Bunkers bovenop de duinen

De Stützpunktgruppe Schouwen.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door +AW+ »

but be careful.
The GWS (Gr.Wfr.Stand / Granatwerferstand / Motier) is secure only a fieldposition and two of the RST (Ringstand / Tobruk) have not found yet.
So ist up to you :mrgreen:
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
bonzaiking
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:50
Locatie: ridderkerk

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door bonzaiking »

hoi,vandaag was het erg mistig hier in haamstede, de zweefvliegtuigjes vlogen niet dus een mooie dag om eens bij het vliegveld te gaan kijken.Ik moet zeggen we waren doodmoe toen we terugkwamen maar het was de moeite waard!!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
spl7
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bonzaiking
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:50
Locatie: ridderkerk

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door bonzaiking »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ah, onze reclame is nog zichtbaar. :)

Een stukje naar het zuiden ligt ook nog de FL41 op een prachtige duintop. Ik vond dat persoonlijk een van de mooiste plekken in de duinen van Schouwen. Ik mis zelf nog de SPL20, FL108 en (gesloopte??) FL110. We hebben er vaak naar gezocht, maar nooit kunnen vinden.

Qua teken is het wel echt extreem op Schouwen en ik kan je dan ook eigenlijk wel aanraden om buiten het teekseizoen erop uit te gaan. Ook zitten we nu in het broedseizoen en kun je sommige gedeeltes van de duinen maar beter even mijden. Niet alleen vanwege de boetes, maar ook vanwege de natuur.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
bonzaiking
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:50
Locatie: ridderkerk

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door bonzaiking »

Mooi stikkertje, ik hoopte eigenlijk dat je ook de sleutel
had van de deur. Er staat wel water in die bunker
echt een beauty. Wat natuur betreft zit het wel goed
wij zijn echte natuur liefhebbers.Rare beestjes die teken
in de duinen zijn we eigenlijk 1 teek tegen gekomen die zat op de hand
van mn dochter, maar vanochtend liep er gewoon
een over mn vloerbedekking in de voortent
die dingen zijn hier overal.Voor ons is het
belangrijkste dat we elkaar goed controleren
iedere dag zoizo.De fl 41 is die dichter bij de bunker met stikker
of dichter bij die groep met fl en spl bunkers?
Groetjes pascal
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door maarten-stahlbeton »

:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door Sjarel »

maarten-stahlbeton schreef::)
Ik denk dat spl. 9 verward is met FL.36 waarvan de contouren uit het zand steken? Vlak nabij Fl.16.
Spl 9 en 10 zijn naar mijn weten in de jaren 80 onder het zand verdwenen, op oude luchtfoto's zijn ze nog goed te zien, ik zal deze binnenkort plaatsen.

Grofweg zijn dit de locaties, dus Bonzaiking wanneer je kinderen de zandbak zat zijn.. :D
Afbeelding

Maarten,
Spl. 20 ligt op zo'n 20 meter zuid van Fl. 106, vlak langs het pad maar is inderdaad moeilijk te vinden. Fl. 108 is nog aanwezig, een duindoornproofpantser is voor deze wel aanteraden ;) (https://www.google.nl/maps/@51.7222649, ... a=!3m1!1e3 , ik weet niet als dit zo werkt, maar daar ligt hij)
Ja.. FL.110 is een raadsel, evenals FL. 105.

Oh, ik kom je ook wel eens tegen ;)
Afbeelding

Groetjes.
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door Sjarel »

Locaties van de ondergestoven Spl. 9 en 10/ FL 37

Afbeelding
(1971)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Sjarel schreef:...Ik denk dat spl. 9 verward is met FL.36 waarvan de contouren uit het zand steken? Vlak nabij Fl.16. Spl 9 en 10 zijn naar mijn weten in de jaren 80 onder het zand verdwenen, op oude luchtfoto's zijn ze nog goed te zien, ik zal deze binnenkort plaatsen...
Thanks, alleen de frontgevel is volgens mij nog zichtbaar, dus we hebben het nummer niet kunnen checken. Op je luchtfoto staat 37, maar ik neem aan dat dat een typfoutje is. Ik ga het aanpassen in m'n files.
...Spl. 20 ligt op zo'n 20 meter zuid van Fl. 106, vlak langs het pad maar is inderdaad moeilijk te vinden. Fl. 108 is nog aanwezig, een duindoornproofpantser is voor deze wel aanteraden ;)...
Wat is vlak langs het pad? Ligt ie nog op de duintop of in de glooiing naar beneden? En is de ringstand van de FL106 nog te vinden?

