608 in beheer ''AWMS''

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door PdK »

Ha Bas,

Dat is een hele interessante theorie en niet gek bedacht. Zou je kans zien dit met een gunstige zon eens op de foto vast te leggen?
Het groeien van de bomen zou in 60 jaar wel een aandachtspunt zijn.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door wattman »

sirpsycho schreef:Alleen heb ik geen idee hoeveel bomen kunnen groeien in zo'n 67 jaar.
In elk geval weten we dat die stronk waar je afgelopen zondag aan zat te hakken dateert van na 1945. Volgende keer jaarringen tellen?
Ik gok er trouwens op dat het dan de schaduwen zijn rond 15.00 uur (16 uur zomertijd). De zon staat dan haaks op de Badhuisweg.
Goof

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door Goof »

Ik ben geen expert in camouflage. Maar met bomen ervoor zou die bunker eruit zien als een bunker tussen de bomen, en zonder bomen ervoor als een bunker tussen de bomen. Heb ik altijd gedacht dat een bunker eruit moest zien als geen bunker....
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door Bas de Mos »

Goof schreef:Ik ben geen expert in camouflage. Maar met bomen ervoor zou die bunker eruit zien als een bunker tussen de bomen, en zonder bomen ervoor als een bunker tussen de bomen. Heb ik altijd gedacht dat een bunker eruit moest zien als geen bunker....
Er is zojuist kortsluiting ontstaan in mijn hersens :P
Ik heb wel op een luchtfoto gezien dat er vrijwel niks te zien is van de bunkers aan de badhuisweg(mede dankzij camouflagenetten)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door tim »

hoi goof, ki niet helemaal nepjirgeb jouw cryptische opmerking?

die beschilderingen aan de buitenkant werden ''gewoon'' gedaan om het oppervak te breken een vijand die over land kwam te misleiden...
in een bos zijn dat dan al snel bomen :D
in duingebieden zijn het soms grassprietjes..
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door Goof »

OK, misschien wel wat al te cryptisch. Als een bunker in een bos staat hoef je er geen bomen op te schilderen toch? Misschien stonden er in 1942 of zo nog helemaal geen bomen voor die bunker. Dan moet het oppervlak gebroken worden, dat klopt, en dan zijn bomen handig als achter de bunker wel een bos is.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door PdK »

Ik denk dat bij deze vorm van camouflage het niet echt uitmaakte of de bunker tussen of voor de bomen stond. Het effect zou in beide gevallen net goed werken.
Stonden er al bomen voor, dan zorgt een vlak object ineens voor een storing in de diepte. Een beetje geschilder kan dan ongetwijfeld wat compenseren.

In het Staelduinsebos, waar de bomen ook rondom stonden vind je ook veel voorbeelden. Met name toen de laatste metselwerken werden gesloopt kwam het één en ander tevoorschijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door Goof »

Hey, dat kende ik nog niet, interessante foto's!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door wattman »

Een update van dit project.

Afgelopen weken is zeer hard gewerkt om de buitenkant zoveel mogelijk "af" te krijgen. Zo zijn er twee muurtjes voor het "Hof" voltooid, is het dak van de bunker deels vrijgemaakt en het rijkelijk uit de bodem opgedolven beton weggewerkt. Tevens hangen er nu weer (gloednieuwe) traliedeuren voor de toegangen. Daarna werd binnen en buitenkant schoongeveegd. Vandaag (6 mei) is door een vertegenwoordiger van het Stadsdeel Scheveningen (de naam is mij even ontschoten) buiten een informatiebord onthuld en binnen een tekst die de bij dit project betrokkenen dankt.
Binnen zijn inmiddels ook een aantal deuren teruggehangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door tim »

hendrik bedankt voor deze update!
ter aanvulling op dit bericht:
de openingsceremonie (onthulling van een tijdelijk informatiebord) werd verricht door de stadsdeeldirecteur Sylvia Korevaar.

met zo'n kleine groep (hardwerkende!) vrijwilligers gaat het vaak niet zo snel dan men eigenlijk zou willen..
de werkzaamheden aan de buitenkant van de bunker zijn zoals op de foto's te zien is nog niet helemaal afgerond.
Er zullen nog flink wat scheppen zand verzet, en stenen gemetseld moeten worden om alles weer glooiend te krijgen!

groeten, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door PdK »

Dag Hendrik en Tim, leuk om deze foto's te zien.
Ondanks dat het misschien nog niet af mag zijn, ziet het er behoorlijk gelikt uit. De diepe ligging is creatief opgelost met de gemetselde muren en nette betegelde binnenplaats. Oogt als een mooi spannend museum midden in Den Haag. Dat bereik je niet snel met een gebruikelijk museum in een gebouw in de binnenstad.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door Sebastiaan »

Ik zie een deur op zijn kop hangen.. leuk detail :P

Het geheel ziet er goed uit, bij de eerstvolgende gelegenheid kom ik weer eens aanwippen.

Gr. Sebas.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door tim »

hoi sebas, die deur komt uit een 622 (de marine wetterwarte), en is de tussendeur tussen de 2 bereitschaftsraume.
deze past niet op de kozijnen aan de binnenzijde van de bunker (die hebben allen de scharnieren links).
voorlopig heb ik em maar ondersteboven opgehangen, tot we een andere deur voor de bunker (of bunker voor de deur :D ) hebben.
meestal zijn er op zondag mensen aan het werk, iedereen is natuurlijk welkom om een kijkje te komen nemen :)
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door wattman »

Voor alle zekerheid, aanstaande zondag is er denk ik niemand, zo had ik gisteren althans begrepen.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 608 in beheer ''AWMS''

Bericht door PdK »

De Duitsers brachten ook wel eens de verkeerde mee.
Dit is in Margival (Vauxaillon)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”