Vliegbasis Soesterberg

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Nog een stuk speculatie van mijn kant. Uit gelekte diplomatiek communicatie op wikileaks uit de jaren 70 word gesproken over de aanleg van de shelters en 4 igloos. Maar dit waren er 5. En bunker 600 mist. Terwijl die toen ook is gebouwd.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

De kans dat er zogenaamde special weapons hebben gelegen acht ik zeer extreem bijzonder klein, zonder beledigend over te willen komen, een broodje aap verhaal. De infrastructuur (hekken, bunkers, wachttorens, bewakingspersoneel etc etc) was er niet op Soesterberg. Het was sinds jaar en dag een air defence eenheid en daar werd ook op getraind. 'Vroeger'' had vrijwel alles de aanduiding ''tactical'. Tactical betekent niet dat de taak het verdampen van elkaars hoofdsteden is. Ook A-10, C-130 en heli squadrons en daar wil je niet een special weapon mee afwerpen. Je kan het wel terugvinden op internet. Op vliegvelden waar een Special Weapon Support Squadron zat lagen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook special weapons. Wat die special weapons dan zijn ...... Zoek eens op bepaald soort oefeningen en je weet welke NATO eenheden een aparte taak hebben . Dat is niet iets wat per week veranderd.

Mvg
Joop Schreuder †

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Joop Schreuder † »

Als op een vliegbasis een nucleaire taak is voorzien zal dit terug te vinden zijn in een stukje specifieke inrichting.
Dubbel omheind terrein met camera's en sensors op het prikkeldraad, één of meerdere hoge wachttorens, een aantal grote munitiebunkers en wat klein spul. Tevens een kampement van de bedienings- en bewakingstroepen van het land dat de eigenaar is van de wapens. Een mooi voorbeeld was (is?) aanwezig op de voormalige RAF vliegbasis Weeze over de grens bij bij Venlo.

Greetz,

Joop
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

@11E wat voor oefeningen bedoel je?
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Dit is wat Wikipedia er over zegt.

A major realignment of the USAAF was undertaken in early 1946. As part of the realignment, three major command divisions within the Continental United States (CONUS) were formed: Strategic Air Command, Tactical Air Command, and Air Defense Command. Each was given a specific responsibility, using assets prescribed to accomplish the assigned mission. Tactical Air Command was formed to command, organize, equip, train and administer assigned or attached forces. It was to plan for and participate in tactics for fighter, light bombardment and other aircraft. These included tactical fighters, tactical bombers, tactical missiles, troop carrier aircraft, assault, reconnaissance, and support units. TAC also planned for and developed the capability to deploy tactical striking forces anywhere in the world.

Het 32th viel onder het 17th airforce wat weer viel onder het commando van het USAFE. Dit viel weer direct onder nato commando.
Allemaal lekker vaag. Maar het Amerikaanse commando was opgeslitst afhankelijk van de rol. Tactical en conventional worden in verschillende contexten gebruikt.
Binnen USAFE bestonden geen Strategic nucleare taken. Alleen tactical. Verdeeld over missile command ( ook die van het leger) en die van de luchtmacht.
Nederland had vanuit de nato 6 kernwapen taken.
1. Nucleaire dieptebommen. Lagen in Engeland.
2. Nucleaire artillerie. t'harde/Havelte
3. Nucleaire missile's honnest johns en later Lance. t'harde/Havelte
4. Nucleaire vrijeval wapens. Volkel.
5. Nike hercules ground to air missiles in Duitsland.
6.?
Lubbers heeft in een interview laten weten dat de kruisraketten op woensdrecht zijn uitgeruild tegen 4 andere kerntaken. Met de wetenschap dat die er nooit (lang) zouden komen. Alleen volkel is overgebleven en daar liggen ze nog steeds.
Nu kan 6, mijn vraagteken nog worden uitgelegt als atomic demolition munition. Maar ik denk dat dit de kernwapens op soesterberg waren.
Over de beveiliging. Deze was er zeker. Vergeet niet dat de beveiliging van t'harde/Havelte anders was dan die bij de luchtmacht. De QRA op soesterberg waren twee shelters met extra omheining binnen het collogated shelter gebied waar ook een hek omheen stond. Zowel dit gebied als het munitiepark waren enclaves binnen de basis. Beveiligd door de Amerikanen. Er omheen het beveiligings squadron van Nederland.
Binnen het munitiepark staat een igloo die afgezonderd staat van de rest. Deze is groter/dikker/beter beveiligd dan de rest.
Hoop dat het een beetje goed overkomt. Stel gerust je vragen. Ben er behoorlijk diep ingedoken. 😜
BunkerOwner

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door BunkerOwner »

Voor 99% zeker dat dit je nummer 6 moet zijn.
Of één der andere taken bevond zich aldaar.

