Atoombunkers van de NS

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Atoombunkers van de NS

Bericht door PdK »

Vandaag op het NOS Journaal; atoombunker gevonden in Breda;
http://nos.nl/video/194226-atoombunker- ... breda.html" target="_blank" target="_blank

Deze lijkt overigens erg veel op de bunker bij het NS Strandstation in Hoek van Holland. Helaas is deze alleen enkele jaren geleden gesloopt. Een van de 13 kennelijk?
Heeft iemand hier meer info over? Een jaar voor de sloop vonden we op ongeveer de zelfde wijzen de versie in Hoek van Holland. Het slot was ineens verdwenen. Binnen troffen we het zelfde interieur als de bunker in Breda. Daarnaast ook de restanten van een Hennep plantage...
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door WimVe »

Hmm ik dacht dat alle 15 al geript waren !
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door Ronald »

BunkerOwner

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door BunkerOwner »

Wel een beetje bizar om een bunker met muren van 80 cm, een dak van 80 cm, en vrijwel geen brandstof (voor de generator) een 'atoombunker' te noemen. Waarschijnlijk kon men zich er twee weken schuil houden tot de 'fall-out' was overgewaaid. Deze bunker zou een inslag van een atoombom van 20 megaton binnen een straal van 25-35 kilometer niet overleven. De seismische golf ondergronds zou haar breken alsof het een takje was.

Wel een erg leuke ontdekking in mijn stadje 8-)
BunkerOwner

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door BunkerOwner »

CENTRUM – Sinds een dag ligt er een paar kuub zand over de ingang van de bunker aan de Spoorstraat. "Waarschijnlijk heeft de NS het gedaan’, zegt Peter van Rosendaal, die in dezelfde straat woont.

Van Rosendaal maakte deze week bekend dat zich vlak naast het spoor een bunker onder de grond bevindt. Nadat hij met verschillende cameraploegen naar binnen was geweest, zette hij er zelf al een slot op. “Anders gaan kleine kinderen er maar in spelen. Levensgevaarlijk”, constateerde hij.

“Blijkbaar vond iemand anders dat niet genoeg”, voegt hij er aan toe. De bunker naast woningcorporatie Singelveste/Allee Wonen is nagenoeg niet meer te betreden. Door een paar kuub zand over het poortje kan alleen nog iemand met een schep en een flinke portie geduld er nog in.

Na navraag blijkt dat de gemeente de bunker ontoegankelijk heeft gemaakt. “We zijn dan wel geen eigenaar, maar enigszins verantwoordelijk voor de veiligheid”, zegt een woordvoerster. “We willen niet dat hele volksstammen er een kijken gaan nemen.”
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door Rene Ros »

http://www.omroepbrabant.nl/?news/14447 ... tion=media

Volgens expert Erik de Reijer van de Stichting Functioneel Bunkerbeheer gaat om één van in totaal twaalf bunkers die in Nederland zijn gebouwd. In het geval van het uitbreken van de Derde Wereldoorlog, als er kernbommen zouden vallen, zouden in de bunkers de mensen moeten verblijven die Nederland draaiend moesten houden.

Volgens De Reijer zou het geen groot verlies zijn als de bunker zou worden gesloopt. De ruimte zou vleermuizen nog wel een mooie woning kunnen bieden, maar er zijn al genoeg mooiere bunkers bewaard gebleven.
jan lugtmeijer †

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door jan lugtmeijer † »

Rene Ros schreef: Volgens De Reijer zou het geen groot verlies zijn als de bunker zou worden gesloopt.
Joh, waarom verbaast dit me niets......
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door Rene Ros »

jan lugtmeijer schreef:
Rene Ros schreef: Volgens De Reijer zou het geen groot verlies zijn als de bunker zou worden gesloopt.
Joh, waarom verbaast dit me niets......
Voor de zekerheid even vermelden: het is een citaat uit het artikel. :-)
Vraag me inderdaad af waar De Reijer zich wel druk om zou maken.
Overigens heb ik 13 NS bunkers op een lijstje staan. http://www.forten.info/catalogus/ko-transport/

Mvg,
René
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door betonboy »

Hallo René, beetje late reactie maar hierbij toch nog even:
op het lijstje van forten.info ontbreken 2 locaties, te weten Zwolle (Hanzelaan, reeds ontmanteld) en Venlo (locatie mij nog onbekend). Dat brengt het totaal op 15.
Groet,
Gerard
Laatst gewijzigd door betonboy op 17 jun 2011, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door betonboy »

PdK schreef:Deze lijkt overigens erg veel op de bunker bij het NS Strandstation in Hoek van Holland. Helaas is deze alleen enkele jaren geleden gesloopt. Een van de 13 kennelijk?
Ja, dit is één van de 15. Breda is volgens mijn gegevens inderdaad hetzelfde model als HvH en het was bedoeld als districtsonderkomen.
Lag de gesloopte bunker ten noorden van de spoorlijn?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door PdK »

Goedemiddag,

Deze lag helemaal aan het einde en oostelijk vlak naast de spoorlijn, station Strand.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door betonboy »

PdK schreef:Goedemiddag,

Deze lag helemaal aan het einde en oostelijk vlak naast de spoorlijn, station Strand.

Groeten, Peter
Dan vraag ik me af wat er aan de andere kant van het spoor ligt (bij binnenkomst Strand linkerkant):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door betonboy op 22 jun 2011, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door PdK »

Dat is weer een Duits werk, nu beter bekend als de 'Muziekbunker'. Hierin oefenen bands achter de originele pantserdeuren.
De functie in Oorlogstijd is mij niet helemaal duidelijk, maar er wordt gesuggereerd dat het een schuilbunker betreft. Zelf zie ik het eerder als opslag voor proviand, dat kon worden geleverd/gehaald per trein.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door betonboy »

Dat verklaart een hoop, het lijkt namelijk totaal niet op de NS-bunkers.
Bedankt voor de info, wilde ik graag even weten.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Atoombunkers van de NS

Bericht door Rene Ros »

Dag Gerard,
betonboy schreef:op het lijstje van forten.info ontbreken 2 locaties, te weten Zwolle (Hanzelaan, reeds ontmanteld) en Venlo (locatie mij nog onbekend).
Dank voor de info. Wat is de bron ende bevestiging van deze informatie? Eventueel in PM.

Mvg,
René
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”