Atoomschuilkerder Almere

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Atoomschuilkerder Almere

Bericht door svdb10 »

Tot mijn verbazing blijkt dat zelfs in mijn 'hometown' Almere nog wat interessants te bezichtigen valt op open monumentendag:
http://www.openmonumentendag.nl/monumen ... erkeiland/
http://www.flevo-landschap.nl/Uploaded_ ... kje-MD.pdf

Even kijken of het zaterdag lukt om langs te rijden en wat foto's te maken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door wattman »

Geweldige tekst van die website
Er waren twee weken nodig om voldoende troepen naar Duitsland te transporteren om daar in geallieerd verband aan de strijd te kunnen deelnemen. Daarom zou de Zuidersluis in geval van een atoomaanval nog 2 weken verder moeten kunnen functioneren.
(...)
In de bunker kon een gezin twee weken overleven, daarna bezweek men alsnog aan de radio-actieve straling (fallout).
Zelf heb ik een ander beeld van de wereld na een atoomoorlog erg 'aantrekkelijk' gevonden: mensen die nog jaren in een bunker zitten, af en toe opgeschrikt door mutanten die op (pantser)deur kloppen. Hallo, is daar iemand... 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door svdb10 »

Afgelopen zaterdag heb ik mij vergezeld van stromende regen en windvlagen naar het vml. werkeiland bij het gemaal Blocq van Kuffeler begeven om de atoomschuilkelder te bekijken. Het gemaal op de Oostvaardersdijk was een van de eerste bouwwerken in westelijk Flevoland en diende om de polder droog te malen. Bij het gemaal (op het werkeiland) lagen een aantal huizen voor het bedienend personeel. Onder elk huis was een atoomschuilkelder gebouwd.
Vanwege OMD was één van de bewoners zo vriendelijk geweest om zijn huis open te stellen voor de velen (!) bezoekers (tientallen mensen tijdens mijn bezoek, alsmede één cameraploeg en twee professionele fotoverslaggevers!).
Helaas voor Wattman heb ik géén gemuteerde mensen gespot, alleen hele natte Flevolanders.

De ingang van de schuilkelder ligt onder de werkkamer.
trap naar schuilkelder.jpg
toegangsdeur.jpg
toegangsdeur van binnen uit.jpg
Binnen bleek de schuilkelder uit één piepkleine ruimte (ik schat 2x3meter) te bestaan, die nét groot genoeg was voor de bewoners van het huis. Opvallend was verder de mogelijkheid een doorgang te creëren naar de schuilkelder onder het huis van de buren. Het was mij niet duidelijk of deze verbindingsgangen (kruipruimtes) daadwerkelijk gebouwd zijn, danwel dat alleen het beton hier minder dik was zodat de bewoners i.g.v. nood zélf een gang konden graven.
doorgang naar schuilkelder van de buren.jpg
vml. zandfilter.jpg
Niet heel spectaculair dus, wel aardig om even te bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door tim »

Dapper van de bewoner die dit heeft gedaan!
Je krijgt toch een hoop vreemden over de vloer..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door WimVe »

Hoi Sander,

Dus echt overleven.
Is het bekend met hoeveel mensen je die kleine ruimte moest delen ?
Zandfilter wijst er op dat er wel aan ventilatie gedacht is.
Maar geen drukdeur dus alleen maar een plek om tegen de straling te schuilen.

Inderdaad dapper om je huis open te stellen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door tim »

wat moet ik me voorstellen bij een zandfilter?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door Remco de Goede »

Een kamer (bak) met zand waar de buitenlucht doorheen getrokken word. Zand heeft een filterende werking.
De SK op Overvoorde heeft tijdens de koude oorlog periode ook een zandfilter op het dak erbij gekregen. De meeste (zoniet alle?) BB bunkers hebben ook een zandfilter, buiten de bussen met actieve kool.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door WimVe »

De duitsers kwamen er al snel achter dat Luftschutzbunkers niet veel schutz boden als de stad, bedrijf, etc., er omheen in lichtenlaaie staat. De ventilatie zuigt dan gloeiend hete lucht naar binnen.

Zandfilter haalt de hitte er uit.

Ik heb ergens op internet een verslag gelezen van een test. Voordat de (hoge) bunker werd afgebroken hebben ze een stapel pallets aangestoken en gemeten of en hoe één en ander werkte.
Conclusie was dat het werkte.

Daarnaast filter je natuurlijk stof en roetdeeltjes er uit.

Dit principe is voor de koude oorlog weer van stal gehaalt.
Vergeet niet dat de meeste zo niet alle koude oorlog bunkers voorzien waren/zijn van duitse apparatuur (bv ARTOS). bedrijven die ook tijdens ww2 al actief waren.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door wattman »

Wellicht is enige toelichting mogelijk hoe dat met deze schuilruimtes gefunctioneerd zou hebben. Ik zie wel iets van een luchtdoorvoer boven de toegangsdeur. De foto van het kleine luik met het onderschrift "zandfilter" kan ik echter niet goed plaatsen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atoomschuilkerder Almere

Bericht door WimVe »

wattman schreef:Wellicht is enige toelichting mogelijk hoe dat met deze schuilruimtes gefunctioneerd zou hebben. Ik zie wel iets van een luchtdoorvoer boven de toegangsdeur. De foto van het kleine luik met het onderschrift "zandfilter" kan ik echter niet goed plaatsen.
Dan zijn meer fotos of een tekening nodig.
Ik vind zo op het oog de zandruimte groot voor een ruimte van 2x3m. Ik sanp ook de opstelling van meerdere kleine ruimten die eventueel onnderling bereikbaaren verbonden zijn ipv één grotere ruimte, waar bv drie gezinnen van sluiswachters kunnen overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”