Die specifieke beveiliging wijst maar op 1 ding: 6 veiligheidsringen (detectie/obstakels) = nucleaire locatie.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Ja, ik ben er ook voor 99% zeker van. Alleen kom ik nergens in de literatuur de naam soesterberg tegen. Heb dus geen 100% bevestiging helaas. Vandaar dat ik hier even kwam vragen.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

Cornelis schreef: 05 mar 2017, 23:44 @11E wat voor oefeningen bedoel je?
Steadfast noon, strikeeval. Worden nog steeds gehouden. Kijk naar deelnemende eenheden en locaties.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

Nuclear demolition munition. Klopt, deden wij. Een Infanterie beveiligings Compagnie leverde de beveiliging tijdens het transport naar, en plaatsen van het apparaat. Een collega van mij zat bij die vereniging. Soesterberg is te ver weg van het te vernielen object.

Het transport van en het plaatsen werd regelmatig door alle betrokken eenheden beoefend. Uiteraard met een dummy device.
Laatst gewijzigd door 11E op 12 mar 2017, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

https://www.google.nl/url?q=https://www ... MCeOYU3GIA

https://www.revolvy.com/topic/List%20of ... 0squadrons

Ern stukje over heden ten dage. Maar vooral de aanwezigheid van een munition support squadron is een indicator bij luchtmacht eenheden
Laatst gewijzigd door 11E op 12 mar 2017, 00:54, 4 keer totaal gewijzigd.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

En een laatste openbare link;

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/111_Pel ... Opdrachten

Bij de us army was de benaming anders. ADM's vallen onder de Amerikaanse landmacht
Succes😉!
Mvg
Lesley
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Alle documenten al eens eerder bestudeerd. Bedankt daarvoor. Kan natuurlijk altijd zo zijn dat soesterberg niet onder de Nederlandse kerntaken viel omdat het een Amerikaans squadron was onder nato commando. Daarnaast was soesterberg in de nato verdediging een belangrijke basis indien de Russen aan de rijn zouden staan. Officieel was het een cologated afb. Maar ik ben ook documenten tegengekomen waar het veld word beschreven als een main opperating Base.

De infrastructuur is in elk geval zo danig dat ze er zouden kunnen hebben gelegen.
Beleid van de atomic energie commission was om zo weinig mogelijk te zeulen met nucleaire wapens.

(data kunnen wat afwijken) Wat ik denk is dit: 1955-1960 w43 kernwapens op soesterberg. Squadron ging van Day fighter naar tactical fighter.
1960-1970 delta dagger tijd. Daar paste ze niet in. Squadron ging van tactival naar fighter interceptor squadron. 1970-1985 f4 phantom. Sqadron ging weer naar tactical. Daarna F15. Tot 1990 nog steeds stactical. Tot de kernwapens werden verweiderd in een deal met Rusland. 1992 squadron naar group status. 1994 opgeheven.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

En dan was er zeker een muns support squadron aanwezig op soesterberg. Als onderdeel van het tactical fighter squadron. Alleen of dit squadron nucleare taken had is wederom nergens te vinden.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

F-102's. Nou gaat een lampje branden. Die konden de AIM-26 air to air raket meenemen met een nucleaire kop. Die raket past ook in de air defence taak van toendertijd 32 FIS.

Long shot van mij maar you never know.....
Mvg
Lesley
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Hahahahaha, goed om te zien dat jullie warm beginnen te draaien. Is alleen een puntje. De nucleare versie van die raket is alleen gebruikt in de VS en Canada. Tenzij ik nog iets mis.

Kerntaak 6 is nog steeds onbekend. Ben net even gaan kijken wat voor kernkop er in de Nike hercules zat. En dat is de zelfde als de atomic demolition munnition en de honest John.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/W31

Kerntaak 6 ligt voor mij dus nog 100% open. Soesterberg word steeds aannemelijker.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”