Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Rene Ros »

Betreft de Commandopost Bescherming Bevolking.
artikel.jpg
Meer informatie op: http://www.stelling-amsterdam.nl/bunker ... m/info.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door ducatim901 »

Ja joh slopen maar!!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door BunkerOwner »

Zucht... tis wel beetje om moedeloos van te worden soms.
Over 10-20 jaar is het huilen geblazen dat er 'zo weinig' bewaard is gebleven.

Vaak redeneren mensen: er zijn er toch nog een aantal?
Echt zo'n non-argument. indien ergens een mooie piramide staat dan breek je toch ook niet alle overige piramides af?

:|
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Rene Ros »

Troost is dat het stadsdeel niets te zeggen heeft over een aanvraag voor Rijksmonument. Wel over het eigendom/erfpacht blijkbaar.

René
RonEr †

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door RonEr † »

Die bunker lag op mijn looproute naar de lagere school, ik heb vroeger vaak de luiken open zien staan, en dan stonden er meestal een paar Landrovers in de grijze BB-beschildering bij geparkeerd. Op een middag zijn we de trap afgelopen, maar niemand durfde de deur beneden aan de trap open te maken, dus zijn we weer naar boven geklommen.
BunkerOwner

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door BunkerOwner »

Wordt er überhaupt nog enige actie ondernomen om deze bunker te behouden?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Rene Ros »

BunkerOwner schreef:Wordt er überhaupt nog enige actie ondernomen om deze bunker te behouden?
Het is al vrijwel gesloopt. Bunker I is monumentwaardig en wordt leeggesloopt tot fietskelder. Bunker II is inmiddels gesloopt.
Volgende Nieuwsbrief StvA hoop ik er een artikel aan te wijden. Weet nog niet over welke boeg ik het ga gooien. Een overlijdensadvertentie?

René
BunkerOwner

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door BunkerOwner »

Rene Ros schreef: Het is al vrijwel gesloopt. Bunker I is monumentwaardig en wordt leeggesloopt tot fietskelder. Bunker II is inmiddels gesloopt.
Volgende Nieuwsbrief StvA hoop ik er een artikel aan te wijden. Weet nog niet over welke boeg ik het ga gooien. Een overlijdensadvertentie?

René
Hehe, je zou het bijna doen he...
Bewijs deze bunker in ieder geval een mooie laatste eer ;)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

BB bunker gesloopt

Bericht door Rene Ros »

Verschenen in Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... ef-331.htm

Met dank aan: Ron Erhardt en Rob Verhoef (Stichting Menno van Coehoorn).

"Mijn lagere school bevond zich in een noodgebouw aan de Apollolaan in Amsterdam. Op weg van huis naar school, twee keer per dag in de jaren '50, kwam ik langs een pleintje. Het Adema van Scheltemaplein waaraan een nieuwe school werd gebouwd. De kelders onder deze school leken mij wel heel diep, maar ik zag daar eerst niets bijzonders aan.
Pas een jaar of zo later realiseerden we ons dat er op straat voor de school een aantal stalen luiken in het trottoir zaten. Regelmatig stonden deze luiken open, als er een paar grijze Landrovers van de Bescherming Bevolking geparkeerd waren.
Op een woensdagmiddag besloten we de trap maar eens af te lopen. Maar toen we beneden kwamen, zat daar weer een deur, en die
durfden we niet te openen. Als teleurgestelde 10-jarigen zijn we toen de trap maar weer opgelopen.
Ron Erhardt"

Beste Ron, dank voor je jeugdige herinneringen. Helaas moet ik je vertellen dat de bunker grotendeels is gesloopt. Bunker I uit 1955 blijft wel bewaard maar wordt helemaal leeggesloopt en zal gebruikt gaan worden als fietskelder. Bunker II uit 1972 werd blijkbaar niet belangrijk genoeg geacht en is in de eerste helft van september geheel gesloopt. De trap die jij en je vriendjes zijn afgedaald, en waar beide bunkers later aan elkaar waren verbonden (zie foto rechts), is nu weer zichtbaar tussen verwrongen wapeningsijzer (zie foto linksonder). Ook oud-BB-medewerker dhr. Bauke Koudenburg is van de sloop op de hoogte gebracht en schrijver dezes heeft hem excuses aangeboden vanwege het feit dat we het erfgoed van hem, vele collega's en de Nederlandse bevolking niet is behouden.

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft op 10 juni 2009 een voorlopige monumentenbeschikking afgegeven waarin bovenstaande over de bunkers is besloten. Het is ongelofelijk dat de belangrijkste Koude Oorlog bunker van Amsterdam op deze manier verkwanselt is, maar het is wel tekenend hoe de overheid over Koude Oorlog objecten denkt. Zo is vorig jaar de bunker in Haarlem gesloopt, de speciale apparatuur in de Amsterdamse metrostations wordt weggehaald en landelijk worden veel magazijncomplexen (binnenkort) gesloopt.
In dit geval zijn zelfs de zienswijzen van Stichting Menno van Coehoorn als niet ontvankelijk verworpen. Het is niet bekend waar de nog aanwezige interieurelementen zijn gebleven.


Commandopost Amsterdam: http://www.stelling-amsterdam.nl/bunker ... amsterdam/" target="_blank
'Ondergronds in Amsterdam' in Nieuwsbrief 255: http://www.stelling-amsterdam.nl/index. ... ef-255.htm" target="_blank
Meldpunt: http://www.stelling-amsterdam.nl/algemeen/meldpunt/" target="_blank
BunkerOwner

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door BunkerOwner »

Treurige gang van zaken...
Punt.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: BB bunker gesloopt

Bericht door wattman »

In dit geval zijn zelfs de zienswijzen van Stichting Menno van Coehoorn als niet ontvankelijk verworpen.
Weet iemand meer over het hoe en waarom? Ben wel benieuwd wat geprecies is gesteld en wat de reden is geweest voor de niet-ontvankelijkheid.
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Kale-J »

Vandaag en gister hier aan het werk geweest. Vandaag me camera maar meegenomen en wat plaatjes geschoten. De ene bunker is inderdaad al weg en de ander is nog niet leeg gesloopt. En ben overigens niet betrokken bij de sloop :mrgreen:

Mhh Plaatjes van benee naar boven bekijken dus :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Kale-J »

Vervolg van benee naar boven :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: Bunker Van Eijckstraat toch geen monument

Bericht door Kale-J »

Vervolg2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”