In Memoriam Ron Erhardt

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Rene Ros »

Ons bereikte het droevige bericht dat Ron Erhardt op 17 december jl. door een noodlottig ongeval thuis is overleden. Zes dagen na zijn 63ste verjaardag.

Ron is in Amsterdam geboren en getogen en had al in zijn jeugd zeer veel belangstelling voor de luchtvaart. Hij maakte carrière bij de Koninklijke Luchtmacht en na zijn opleiding op de Koninklijke Militaire Academie begon hij bij 118 Squadron NIKE-geleide wapens op Vörden, West-Duitsland. Hij trouwde met een Engelse luchtmacht-medewerkster die hij daar op een feestje ontmoette.
Hierna kreeg hij diverse functies bij de luchtmacht en NAVO, onder andere lid van het inspectieteam bij oefeningen. Gedurende de luchtoperaties van Nederlandse F16's boven Joegoslavië werkte hij in het Operations Center van de Luchtmacht in Den Haag, een zware en intensieve periode. Hij ging met pensioen als Luitenant-kolonel Koninklijke Luchtmacht.
Ook is hij jarenlang speaker op de Luchtmachtdagen geweest en heeft meegewerkt aan een DVD-productie over alle vliegtuigtypen die bij de Luchtmacht gevlogen hebben. De laatste jaren was hij zeer actief met de Belgische KW-linie die hij vanuit zijn woonplaats Zaltbommel verkende. En eindelijk was hij overtuigd om een biografie te gaan schrijven over zijn vele gevarieerde belevenissen gedurende de Koude Oorlog, maar dat heeft hij niet kunnen voltooien.
erhardt-vorden.jpg
Hij was een aimabel en rustig persoon die veel heeft bijgedragen aan de websites Forten Info en Stelling van Amsterdam. Menig uurtje met hem doorgebracht in het Centraal Archieven Depot van Defensie om stukken over geleide wapens rond Amsterdam te bestuderen. Ik bracht de geografie in, hij de kennis over de vele afkortingen...
Maar hij heeft ook drie maal mij en een aantal anderen mee naar Duitsland genomen om de diverse Nederlandse NIKE en Hawk sites te bezoeken en te zien wat er van over is. De ruïnes stelden hem teleur terwijl zijn site in Vörden nog het meest intact is. Met gepaste trots liet hij zien welke taak duizenden Nederlanders gedurende vele jaren tijdens de Koude Oorlog hadden uitgevoerd.
Bijzonder was hem de emotie te zien herbeleven van het moment dat de raketten binnen 5 minuten gelanceerd moesten kunnen worden, tijdens spanningen vanwege de Praagse Lente in 1968. Ook het maandenlang voorbereidde treffen tijdens de dag-excursie in 2008 met een oud-collega van het Luchtmacht Operations Center, die nu vrijwilliger is bij het luchtoorlogmuseum CRASH in Fort bij Aalsmeer, greep hem aan.
erhardt-aalsmeer.jpg
Wellicht kende je hem niet. Wellicht alleen van zijn vele on-line bijdragen. Wellicht alleen van een van de vele MEGA-excursies, o.a. naar Vught.
Hoe dan ook, ik hoop dat je de komende kerstdagen in ieder geval heel even denkt aan zijn vrouw, zoon en andere nabestaanden.

Nadere informatie over uitvaart is inmiddels bekend. Als je daar behoefte aan hebt of het postadres wilt weten, neem dan daarvoor contact op met de schrijver.

Eerste herinneringen aan de Stelling: http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-311/
Geleide Wapens Amsterdam: http://www.stelling-amsterdam.nl/bunkers/geleidewapens/
Nike Hercules 2004: http://www.forten.info/reisverslagen/nike2004/
Geen Geleide Wapens: http://www.forten.info/reisverslagen/nhp2005/
GGW-expeditie 2006: http://www.forten.info/reisverslagen/ggw2006/
22 KW-bunkers op één dag: http://www.forten.info/reisverslagen/kwlinie2009/
Belevenissen tijdens de Koude Oorlog: viewtopic.php?f=25&t=1174
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Nathan »

Wat een treurig nieuws. Via deze weg wil ik de nabestaanden heel veel sterkte wensen met het verwerken van hun verlies.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Ruud »

Via deze weg wens ik de nabestaande in deze moeilijke tijd, ook nog eens vlak voor de feestdagen, veel sterkte toe.
Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 18 dec 2009, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door AvB »

Wat een schok weer. Sterkte aan nabestaanden. :(
Weer moeten we een bron vol informatie gaan missen.
Hoewel ik niet echt geïnteresseerd ben in Belgische verdedigingswerken las ik altijd met veel plezier Rons verhalen over de KW-linie.
Wat een doorzettingsvermogen om dat helemaal in kaart te brengen!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door bunkerpictures »

Zeker een schok en dit zo kort op de komende feestdagen. Altijd erg genoten van de schitterende verhalen en beschrijvingen van Ron, die we zeker zullen gaan missen.
De familie en nabestaande wens ik veel sterkte toe bij het verwerken van dit enorme verlies.

Raphael Smid.
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Lenco † »

De familie en nabestaande wens ik veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.
Juist in deze tijd van het jaar.

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Annelies

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Annelies »

Ik ben hier even helemaal stil van...

Ik wens zijn gezin en andere na bestaanden veel sterkte toe.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door ErwinZ »

Ik wens alle bekenden en nabestaanden veel sterkte!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door ducatim901 »

Die Ron.......alles gedaan waar de meeste mensen gillend voor wegrennen........
Mijn condoleances gaan uit naar zijn vrouw en kinderen.
Ron ik zal je niet vergeten!
De eerste keer dat ik je naam hoorde was tijdens de open Luchtmacht dagen op Gilze-RIjen
waar je de verslaggeving voor het publiek deels voor je rekening nam.
Daarna hebben we geregeld op de forums met elkaar contact gehad.
Mijn hoogtepunt met hem was een totaal verregende dag naar de KW Linie.
Leuk en gezellig hebben we het gehad, helaas, meer mocht het niet worden.
Jack Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door The Viking »

Ook van mijn zijde condelances voor de naaste familie, vrienden en bekenden!

Gertjan
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Danny »

Met veel plezier heb ik altijd zijn bijdrages gelezen. Persoonlijk kende ik hem jammer genoeg niet. Mijn welgemeende condoleances voor alle familie en vrienden van Ron.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door pauldijkstra »

Ook ik zal zijn schitterende bijdrages over o.a. de KW-Linie missen. Zijn beschrijvingen van zijn ontdekkingstochten aldaar hadden iets van, wat dan genoemd wordt, een 'jongensboek'.
Ik wens Ron's familie, vrienden en bekenden veel sterkte toe in deze tijd.
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Vestingjager »

Ik werd hier even stil van.....

Hoewel in Ron slechts één maal ontmoette, te Wespelaar dit jaar, bleek hij heel hartelijk te zijn en een gigantische bron van informatie.

Ik zal zijn bijdragen over de KW zeker en vast missen!

Veel sterkte aan de familie en vrienden.

Niko.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Remco de Goede »

Wederom een triest bericht, heb met veel plezier de verhalen over de koude oorlog gelezen. Spijtig dat het boek nooit voltooid zal worden.

Mijn medeleven aan de nabestaanden van Ron.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Bericht door Sebastiaan »

Wat een totaal onverwacht en treurig nieuws. Met plezier las ik zijn verhalen altijd.

Sterkte voor zijn gezin.

Groet,

Sebastiaan.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”