Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Remco de Goede »

Zijn de bestanden van Jack/Tim verzetsdocumenten?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Yep,
Afkomstig uit het niod.

Dit moet door personen zijn opgesteld die primaire bronnen hadden Bij De Duitsers, dus voor ze werkte of de beschikking hadden over voldoende gestolen/gekopieerd materiaal..
Er word door de opstellers van het document ook gesproken over bijbehorende microfilms maar die zaten er blijkbaar niet meer bij
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Jeroen R. »

Sani.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Remco de Goede »

Mooi Jeroen! waar heb je dit gevonden?
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Jeroen R. »

Zomaar een snipper in een aantal docs die ik van een kennis kreeg. Geen bron. Helaas niets meer over deze locatie, maar wilde deze toch even delen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door AvB »

In de Frederikkazerne zaten tijdens de oorlog een aantal maanden Hongaarse gendarmes, militaire politie dus. Die droegen blijkbaar opvallende hoofddeksels.
Mogelijk dat daar het verhaal over 'Hongaarse SS-ers als persoonlijke bescherming van Seyss-Inquart' vandaan komt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Geweldig heren!

M.b.t. de Honggaars-Oostenrijkse SS-ers, de getuige vertelde dat Seyss-Inquart voor zijn persoonlijke bewaking geen Nederlandse SS wilde inzetten. Naar wat ik begreep had men reguliere Duitse SS hoofddeksels, waren het 'beren van kerels' ten opzichte van de meeste Duitsers in de vesting... Heb nagevraagd wat hij daarmee bedoelde (de bewuste getuigen woont in Den Haag) en daarop gaf hij aan: ze waren kerngezond en afgetraind, geen 'zwakke' strijders of voormalige Oost-front strijders met 'schade'...

Ga nog een laatste lijst met onderzoeksvragen opstellen om de laatste eindjes aan elkaar te knopen, dan is alles helder voor publicatie. Die vragen zal ik hier en op Axis plaatsen ter discussie.

Nogmaals thanks heren!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door ErwinZ »

Bij de 34.SS in de stelling zaten ook veel Oostenrijk-Hongaren.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bedoel je niet de 23.?
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Waren er ook een aantal die volhielden dat Clingendael geen 'Festung' zou zijn.

Heb inmiddels tientallen stukken waaruit blijkt dat het een volledig losstaande vesting was binnen de Stp.Scheveningen-Clingendael. Meest heldere hierin is wel een bericht van Himmler aan Hitler, wellicht is het dan nu wel 'bewezen'...
Festung_Klingental2.png
Nog eentje van Meine aan Rauter:
Festung_Klingental.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

De bunker diende ook niet als Hospitaal voor de Stp. in het algemeen. Al helemaal niet als 'noodhospitaal voor het Bronovo' zoals een aantal stellen.
Sterker nog, er waren meer dan voldoende noodhospitalen:
DSC05794.JPG
DSC05795.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Beste Guido,
De door jou geplaatste briefwisseling (uit SS en Nederland) stamt inderdaad uit de periode dat Scheveningen en Clingendael nog 2 losse steunpunten waren.
In de loop van 43 zijn deze stutzpunkten (scheveningen en Clingendael ook Reichskommissar genoemd), welke al aan elkaar grensde uit tactische overwegingen samengevoegd tot "stutzpunktgruppe Scheveningen"

De term festung in de betreffende brief moet je absoluut niet verwarren met de term festung in de atlantikwall terminologie! Maar dit hebben we al eens "besproken" ergens eerder in deze topic..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

De documenten over de verschillende civiele klinieken zijn heel leuk om te lezen. weet je ook een datum? Ze spreken beide over het moeten evacueren, dus mogelijk speelt zich dit af in het voorjaar van '43? Het is goed mogelijk dat een paar maanden later van deze klinieken er nog maar een paar over zijn gebleven, omdat steeds meer mensen uit het gebied werden geëvacueerd.

