W.N. 67 HL Kijkduin

De Stützpunktgruppe Scheveningen
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

rony schreef:
XX_Alexander_XX schreef:De betontegel die Bas bedoeld is een tegel die vrij kwam bij het verwijderen van het zand tussen de scherfmuren (of heb ik het mis en bedoel je een andere tegel? :)). De betontegel lag in het zand en strak tegen de betonnen trap en evenwijdig met het loopvlak van de laatste trede. Het is een betontegel 30x30. Zou dus ook kunnen dat er betontegels gebruikt zijn (als 30x30 betontegels in die periode al gebruikt werden?). Misschien tot einde scherfmuur en daarna bakstenen?
Hoi Alexander, ik weet niet of 30x30 al bestond, maar dat is ook niet van belang :)
Eigenlijk wil ik gewoon vragen of het looppad verhard was. Beton, klinkers, plaveisel, maakt allemaal niets uit,
of was het gewoon zeezand als ondergrond.
Als V.b. hier een verhard looppad in een open loopgraaf in Raversijde.
Misschien was dat daar ook zo?
Gezien de stenen die we hebben gevonden (bakstenen en betontegels) is de aanname dat er een harde vloer heeft gezeten met zachte wanden een aanname die we (mijn inzien) redelijkerwijs kunnen onderbouwen met de vondsten. :D

Ik weet niet of dat ergens anders ook zo is toegepast in den haag. Dus zachte materialen zoals graszoden/ riet/ hout etc als wand en bakstenen of betontegels als vloer?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door rony »

Zal wel zijn zoals je zegt Alexander.
Op de foto van Cray is wel duidelijk te zien dat het geen verdwaalde stenen zijn,
maar wel degelijk is aangelegd als pad.
I'll Come Back.
Gr
rony.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

ja, zeker geen verdwaalde stenen

Trouwens in het filmpje bij 0:38 wordt het stukje pad voorzichtig vrij gegraven.
BunkerOwner

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door BunkerOwner »

XX_Alexander_XX schreef:
Ik weet niet of dat ergens anders ook zo is toegepast in den haag. Dus zachte materialen zoals graszoden/ riet/ hout etc als wand en bakstenen of betontegels als vloer?
Jup, Clingendael, Oosterbeek en Haagsche bos ook.
De stenen liggen er zelfs nog op vrijwel alle plaatsen.

Als je over de reguliere paden loopt doorkruist het pad soms een ruiterpad, die ruiterpaden zijn bijna overal de oude loopgraven. Simpelweg volgegooid en voorzien van een verse laag aarde voor de paarden. Waar die paden aansluiten op het reguliere pad (waar ze kruisen dus) zie je aan beide kanten klinkertjes of bakstenen. Graaf en stukje en je zult zien dat het verder naar beneden loopt.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Heb je er een foto van toevallig?
BunkerOwner

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door BunkerOwner »

XX_Alexander_XX schreef:Heb je er een foto van toevallig?
Ik zal dit weekend een aantal voorbeelden hiervan vastleggen voor je!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Zou leuk zijn als je gelijk hebt, maar volgens mij zijn die steentjes gewoon aangelegd door de beheerder om de overgang paardenpad-wandelpad vloeiend te laten verlopen, zodat paarden niet vallen over weggeërodeerde randen?

Heb je d.m.v. overlays vastgesteld dat de huidige paardenpaden de loopgraven volgen of is dat een aanname? Ik kan me niet herinneren dat de paardenpaden zigzag lopen?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Zou leuk zijn als je gelijk hebt, maar volgens mij zijn die steentjes gewoon aangelegd door de beheerder om de overgang paardenpad-wandelpad vloeiend te laten verlopen, zodat paarden niet vallen over weggeërodeerde randen?

Heb je d.m.v. overlays vastgesteld dat de huidige paardenpaden de loopgraven volgen of is dat een aanname? Ik kan me niet herinneren dat de paardenpaden zigzag lopen?

