Darp 2002-2010

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Darp 2002-2010

Bericht door Rene Ros »

In 1999-2000 is het nucleaire depot Havelterberg bij Darp grotendeels gesloopt. Een oude wachttoren (standaard model IJzeren Gordijn???) met een nieuwe plaquette resteerden.
In 2002 nam Henk Hulzebos hier een foto, en 2010 nam ikzelf op dezelfde locatie een vrijwel identieke foto. Zie de verschillen in die acht jaar:
darp.gif
De (koperen?) plaquette op de toren is verdwenen, maar ik vergeef je als je dat niet in de animatie ziet. :-)
Met dank aan Henk.

Mvg,
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Darp 2002-2010

Bericht door a.weijerman »

Joh!, hier heb ik in juli 1989 ook nog es een weekje mogen rondhollen bij nacht en ontij, met een kist MAG-munitie over mijn schouder... in mijn nieren beukende.. :D
Was bloedwarm ende benauwd weer die week... vierkanten oogjes van het 12u op, 12u standby en 12u af... als je de bunker uitkwam op het terrein, was het ook nog maar afwachten wat het ook alweer was.. eh; dag of nacht.
Oh: toch nacht op het moment... :)
Was in de eind periode van mijn diensttijd, toen onze M 109 A-2's al in groot onderhoud waren voor de volgende lichting, en wij als parate batterij eigenlijk niet meer bestonden..
Was ik opeens een veredelde zandhaas geworden :D, ook goed - het grote rondlummelen begon toen ik voor mij, en het wachten op het afzwaaien dus ook.
Beetje wacht lopen op lpl Oirschot en voor de rest niet veel meer te doen.. jammer; de schietseries vond ik toch leuker met onze "Cecile".. afijn.
Ons stuk zal nu ook allang wel verschroot zijn... niets is blijvend, en soms is dat maar goed ook natuurlijk..
Past ook in "koude-oorlog-herinneringen geloof ik.. vreemd om deze locatie weer es te zien - ook al heb ik natuurlijk een iets ander plaatje voor ogen (voor zover ik dat nog heb in mijn geheugen)
... hoe zag het er ook alweer uit?...
Hoi, Lex
BunkerOwner

Re: Darp 2002-2010

Bericht door BunkerOwner »

Was het depot zelf gewoon een MOB-complex, of was het ook voorzien van andere werken (bunkers) ?
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Darp 2002-2010

Bericht door _Annemieke »

Er zijn een aantal oude foto's van de site Havelterberg te vinden op:
http://militairevoertuigen.punt.nl/inde ... =8185#foto
BunkerOwner

Re: Darp 2002-2010

Bericht door BunkerOwner »

_Annemieke schreef:Er zijn een aantal oude foto's van de site Havelterberg te vinden op:
http://militairevoertuigen.punt.nl/inde ... =8185#foto
Dank!
Shelters inderdaad zie ik.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Darp 2002-2010

Bericht door Rene Ros »

a.weijerman schreef:Joh!, hier heb ik in juli 1989 ook nog es een weekje mogen rondhollen bij nacht en ontij, met een kist MAG-munitie over mijn schouder... in mijn nieren beukende.. :D
Als je nog een foto vanuit dezelfde positie hebt? Dan monteer ik die er ook in. ;-)

René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Darp 2002-2010

Bericht door Rene Ros »

BunkerOwner schreef:Was het depot zelf gewoon een MOB-complex, of was het ook voorzien van andere werken (bunkers) ?
Doornspijk / 't Harde was vergelijkbaar en op een luchtfoto te zien:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=17

René
BunkerOwner

Re: Darp 2002-2010

Bericht door BunkerOwner »

Rene Ros schreef:
BunkerOwner schreef:Was het depot zelf gewoon een MOB-complex, of was het ook voorzien van andere werken (bunkers) ?
Doornspijk / 't Harde was vergelijkbaar en op een luchtfoto te zien:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=17

René
Merci heer!
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Darp 2002-2010

Bericht door a.weijerman »

Sorry Rene; geen fotos - mocht niet... Amerikaans grondgebied (was het verhaal)..

Het wachtgebouw/dagverblijf of hoe dat ding ook heette was een bunker (geen idee van de dikte van de muren) te noemen.
Verticaal geplaatste raampjes van getint/spiegelend pantser glas ongeveer 15 x 45cm(?), dikte10cm(?)
Eronder zat een klein rood/oranje luikje in het stalen kozijn voor je geweer - ging volgens mij naar beneden open (niet geprobeerd trouwens..)
3 Of 4 rijen prikkeldraad om het complex
"Buta-gas tanks" te over als barriere - ik vermoedde gevuld met zand (?? - leek me in ieder geval een goed optie om kogels/granaten tegen te houden).
Loopgraven en schutters putten op het terrein, en aan de rand van het bos, veel zandzakken.
Kleine observatie bunkers bij bijvoorbeeld de ingang van het complex (buiten de prikkeldraad versperringen), bekleed met grond en zandzakken - waar je dus alleen in stond met
een mobilofoon.. rete gezellig.
Dat soort dingen komen bovendrijven na enige gegraaf in mijn geheugen..

- oh ja; veel jonge konijnen die nieuwsgierig door je plexiglas naar binnen keken als je je weer es stierlijk stond te vervelen in je wachtbunkertje afgesloten van de buitenwereld..
- vinden ze het gek dat er ongelukken gebeuren met die jonge gastjes die 1000 scherpe patronen bij zich hebben.. ahum.. (kindsoldaten - was ik dus ook; met 19 ben je nog niet volwassen te noemen
maar je mag wel de troep van mislukte politici en overbetaalde managers met hun premies oplossen....) toppertje hoor! -
Nee - schieten met die M 109 was toch echt leuker! "Rammelen-met-die-een-bak!"
:D Hoi, Lex.
Joop Schreuder †

Re: Darp 2002-2010

Bericht door Joop Schreuder † »

Ter vergelijking de Quick Reaction Alert area van Laarbruch.
Hier lagen WE 117 nukes...

Greetz

Joop
Nucleaire wapenopslag.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ruben

Re: Darp 2002-2010

Bericht door Ruben »

In de omgeving van Laarbruch staan er nog een hoop, een aantal verkocht als vakantie woningen, de anderen precies zoals ze achtergelaten zijn, keurig voorzien van stroom en werkende verlichting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”