FL108 waren we vlakbij, maar het begon donker te worden en dat is echt een gebied waar ik niet in het donker verdwaald wil zijn.
Lord of the Ringstand
peterms50

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door peterms50 »

Op locaties spl 9 en 10 leggen duidelijk brokstukken. Vandaag geweest. Zijn ze niet gesloopt ?

grt Peter
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door Sjarel »

Ligt inderdaad wat puin maar ik ben er zeker van dat ze er nog liggen. Op foto's uit 1990 zijn ze nog te onderscheiden maar behoorlijk verzand.

Je zou eens met een stokkie kunnen gaan prikken, of een paar jaar wachten. Ze komen vanzelf weer tevoorschijn ;)
peterms50

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door peterms50 »

Gister eea verkend en gezocht. Door het gebied tussen verklikkerpad en torenpad is een of ander ruig aparaat gegaan zodat er een zandstrook ontstaan is van meter of 3 breed. Dat hielp wel.
Echter 501 FL105 heeft me veel littekens opgeleverd ;)
Waarom heeft daar ieder takje stekels ? of het een struik of een boom is, oja ook nog bramen... :x
Er lopen daar zat paadjes van zoekende mede bunkeraars, echter heb ik er geen beton gevonden, vanaf 638 links omhoog langs het hek, tot ongeveer de locatie, net ervoor. Daar over hek en verder door de doornen. vanaf die kant niks gevonden. Weer terug naar hek en net voorbij de beoogde locatie weer over hek, je kan daar redelijk langs een boompje het gebied in. Je loop dan om een heuvel heen, daar weer naar beneden geweest, links om, later rechts om. Alleen een ree gezien die zich rotschrok, maar geen beton. Ik vermoed dat hij in die heuvel leg of net aan zeezijde van die heuvel. GPS kmz bestand alles werkte, maar niet te vinden.
Wie o wie weet het wel ??
peterms50

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door peterms50 »

Wat is jullie ervaring met de kmz bestanden ? Deze was van relikte.de, de Atlantikwall site. Bij het rond lopen op westenschouwen kreeg ik de indruk dat wanneer er ook maar iets te zien was van het bouwwerk er een vermelding was.
Wat hebben jullie hierin ervaren ??
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door ducatim901 »

Dat klopt.
Veel informatie komt van derden en die zijn vaak goed geinformeerd en soms wat minder.
ook wel eens een ander typetje tegengekomen of er zit ruimte tussen het puntje van AWR en in't echie, vaak klopt het wel.
Het blijft toch mensenwerk.
Soms is de situatie ter plekke veranderd in de loop der jaren maar de kennis blijft, het is dus mogelijk dat vroeger een bunker toegankelijk was (zo is het type ter plekke vastgesteld) en nu niet meer (maar dan kun je soms terugvallen op de archieven).
Ook wordt er her en der nog wel eens wat gesloopt en dat wordt om diverse redenen niet altijd bekend gemaakt.
Zo wordt er in de komende jaren bij Scheveningen niet alleen de voormalige museumsbunker van de HBP gesloopt maar ook de andere bunkers in het stuk duin ten Noorden daar van.
Ondanks dat je nu weet waar je moet zoeken blijft het zo wel spannend wat je tegen gaat komen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
peterms50

Re: Bunkers bovenop de duinen

Bericht door peterms50 »

Hoi,

Zeker en het heeft onlangs goed geholpen, het stukje zoeken is uiteraard ook het leuke. De kmz is dan slechts een hulpmiddel.
Alleen de 501 fl 105 lukte mij niet, maar andere ook niet las ik.

grt, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schouwen”