Kom eens rondlopen met me dan!!!!!
;-)

Ze lopen grotendeels exact over de loopgraven zoals op de high-resolution foto's te zien zijn. Ze lopen ook letterlijk van 'werkje naar werkje' en als je goed kijkt zie je dat de scherpe hoeken eruit zijn bij de meeste plaatsen, maar dat de lijnen wel gelijk lopen.

Kan zijn dat de stenen (het zijn wel stenen uit die periode die men heeft hergebruikt dan) bewust aansluiten op het pad, maar feitelijk lijkt het heel anders te zijn. De asfaltpaden zijn er overheen aangelegd... ze lopen onder de 'nieuwe' paden door. Op een hele hoop plekken zijn het zelfs letterlijk oversteekplaatsen tussen twee delen loopgraaf over het oude originele pad heen....

Geef me twee uurtjes bij de van Ouwenlaan en loop een ronde met me door Clingendael, en ook jij zal overtuigd zijn. Kom samen met Bas, kan hij meteen een mooie nieuwe serie maken van de details.

Na het weghalen van 90% van de Koude-oorlog zaken (plafond en wandpanelen etc) is de bunker nu al meer in originele staat dan de afgelopen tientallen jaren.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Klinkt wel plausibel hoor, ik vroeg me alleen af of je het middels overlays had gechecked.
Ja dus :D

Hier in de westduinen zijn ook veel asfaltpaden over de oude klinkerpaden heengelegd.
Alleen hebben ze op de plekken waar loopgraven de paden kruisen korte stukjes overdekt zodat men onder de paden door kon lopen.

Ik wil echt nog een keer langskomen, ben jij in de kerstvakantie nog in de buurt van de bunker?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Ruud »

tim schreef:Klinkt wel plausibel hoor, ik vroeg me alleen af of je het middels overlays had gechecked.
Ja dus :D

Hier in de westduinen zijn ook veel asfaltpaden over de oude klinkerpaden heengelegd.
Alleen hebben ze op de plekken waar loopgraven de paden kruisen korte stukjes overdekt zodat men onder de paden door kon lopen.

Ik wil echt nog een keer langskomen, ben jij in de kerstvakantie nog in de buurt van de bunker?
30 december?
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:
tim schreef:Klinkt wel plausibel hoor, ik vroeg me alleen af of je het middels overlays had gechecked.
Ja dus :D

Hier in de westduinen zijn ook veel asfaltpaden over de oude klinkerpaden heengelegd.
Alleen hebben ze op de plekken waar loopgraven de paden kruisen korte stukjes overdekt zodat men onder de paden door kon lopen.

Ik wil echt nog een keer langskomen, ben jij in de kerstvakantie nog in de buurt van de bunker?
30 december?
Lees ik daar een forumuitje in de vorm van een oude jaars wandeling ?
BunkerOwner

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Klinkt wel plausibel hoor, ik vroeg me alleen af of je het middels overlays had gechecked.
Ja dus :D

Hier in de westduinen zijn ook veel asfaltpaden over de oude klinkerpaden heengelegd.
Alleen hebben ze op de plekken waar loopgraven de paden kruisen korte stukjes overdekt zodat men onder de paden door kon lopen.

Ik wil echt nog een keer langskomen, ben jij in de kerstvakantie nog in de buurt van de bunker?
Ik zorg dat ik er ben... ongeacht dag/tijd. ;)
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Op foto's van het Van Stolkpark lijkt het er ook op dat voor de wanden van de loopgraaf grasplaggen zijn gebruikt met harde vloeren. Het ondersteun het verhaal dat dit meer voorkwam.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Nog tegengekomen met de bunkerdag?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik stond op 67 tijdens bunkerdag 2014 en 2015. Ik was helaas niet bij graafwerkzaamheden aanwezig.

Bij de opening van 2013 was ik er wel met de graafwerkzaamheden maar er heeft volgens mij niemand gelet op eventuele verkleuring of structuur verschil. Was toen niet bekend, ook al zou ik het hebben gezien zou het niet mijn aandacht hebben getrokken. :?

Misschien heeft iemand nog foto's van de werkzaamheden?
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”