Die SK zal niet bestemd zijn geweest voor burgers, maar alleen voor Duitse militairen en misschien enkele belangrijke Duitse burgers van het reichskommisariaat?

Ik vraag me wel af of gedurende de gehele oorlog Duits militair personeel opgenomen werd in het bronovo ziekenhuis?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Tim...

Ter verduidelijking, ook in '43, '44 en '45 sprak men over de aparte vesting Clingendael.
Er hebben nooit gewonden in de bunker gelegen.
Er waren geen 250 bedden... en ook de verpleegsters uit het Bronovo hebben er nooit diensten gedraaid maar moesten beschikbaar zijn indien nodig. Er was ook maar 1 ruimte ingericht als hospitaal. Waarschijnlijk de max 30 plaatsen zoals in de brief omschreven.

Dat die briefwisseling uit SS & Nederland komt weet ik, ik heb jou zelf het 2e deel ervan gegeven remember?

Je mag best vasthoudend zijn in je standpunten, maar er zijn er te veel simpel te weerleggen.

Feit dat dit de enige bunker is die juist niet door Nederlanders gebouwd mocht worden (waarom niet dan?), en het feit dat iedereen die de bunker wel heeft bezocht andere gedachtes erop nahoud, geeft iets aan.

Het was zelfs niet mogelijk om in de oorspronkelijke situatie met gewonden op een brancard de bunker in te komen.... En zo zijn er nog 500 aanwijzingen en inmiddels ook wat bewijzen dat deze bunker geen 'Hospitaal' was zoals werd gesuggereerd. Maar ook dat is al vaak ter discussie gekomen.

Wel eens een hospitaal gezien dat in het geheim gebouwd moest worden?
Een hospitaal met in vier windrichtingen Duitse kabels?
Was de keukenbunker hiernaast met kruizen op het dak ook een hospitaal omdat er een kruis op stond?
Waarom aan de kant waar de gewonden naar binnen zouden komen bij een aanval op de vesting dan geen kruizen?
Waarom heeft Defensie altijd gezegd dat het geen hospitaal is geweest?
Een hospitaal met maar 1 ruimte als ziekenboeg ingericht, tientallen ruimtes geen enkel 'ziekenhuis-belang'?
Een hospitaal met een verdediging die bijna 1/3 van de gehele bunker beslaat ipv nabijverdediging zoals gebruikelijk?
Verdediging.jpg
Een hospitaal met zware bewaking en zware wapens die ook nog eens op de vesting zijn gericht (inclusief geschutsopstellingen buiten (nog aanwezig) naar de brug richting de vesting zelf???
Festung.jpg
Een hospitaal, zo duur, zo uniek, en met dergelijke geheimzinnigheid...

Ik vraag me echt af hoe de discussie zou zijn gelopen als je (net als de rest) gewoon eens was komen kijken...
Maar dat was je al niet meer van plan toen bleek dat hij niet naar jullie ging, en da's best jammer....

Een 'Rettungsstelle', wat ook overal terug te vinden is, is een 'reduit', of zoals de Canadezen en Amerikanen het omschreven: 'a last stronghold'.
En daar wijst alles op, en verklaard ineens alles....
Alleen de schootsvelden en opstellingen van de wapens al...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »


"Ik vraag me echt af hoe de discussie zou zijn gelopen als je (net als de rest) gewoon eens was komen kijken... 
Maar dat was je al niet meer van plan toen bleek dat hij niet naar jullie ging, en da's best jammer...."


Dit slaat werkelijk nergens op.
Ik heb de bunker meerdere malen bezocht voordat jij er ooit van gehoord had, maar dat doet er verder niet toe.

Ik dacht dat het merendeel van die kabels na het onderzoek van jou en Joop uit de koude oorlog bleken te zijn??
Ik wacht je boek maar af, misschien dat daar doorslaggevende feiten instaan waardoor ik mn mening kan bijstellen :idea:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”