Jack,
Mooie vondst Guido!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door aad-G »

BunkerOwner schreef:
ducatim901 schreef:Leuke vondst Guido!
Op, ik dacht één van de Duitse kazerneterreinen van Soesterberg, hebben ze ook gestaan.
Heb ze zelf niet gezien maar het waren fornuizen (soort van dikke BBQ's) waarop gekookt/verwarmd kon worden.
Denk dat ze allround waren, niet met een specifiek gebruik voor ogen, dus koken van eten en evt. schoonkoken vieze kleding.
Bij zo een grote bunker die waterdicht gemaakt moest worden kan het ook gebruikt worden om de teer wat op te stoken zodat het makkelijker te verwerken is.
JK
Op een paar meter van dit bouwwerk hebben we wel enorme 'klompen' teer gevonden.

Was dit altijd op beton gebouwd?
En hoever zou het doorlopen?
Of kan het ergens op zijn gebouwd (of was dat niet gebruikelijk)?

Rooster wat erbij hoort, trekgaten... logisch. ;) Thnx~!
Nog duidelijker van het gebruik zouden er brandsporen en verkleuring op de stenen te zien moeten zijn.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

aad-G schreef:
Nog duidelijker van het gebruik zouden er brandsporen en verkleuring op de stenen te zien moeten zijn.
De stenen waar evt vuur gebrand zou hebben lijken wel veel zwakker te zijn... er waren wel 'wat' asresten, maar het beton onderop was bijvoorbeeld 'brandschoon'. Het rooster is te geroest om te zien hoeveel (en waarvoor-) het gebruikt is... Ik ga morgen als het droog is eens even goed kijken naar de stenen zelf... Thnx!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik denk toch echt dat om zulke delen te teren er een asfalteringswagen aan te pas kwam. In zo'n oven(tje) lijkt het me lastig om productie te kunnen draaien. Zeker met de genoemde oppervlaktes.

Op Deelen en Soesterberg ben ik vergelijkbare(?) objecten tegen gekomen. Mij is verteld dat deze voor het vernietigen van documenten was in het geval van een A-Fall. Onderbouwing hiervoor ben ik niet tegengekomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Dat is een mooi exemplaar....

Er liggen op het terrein wel meerdere 'putten' met bergen teer, brokken/blokken.
Krijg het idee dat men hier ter plaatse heeft gesmolten/verwarmd.
Maar inderdaad, met zo'n groot oppervlak moeten dat nogal wat handjes zijn geweest.

Merci!
BunkerOwner

Specifieke vraagstukken m.b.t. bunker R8742 van Ouwenlaan

Bericht door BunkerOwner »

Heren,

Ik heb een hele reeks vraagstukken aan de hand van de luchtfoto uit 1945. Ik wil deze de komende tijd hier plaatsen ter discussie en wil daarom dit juweeltje alvast met jullie delen (voor de gene die hem nog niet hadden).

Download de high-res hier (1200 Dpi).
Voorbeeld_high_res_Clingendael.jpg
Wellicht leuk als jullie de eerste zaken opwerpen die jullie opvallen, in plaats van dat ik meteen een hele waslijst vragen stel :D

Wel de eerste voor Tim alvast, is dit die bouwplaats waar je op doelde een poos terug?
vraag_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Cray »

HVV heeft net een heel mooi nieuw kunstgrasveld geplaatst op het "tweede veld".
Dit is ook het veld dat op de afbeelding te zien is:
In 1942 nam de Duitse bezetter het tweede en derde veld van HVV in beslag. Deze velden werden met stenen en asfalt bedekt en diende als bouw- en opslagplaats voor de aanleg van de Atlantikwall.
- http://dehaagsevoetbalhistorie.nl/club/hvv__1960_2013_/
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Inderdaad Guido!
"Bauhof clingendael heette het geloof ik"
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”