Luchtwachttorens
Luchtwachttorens
Ik heb een vraag over de codering van de Luchtwachttorens die er gebouwd zijn.
De torens hadden ieder hun eigen ''code'' zo is die van Warfhuizen 7O1, die van Bedum 7O3 en die van Winschoten 7T1.
Dus waar zijn die codes op gebaseerd?
De torens hadden ieder hun eigen ''code'' zo is die van Warfhuizen 7O1, die van Bedum 7O3 en die van Winschoten 7T1.
Dus waar zijn die codes op gebaseerd?
Een grijs verleden...
Re: Luchtwachttorens
7 is de sector waarin het land was verdeeld (8 stuks),Ties schreef:De torens hadden ieder hun eigen ''code'' zo is die van Warfhuizen 7O1, die van Bedum 7O3 en die van Winschoten 7T1.
Dus waar zijn die codes op gebaseerd?
O is de groep binnen die sector
1 is het volgnummer binnen die groep (2 tot 4?, meestal 3).
Zie http://www.forten.info/catalogus/kld/
Mvg,
René
Re: Luchtwachttorens
Kleine bemerking bij het gegeven antwoord en de benamingen
Er zijn 8 groepen
Iedere groep heeft één luchtwachtcentrale
een groep is opgedeeld in kringen
een kring bestaat uit meestal 3 posten. ( Er zijn enkele kringen die uit 4 posten bestaan)
(minder dan 3 gaat niet omdat men dan geen kruispeilingen kan doen)
groep aantal kringen
1 Deventer 11
2 Amersfoort 11
3 Breda 11
4 Alkmaar 9
5 Rotterdam 8
6 Leeuwarden 11
7 Groningen 13
8 Eindhoven 12 (15)
Groep 8 Eindhoven is ook gekoppeld aan de Belgische Luchtwachtdienst. Een 3 tal belgische kringen zijn dan ook gekoppeld aan de groep 8 Eindhoven
Er zijn 8 groepen
Iedere groep heeft één luchtwachtcentrale
een groep is opgedeeld in kringen
een kring bestaat uit meestal 3 posten. ( Er zijn enkele kringen die uit 4 posten bestaan)
(minder dan 3 gaat niet omdat men dan geen kruispeilingen kan doen)
groep aantal kringen
1 Deventer 11
2 Amersfoort 11
3 Breda 11
4 Alkmaar 9
5 Rotterdam 8
6 Leeuwarden 11
7 Groningen 13
8 Eindhoven 12 (15)
Groep 8 Eindhoven is ook gekoppeld aan de Belgische Luchtwachtdienst. Een 3 tal belgische kringen zijn dan ook gekoppeld aan de groep 8 Eindhoven
Re: Luchtwachttorens
Zie hier een mooi documentje uit Tresoar, verheldert dit al wat?
ps. alleen Texel en Amsterdam waren zelfstandig
ps. alleen Texel en Amsterdam waren zelfstandig
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Luchtwachttorens
Paul,
De organisatie bescherming bevolking heeft niets te maken met de Luchtwachtdienst. Dit was een militaire organisatie.
Korps Luchtwachtdienst opgericht 1 mei 1950, opgeheven 1968.
De door jouw getoonde kaart is de kringen indeling van de organisatie Bescherming Bevolking. Deze indeling heeft dan ook totaal niets te maken met de indeling zoals gehanteerd door de K.L.D.
De enige overeenkomst tussen de organisatie K.L.D. en de B.B. is het gebruik van de woorden kring en post.
De organisatie bescherming bevolking heeft niets te maken met de Luchtwachtdienst. Dit was een militaire organisatie.
Korps Luchtwachtdienst opgericht 1 mei 1950, opgeheven 1968.
De door jouw getoonde kaart is de kringen indeling van de organisatie Bescherming Bevolking. Deze indeling heeft dan ook totaal niets te maken met de indeling zoals gehanteerd door de K.L.D.
De enige overeenkomst tussen de organisatie K.L.D. en de B.B. is het gebruik van de woorden kring en post.
Laatst gewijzigd door markies † op 05 jan 2011, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Luchtwachttorens
"Nederland opgedeeld in 8 sectoren, luchtwachtgroepen genaamd" (Luchtwachttorens in Nederland, Industrieel erfgoed uit de Koude Oorlogmarkies schreef:Er zijn 8 groepen
Hans Sakkes & Johan den Hollander, 1989, p.9)
Bij mijn beste weten vond de feitelijke kruispeiling niet op de posten plaats, maar in het luchtwachtcentrum en daar had men ook de peilingen van posten van naastgelegen groepen. Vermoedelijk om organisatorische redenen (eenheden, aantal mannen en officieren) zo ingedeeld?markies schreef:(minder dan 3 gaat niet omdat men dan geen kruispeilingen kan doen)
Maar je hebt gelijk, het kaartje nog even nagekeken en blij dat ik er een vraagteken bij had gezet, er waren geen groepen van 2 posten.
Mvg,
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Luchtwachttorens
Welke benaming hanteren we nu ??
