IJssellinie

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
hansman

IJssellinie

Bericht door hansman »

Begin oktober opent de Stichting IJssellinie een nieuw onderdeel, nl een luchtafweerterp gelegen aan de Schamhartstraat in Olst.
Dat zal gebeuren met enkele festiviteiten, onder andere met een lange rondleiding door het gehele ijssellinie gebied aan de Oostzijde van de IJssel bij Olst.
Een en ander zal gebeuren op 16 oktober a.s. Behalve dat de Terp zoals wij die noemen, dan voor de eerste keer ingericht te bezichtigen is, wordt er ook aandacht besteed aan ons nieuw verworven bezit: een Vierling, die opgesteld staat op een van de bunkers.
Voor nadere info kijk op onze website: http://www.ijssellinie.nl
fortwestervoort

ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

heeft iemand informatie over de ijssellinie van voor de koude oorlog? bij mij in de buurt zit een fort (en avb heeft me op de vingers getikt, dus ik noem hem niet bij naam!) die in die ijssellinie ligt. maar als iemand informatie over de oude ijssllinie en over de overgang naar de ijsseliline van de koude oorlog is ook welkom. ik woon zo ongeveer in het centrum er van. ik voeg wat foto's van de bij mij bekende ijssellinie kazematten en forten.
imagesCAW6LTEJ.jpg
38524102.jpg
17549742.jpg
tankkazemat.jpg
tankkazemat 2.jpg
tankkazemat 3.jpg
daarnaast is er nog een tankkazemat bij het oolgaardhuis aan de klingelbeekseweg. die is omgevallen toen ze hem probeerde te verwijderen. en vlak voor de spoorbrug bij oosterbeek steekt er bij iemand in de achtertuin nog een bunker uit de grasmat. (wat voor een type het is weet ik niet)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ijssellinie

Bericht door AvB »

Nicht ärgern - Nur wundern!
fortwestervoort

Re: ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

ik weet nog een haven van de ijsselinie waar de ponton lagen om het onder water te zetten.
fortwestervoort

Re: ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

foto van een kazemat van fort westervoort die is overgeblevn. staat dicht bij de akzo nobel.
arnhem-s14.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: ijssellinie

Bericht door Rene Ros »

Beste Robin,
fortwestervoort schreef:ik weet nog een haven van de ijsselinie waar de ponton lagen om het onder water te zetten.
Ik vind je jeugdig enthousiasme erg leuk om te zien. Maar ik raad je aan om je eerst te verdiepen in het onderwerp voordat je vragen gaat stellen. Ik snap dat het leuk is om zelf dingen te ontdekken, maar die havens zijn allang bekend. Er zijn plattegronden met alle opstellingen enz. Het is leuker om aan de hand van documentatie in het veld te gaan zoeken naar de restanten.

Bv. websites zoals:
http://www.forten.info/catalogus/ijssel/ (summier, gehele bestaan)
http://www.ijssellinie.nl/ (Koude Oorlog)

En boeken zoals:
- Drijvende stuwen voor de landsverdediging. Een geschiedenis van de IJssellinie. red. J.R. Beekmans en C. Schilt
- Atlas van historische vestingwerken in Nederland, deel IIb: de provincie Gelderland. Stichting Menno van Coehoorn
- Kazematten in het Interbellum. H.R. Visser en J.S. van Wieringen onder redactie van T. de Kruijf

De laatste is mogelijk nog verkrijgbaar in de boekhandel. De andere twee bv. via eBay of www.boekwinkeltjes.nl ?

Mvg,
René Ros
fortwestervoort

Re: ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

zit weer wat in en ik ga morgen het veld in en foto's maken. kan ik rony ook weer mee helpen. en er ligt nog steeds een deel van het caisson bij die haven.
Joop Schreuder †

Re: ijssellinie

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Robin,

Kijk eens op dit forum onder viewtopic.php?f=25&t=947
Daar staat al veel over de plannen C en D, de officiële naam van de IJssellinie die jij aan het ontdekken ben.
Veel plezier in ieder geval bij je expedities, en loop ook eens bij het museum naar binnen.

Greetz,

Joop
fortwestervoort

Re: ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

ja leuk en ik snap nog steeds een ding niet. ik heb al een keer nadat er bodemsanering bij de klingelbeekseweg heeft plaats gevonden, urenlang bij de tankkazemat staan kijken en ook erin van hoe zouden ze er nou in slapen. ik heb egt geen flauw idee. gingen ze toen uit de koepel en bij die zware deuren er achter soms in om te slapen.
fortwestervoort

Re: ijssellinie

Bericht door fortwestervoort »

UPDATE. Ik ben bij meinerswijk geweest om naar de kazematten te kijken en heb foto's gemaakt. er is een bunker die ik nog nooit heb gezien. binnenkort de foto's en after action report met foto's.
urbex
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2011, 20:36

Re: IJssellinie

Bericht door urbex »

Ik ben een maand geleden paar locaties afgegaan heb nu wat fotos op mijn website staan van de IJsselinie.
Toch ben ik benieuwt of er nog meer te vinden is So please let me know :D :D :D
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: IJssellinie

Bericht door FitzChevalric »

Zaterdag bezoek aan commandobunker van de ijssellinie vrij toegankelijk. Als er iemand nog mee wilt rijden wij vertrekken van Amersfoort.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: IJssellinie

Bericht door ErwinZ »

Geen stoere tank kazemat of commandobunker dit keer maar een schotbalkenloods 8-)
De loods is na de tweede wereldoorlog gebouwd door Defensie als opslagplaats voor schotbalken. Deze balken konden in het naast gelegen Gennegerzijl worden geplaatst om het water tegen te houden. Het maakte in de periode 1950-1968 deel uit van de IJssellinie, een verdedigingswerk tegen de Russen tijdens de Koude Oorlog. Door het dichtzetten van onder meer de Gennegerzijl en het doorsteken van dijken elders ontstond deze waterlinie.
schotbalkenloods1.jpg
schotbalkenloods2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: IJssellinie

Bericht door Martijn »

Van 't weekend op de terugreis vanuit Kampen nog even gestopt in de buurt van Olst en daar wat plaatjes geschoten...
DSC_0066.jpg
DSC_0084.jpg
DSC_0089.jpg
En aan de oever van de IJssel...
DSC_0107.jpg
DSC_0124.jpg
DSC_0129.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”