Haren

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Haren

Bericht door Ties »

Geachte iedereen.
Ik ben benieuwd wat de reden is dat er in Haren, een relatief klein dorp toch drie bunkers tijdens de Koude Oorlog gebouwd zijn.
Één is een Duitse 608 met een aangebouwd deel voor de BB, bij het Scharlakenhof staat er één en er is nog één te vinden tussen twee sporen in(die was ik hier nog niet eerder tegengekomen). Die laatste betreft vermoedelijk een bunker van de NS zoals die er wel meer te vinden zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
communicatieko

Re: Haren

Bericht door communicatieko »

Ik heb in mijn database hierover een aantal foto's (ik archief foto's van zo veel mogelijk fortificaties en objecten uit de Koude Oorlog, ook foto's die ik op internet aantreft archiveer ik om te voorkomen dat ze bij een crash van deze of gene verloren gaan ;-)
Zie bijlagen.
010109b.jpg
010109a.jpg
Tevens heb ik in die database een tekstverklaring van een zekere 'Sipke de Wind' ingevoegd:
De oude Duitse bunker van het type 608 is een soort van commandobunker. Het werd oa gebruikt om leiding in onder te brengen van de divisies die stonden opgesteld langs de kust van Nederland. De bunker in Haren had een Regionaal bestuurlijke functie in tegenstelling tot de 608 diewas gebouwd in Delfzijl Zuid. Daar was de bunker gebouwd ten behoeve van de oorlogsvoering . Daar vocht men met een aantal Flak batterijen tegen de geallieerde aanvallen tegen de Noord duitse stden. In de slag om Delfzijl aan het eind van de oorlog werd van uit deze 608 rechtstreeks leiding gegeven aan de grondgevechten.
Terug naar Haren. In Haren waren een aantal hoge bestuurlijke militairen onder gebracht. Ze waren gehuisvest in de drie grote villa's voor de bunker aan de Rijksstraatweg. Om het geheel heen
waren prikkeldraad versperringen aangelegd. Zo nodig kan ik u een plattegrond aanleveren met daarop de functies beschreven van de bunker. Ook kan ik u luchtfoto's van de stellingen rondom de bunker leveren aan het eind van de oorlog. Er waren toen diverse verdedigingsmaatregelen genomen op oa de Esserberg.
Gr. Sipke de Wind. Leek.
De oorspronkelijke link http://wapenbroedersgroningen.web-log.n ... r_194.html werkt nog steeds ;-)

Hoop dat dit weer helpt om een stapje verder te komen? Ik verwacht die Sipke de Wind je zeker verder zou kunnen helpen omdat hij de kopieen van oorspronkelijke tekeningen/bouwaanvragen in zijn bezit heeft ;-)

René
Vereniging Communicatie Koude Oorlog
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Het artikel zelf ben ik bekend mee.
Nu is het zo dat ik zelf niet zo geïnteresseerd ben in de Koude Oorlog, maar ik heb dit gepost voor hen die dat wel zijn.
Een grijs verleden...
St FBB

Re: Haren

Bericht door St FBB »

Beste Ties,

Leuk dat je interesse hebt in de bunkers in Haren. Het inrichten van deze bunkers was de reden om de stichting Functioneel Bunkerbeheer in 1989 op te richten. Als eerste hebben wij de NS-bunkers onder water gezet voor vleermuizen. De bunker in Haren staat vol met 1 meter water, deze is gelijk aan NS Breda (en Weert Hoek van Holland, Zandvoort) de plattegrond staat op www.bunkerbeheer.nl.
De bunker in Onnen is droog en uitgebrand. Deze is gelijk aan Adam, Zwolle Venlo. De plattegrond plaats ik zsm op www.bunkerbeheer.nl.

De bunker bij het voetbalstadion is vergelijkbaar met die in Utrecht 24oktplein. Duits met een BB aanbouw, standaard inrichting. Mail mij even als je hier de bouwtekeningen van wilt.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”