BB bunker in Goes?

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
apollo87

BB bunker in Goes?

Bericht door apollo87 »

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien, een nieuw lid hier op het forum!
Ben woonachtig te Nijmegen voor mijn studie, maar in het weekend vaak in het Zeeuwse te vinden bij mijn ouders (geboren en opgegroeid in de omgeving van Goes).

Sinds enkele weken ben ik geintresseerd in het volgende:
Via m'n (vakantie)werk kwamen we een perceel in Goes tegen met, volgens het Kadaster, de bestemming "Militair commandocentrum". Altijd leuk om te lezen natuurlijk ;)
Gelegen aan de Ruisdaelstraat te Goes. Kpn heeft op het terrein enkele jaren geleden een GSM-mast geinstalleerd.
Omdat ik op internet bizar weinig hierover kan vinden is de vraag:
- Is dit uberhaupt een bunker en zo ja, een (ex)-BB-bunker?

Heb wel foto's van het terrein alleen lukt het nu ff niet ze te uploaden. Heb al contact gehad met KPN maar die snapten helemaal niet waaroveri k het had. Zij zouden alleen een bunker hebben in Arnhem voor het noodnet.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door Rene Ros »

Welkom!

Zie http://maps.forten.info/?q=Goes&initcat=alle" target="_blank
Dan klikken en doorklikken naar 'Meer informatie'
En vul evt. ook andere plaatsnamen in. :-)

Mvg,
René Ros
BunkerOwner

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door BunkerOwner »

Wat een mooi kaartje zo... :D

@ Apollo: mocht je binnekort weer een keer in Goes zijn, geef een gil, laat ik je de PMC-bunker even zien (de meest rechtse op de kaart) ;)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door Remco de Goede »

Rene,

Wanneer pas je het stukje van Overvoorde aan, mbt Hoofdkwartier van de Luftgaukommando? Dat was het in ieder geval niet.

Voor de rest trouwens een schitterend kaartje!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door Rene Ros »

Dag Remco,
Remco de Goede schreef:Wanneer pas je het stukje van Overvoorde aan, mbt Hoofdkwartier van de Luftgaukommando? Dat was het in ieder geval niet.
Ben nog niet toegekomen aan het verwerken van de foto's van mijn bezoek in april jl. en bijwerken vermelding... :-(
Druk enzo, futloos door k*^% opmerkingen en uitspraken die in de lucht blijven hangen.
Ik heb de tekst nu aangepast, incl. een linkje! Dat luftgau heb ik niet zelf verzonnen, maar was wel degelijk een geschreven bron. Ben er nu van overtuigd, ook door andere bronnen, dat die het niet bij het goede eind had. Maar met 1.200 vermeldingen op Forten Info kan ik het niet alleen bijhouden. Dus dank voor de tip.
Remco de Goede schreef:Voor de rest trouwens een schitterend kaartje!
Dank, ook Rik. Het is een combinatie van de Google luchtfoto en de kaartcoordinaten van de objecten op de website Forten Info. Erg handig bij bv. een binnenlandse vakantie of zakenreisje. :-)
Helaas geen tijd om routebeschrijving en streetview in te bouwen. Vrijwilligers?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door Remco de Goede »

Rene Ros schreef: Dat luftgau heb ik niet zelf verzonnen, maar was wel degelijk een geschreven bron.
Dat klopt idd, er zijn zelfs mensen die het nog steeds blijven beweren dat het waar is ;) . Het is trouwens wel een vaak gekopieerde bewering van deze geschreven bron op diverse sites/publicaties.
w-en-am

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door w-en-am »

oorspronkelijk is deze buinker gebouwd door defensie en moest fungeren als bunker in het luchtverdedigingssysteem.
Een zelfde bunker staat na een mislukte poging die op te blaze in Bilthoven.
De bunker is afgebouwd wn nooit operationeel geweest.
Later heeft de bunker inderdaad gefungeerd als BB bunker vooral omdat de commnicatiemogelijkheden er al ruim aanwezig waren.
De gegevens van de luchtwachttorens kwamen in deze bunker samen en conform het systeem in de duitse bunker diogenes bij schaarsbergen op kaarten gezet.
markies †

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door markies † »

over welke bunker hebben we het nu ?????
BunkerOwner

Re: BB bunker in Goes?

Bericht door BunkerOwner »

...verschillende bunkers ^^

Je hebt in Goes o.a.:

- De (Fall-out) BB bunker langs het spoort (van KPN), is tevens de laatst gebouwde BB bunker.
- De Militaire Atoombunker aan de Zomerweg, (in ons bezit, daar zit ik nu te tikken :) )
- De (Fall-out) Noodcommunicatie (NCO-) bunker in het centrum (parkeerplaats Westwal), standaard NCO-ontwerp, eigendom: Gemeente, gebruiker: KPN
- Nog enkele kleinere noodonderkomens.

De grote Militaire commando bunker is nooit door de BB gebruikt (wel door de NATRES, O&I en diverse anderen...).
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”