W.N. 67 HL Kijkduin

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Remco de Goede »

KWD schreef:
Zo ook afname van stroom van het hoofdnet die werd netjes betaald aan de leverancier zie een eerdere topic over documenten die ik niet zo gauw kan vinden.
Als ze aan het juiste "onderdeel" gestuurd warden, ik heb nog een hele discussie liggen tussen de energie leverancier van Overvoorde en de Duitse Luftwaffe over veranderingen van onderdelen en dat het daarom niet hun verantwoordelijkheid was. Uiteindelijk proberen ze het op de gemeente Rijswijk te verhalen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door ErwinZ »

KWD schreef:Zo ook afname van stroom van het hoofdnet die werd netjes betaald aan de leverancier zie een eerdere topic over documenten die ik niet zo gauw kan vinden.
Er werd inderdaad overal voor betaald. Nuts voorzieningen, pacht van grond, loon aan werknemers, etc en etc. Er werd zelfs streng toezicht op gehouden dat de normale Duitse soldaat netjes betaalde in de Nederlandse winkels zodat de middenstand niet in de problemen kwam. Wat dat betreft leek het allemaal heel goed, met name in het begin van de oorlog.

Wat minder was, is dat dit alles vervolgens weer werd verhaald op de Nederlandse regering die een som geld moest betalen voor de 'bezetting'. Later werd er op alle mogelijke manieren, geld doorgesluisd naar het Derde Rijk.

Voor de normale man leek het dus dat de bezetters voor een economische opwelling zorgden, in de praktijk werd het hele land leeggeroofd.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Bunkertju »

Heren,

Misschien een ander topic aanmaken :)

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

goed idee Jan!
maar hoe noemen we dat topic?

''economisch beleid van de bezetter''?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Bunkertju »

Ik heb um gezien .. de nieuwe topic top !!

:D
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Het is al een tijdje geleden dat we de put hebben gevonden. De put was bij niemand bekend. Het blijft een beetje gissen wat het exact geweest is. We denken dat het een mortierput is geweest maar behalve 4 puntjes in het midden van de betonvloer ( ca. 20cm vierkant) is er weinig te zien. Geen nissen of iets anders die je normaal gesproken wel ziet bij andere mortierputten.

Bij de wand van de nooduitgang (waar de klimijzers zitten) zijn halve stenen verwijderd in een patroon dat lijkt dat er balken zijn gebruikt in de sparing met misschien ondersteuning naar de vloer toe. De verwijderde stenen is trapsgewijs. Het zou kunnen duiden op een constructie van een houten trapje in de nooduitgang om zo vanuit de gang naar de (mortier)put te komen.

Nu de vraag; Heeft iemand zo'n houten constructie eerder gezien? Een definitief antwoord betreffende de put is ook welkom. :D


ps: ik heb helaas geen foto van de wand met de sparingen, bas heb jij toevallig daar een foto van?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door KWD »

IMG_0078.jpg
Zo'n put als de foto van hierboven kwam ik laatst nog tegen in Ravenzijde ik heb er twee gezien op een paar honderd meter van elkaar, deze had wel nissen rondom

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Kijk dat is mooi! Ravesijde ben ik geweest maar heb die put dan gemist.

Ze lijken wel ongeveer dezelfde diameter te hebben. Stond er een beschrijving bij dat het voor een middelzware 8cm granatwerfer 34/42 was?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Remco de Goede »

Deze lijkt wel buiten het terrein van het museum Raversijde te liggen, gezien de weg. Of vergis ik me?
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Bunkertju »

Ja lijkt mij ook .. bij de overige 2a's .. richting dat grote gebouw zeg maar (waar ook die 7a ligt zeg maar).

;)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door maarten-stahlbeton »

Zijn volgens mij MG-Stände. Is een soort standaard ontwerp. Ik zal eens zoeken naar een tekening.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door KWD »

Van de andere heb ik geen foto maar die was wel helemaal schoon
en in het midden stond een betonnen blok waaruit wel metalen pinnen staken.
Kan het niet voor 2cm flak zijn geweest, ze staan ook nabij de geschutsbunkers.
gr Klaas-Willem
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

maarten-stahlbeton schreef:Zijn volgens mij MG-Stände. Is een soort standaard ontwerp. Ik zal eens zoeken naar een tekening.
Ok ben benieuwd.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door maarten-stahlbeton »

tim schreef:ha Jack, vreemd is dat het kei hard is.. meer als klei of zo aanvoelt..
Normaal gesproken vergaat veen vrij snel na contact met de buitenlucht. Omdat het veen bij deze toepassing door de natuurlijke processen en de druk zijn vocht en organische massa verliest blijft er een compacte laag over die gemengd met een beetje lutum (klei) als een compacte bonk grond doet aanvoelen. Bij wrijving in de handpalm zal er waarschijnlijk weinig meer overblijven dan fijn stof.
XX_Alexander_XX schreef:
maarten-stahlbeton schreef:Zijn volgens mij MG-Stände. Is een soort standaard ontwerp. Ik zal eens zoeken naar een tekening.
Ok ben benieuwd.
Ik kan zo snel eigenlijk alleen tekeningen vinden van de simpelere aarden opstellingen waarin je de halfronde vorm ziet terugkomen in eenmans-opstellingen. Qua grote lijkt het me bij nader inzien te klein voor een MG en voor een mortier. Die opstelling is zo klein, daar past toch geen mortier en bezetting in?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door +AW+ »

FlaMG or Handscheinwerfer?
Greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”