De aanduidingg op een kaartje waar de oorsprong van de legenda niet bekend is, of de officiele aanduiding die door het Korps zelf is gebruikt.
Ook Hans Sakkers gebruikt in het gehele boekje de juiste aanduidingen
blz.9 nederland wordt in 8 sectoren verdeeld, genaamd luchtwachtgroepen !!!!
blz. 10 luchtwachtgroep
blz 11 omschrijving van de posten en de kringen.
blz 13.
etc. etc.
blz. 24 bronnenopgave KLD 14 doos 2 luchtwachtgroep groningen
Boek Luchtwachttorens in Nederland
Hierbij een tekst die uitgegeven wordt door het ministerie van Defensie.
zie: http://www.defensie.nl/luchtmacht/cultu ... achtdienst
Korps Luchtwachtdienst
Het Korps Luchtwachtdienst (KLD) bestaat uit vrijwilligers die vliegbewegingen waarnemen, met name van laagvliegende toestellen die niet op radar zichtbaar zijn. Het KLD houdt in 1968 op te bestaan, als moderne techniek deze vorm van hulpwaarneming overbodig maakt.
Het Korps Luchtwachtdienst (KLD) bestaat uit vrijwilligers die vliegbewegingen waarnemen, met name van laagvliegende toestellen die niet op radar zichtbaar zijn. Het KLD houdt in 1968 op te bestaan, als moderne techniek deze vorm van hulpwaarneming overbodig maakt.
Tweede Wereldoorlog
Bij de Duitse aanval in 1940 geven de vrijwilligers zo’n 16.000 meldingen door, waarvan een deel gewoon op de radio te beluisteren is. Ook na de oorlog zijn vrijwilligers welkom, met name voor de waarneming van laagvliegende toestellen die niet door de radarstations kunnen worden opgepikt.
Oprichting Korps Luchtwachtdienst
Het KLD wordt opgericht in 1950. Behalve waarnemingen van laagvliegende toestellen, geeft het KLD informatie door over de lokale situatie en het weer. Het gros van het KLD bestaat uit vrijwilligers die onder een relatief kleine staf werken. Er zijn aanvankelijk 8 luchtwachtgroepen: Deventer, Amersfoort, Breda, Alkmaar, Rotterdam, Leeuwarden, Groningen en Eindhoven.
Door de voortschrijdende techniek op het gebied van luchtruimwaarneming worden de diensten van het Korps op den duur overbodig. Op 1 juni 1968 worden de laatste 2 nog functionerende luchtwachtgroepen in Leeuwarden en Alkmaar ontbonden en houdt het KLD op te bestaan.
De aanduidingg op een kaartje waar de oorsprong van de legenda niet bekend is, of de officiele aanduiding die door het Korps zelf is gebruikt.
Ook Hans Sakkers gebruikt in het gehele boekje de juiste aanduidingen
blz.9 nederland wordt in 8 sectoren verdeeld, genaamd luchtwachtgroepen !!!!
blz. 10 luchtwachtgroep
blz 11 omschrijving van de posten en de kringen.
blz 13.
etc. etc.
blz. 24 bronnenopgave KLD 14 doos 2 luchtwachtgroep groningen
Boek Luchtwachttorens in Nederland
Hierbij een tekst die uitgegeven wordt door het ministerie van Defensie.
zie: http://www.defensie.nl/luchtmacht/cultu ... achtdienst
Korps Luchtwachtdienst
Het Korps Luchtwachtdienst (KLD) bestaat uit vrijwilligers die vliegbewegingen waarnemen, met name van laagvliegende toestellen die niet op radar zichtbaar zijn. Het KLD houdt in 1968 op te bestaan, als moderne techniek deze vorm van hulpwaarneming overbodig maakt.
Het Korps Luchtwachtdienst (KLD) bestaat uit vrijwilligers die vliegbewegingen waarnemen, met name van laagvliegende toestellen die niet op radar zichtbaar zijn. Het KLD houdt in 1968 op te bestaan, als moderne techniek deze vorm van hulpwaarneming overbodig maakt.
Tweede Wereldoorlog
Bij de Duitse aanval in 1940 geven de vrijwilligers zo’n 16.000 meldingen door, waarvan een deel gewoon op de radio te beluisteren is. Ook na de oorlog zijn vrijwilligers welkom, met name voor de waarneming van laagvliegende toestellen die niet door de radarstations kunnen worden opgepikt.
Oprichting Korps Luchtwachtdienst
Het KLD wordt opgericht in 1950. Behalve waarnemingen van laagvliegende toestellen, geeft het KLD informatie door over de lokale situatie en het weer. Het gros van het KLD bestaat uit vrijwilligers die onder een relatief kleine staf werken. Er zijn aanvankelijk 8 luchtwachtgroepen: Deventer, Amersfoort, Breda, Alkmaar, Rotterdam, Leeuwarden, Groningen en Eindhoven.
Door de voortschrijdende techniek op het gebied van luchtruimwaarneming worden de diensten van het Korps op den duur overbodig. Op 1 juni 1968 worden de laatste 2 nog functionerende luchtwachtgroepen in Leeuwarden en Alkmaar ontbonden en houdt het KLD op te bestaan.
Laatst gewijzigd door markies † op 06 jan 2011, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Luchtwachttorens
Kruispeiling:
Plaatsbepaling door uit te gaan van twee bekende vaste punten.
luchtwachttoren heeft een vaste positie. Bij langsvliegen van een vliegtuig wordt een kijker zodanig verdraaid dat het vliegtuig in beeld is. een wijzer geeft zijn positie weer ten opzichte van de toren op een kaart met coördinaten.
Deze meting heet Kruispeiling. Deze kruispeiling geeft een lijn weer die het vliegtuig op een zeker moment gekruist heeft. Doordat men geen diepte kan meten (afstand) heb je gelijktijdig meerdere kruispeilingen nodig. Dat is de reden waarom er gebruik gemaakt wordt van drie posten. Wanneer deze drie lijnen op een kaart gezet worden kan men exact de positie van het vliegtuig bepalen.
De kruispeilingen (coordinaten en tijdstip) worden doorgegeven aan het luchtwachtcentrum. Deze heeft een kaart met alle torens binnen de groep. De kruispeilingen van de diverse torens worden op deze kaart gezet: het zogenaamde Plotten. Op deze kaart kan men dan exact de positie zien van het vliegtuig maar ook zijn route aangezien er in de tijd steeds meldingen binnenkomen van andere posten. Men kan dan ook de snelheid bepalen. ( Tijd x afstand)
Plaatsbepaling door uit te gaan van twee bekende vaste punten.
luchtwachttoren heeft een vaste positie. Bij langsvliegen van een vliegtuig wordt een kijker zodanig verdraaid dat het vliegtuig in beeld is. een wijzer geeft zijn positie weer ten opzichte van de toren op een kaart met coördinaten.
Deze meting heet Kruispeiling. Deze kruispeiling geeft een lijn weer die het vliegtuig op een zeker moment gekruist heeft. Doordat men geen diepte kan meten (afstand) heb je gelijktijdig meerdere kruispeilingen nodig. Dat is de reden waarom er gebruik gemaakt wordt van drie posten. Wanneer deze drie lijnen op een kaart gezet worden kan men exact de positie van het vliegtuig bepalen.
De kruispeilingen (coordinaten en tijdstip) worden doorgegeven aan het luchtwachtcentrum. Deze heeft een kaart met alle torens binnen de groep. De kruispeilingen van de diverse torens worden op deze kaart gezet: het zogenaamde Plotten. Op deze kaart kan men dan exact de positie zien van het vliegtuig maar ook zijn route aangezien er in de tijd steeds meldingen binnenkomen van andere posten. Men kan dan ook de snelheid bepalen. ( Tijd x afstand)
Laatst gewijzigd door markies † op 06 jan 2011, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Luchtwachttorens
Markies, even het e.e.a door elkaar gehaald. Mijn excuses.markies schreef:Paul,
De organisatie bescherming bevolking heeft niets te maken met de Luchtwachtdienst. Dit was een militaire organisatie.
Gr, Paul
Re: Luchtwachttorens
Het luchtwachtcentrum in Groningen is nog aanwezig is zit naast mijn school(Aoc Terra)
Volgens mij was het bij luchtwachttorens ook zo dat de torens continu bemand werden. Zo werden er elke twee uur twee personen afgewisseld van elkaar, 24/7
Aapart eigenlijk dat er zoveel vrijwilligers voor te vinden waren..
Volgens mij was het bij luchtwachttorens ook zo dat de torens continu bemand werden. Zo werden er elke twee uur twee personen afgewisseld van elkaar, 24/7
Aapart eigenlijk dat er zoveel vrijwilligers voor te vinden waren..
Een grijs verleden...
Re: Luchtwachttorens
De torens waren niet permanent bezet, daarvoor waren er zelfs voor de oefeningen niet voldoende mensen te krijgen
ik zie dat je uit Middelstum komt, neem eventueel per pb contakt met mij op.
Dick Warffum
ik zie dat je uit Middelstum komt, neem eventueel per pb contakt met mij op.
Dick Warffum
- cees stuursma
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18 aug 2010, 20:29
- Locatie: Oude Tonge
Re: Luchtwachttorens
In het verleden ben ik nog een keer begonnen met een bouwplaat schaal 1/24 en 1/32
van de luchtwachttoren van Strijensas zal het weer eens opzoeken.
Cees Stuursma
van de luchtwachttoren van Strijensas zal het weer eens opzoeken.
Cees Stuursma
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
- Berichten: 4028
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Luchtwachttorens
Goed idee!
T'is ook nog eens de gene het dichtst in de buurt voor mij....
Leuk toetje zo staand op de VIS kazemat.
JK
T'is ook nog eens de gene het dichtst in de buurt voor mij....
Leuk toetje zo staand op de VIS kazemat.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Luchtwachttorens
Op deze website http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/2665 ... polder.htm zag ik dat de luchtwachttoren van Strijensas wordt gerestaureerd.
Nicht ärgern - Nur wundern!