Kennismaking met coldwarbunker.nl

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gesloten
coldwarbunker

Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door coldwarbunker »

Beste lezers van het fortificatie forum.

Mijn naam is Bob Stoelinga, ik ben bestuurslid van Stichting Cultureel Erfgoed Koude Oorlog (coldwarbunker.nl). Net als jullie heb ik ook al vele jaren een grote interesse in het onderwerp koude oorlog, doch in het bijzonder gaat mijn interesse uit naar de werken die indertijd zijn gebouwd om tijdens de koude oorlog te kunnen overleven, en de geschiedenis die achter deze 'vergeten'' objecten schuilgaat.

Schuilkelders, Nucleair Chemische Onderkomens, Regeringsnoodzetels en Kringcommandoposten zie je de laatste jaren in een rap tempo verdwijnen door sloop of herbestemming. En hoewel er gelukkig stichtingen zijn zoals FBB, (voormalig) NCBB en NCO Arnhem, die zich hard maken in het behoud van deze objecten en het overdragen van kennis aan nieuwe generaties, zien wij toch dat de focus ligt op het behoud van 1 of enkele objecten. Nederland is echter groot, in onze ogen groot genoeg om nog meer objecten te behouden voor sloop en open te stellen voor het publiek. Voor dat doel zijn wij in januari 2014 onze stichting gestart om ons hiervoor hard te maken.

Ons doel is dus het behoud van cultureel erfgoed, en wij ondernemen dit graag in nauwe samenwerking met de andere stichtingen die zich bezig houden op dit terrein. Wij zijn een transparante stichting (zie de website), staan voor iedere suggestie open en nodigen jullie daarom graag uit om met ons het toekomstige pad voor het behoud van cultureel erfgoed uit te stippelen. Personen die hieraan willen deelnemen als vrijwilliger of (toekomstig) bestuurslid nodigen wij graag uit om kontakt met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Bob Stoelinga
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door WimVe »

Hallo Bob,

Welkom op het forum.

Mijn eerste reactie is: waarom weer een nieuwe stichting en waarom niet aansluiten bij bestaande organisaties ?

NCO Arnhem. Is dat die ene noodbunker van de PTT ?
coldwarbunker

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door coldwarbunker »

Hoi Wim bedankt voor je reactie.

Uiteraard ben ik geheel voor samenwerking en aansluiting bij bestaande organisaties.
In de praktijk zie je echter dat samenwerking lastig wordt als doelstelling of visie niet (volledig) op elkaar aansluit. Een ervaring die ik als bestuurslid vaak heb meegemaakt. Het hebben van een eigen stichting biedt in dat geval uitkomst voor die zaken waar overeenstemming ontbreekt.
coldwarbunker

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door coldwarbunker »

Nco arnhem is idd de kpn bunker
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door Remco de Goede »

De NCBB is ondergebracht bij het nederlands veiligheidsinstituut (NVI) en nu bekend als Museum Bescherming Bevolking (MBB).
BunkerOwner

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door BunkerOwner »

Welkom op het forum.

De doelstelling om een landelijke organisatie te bewerkstelligen zal niet slagen als de focus tegelijkertijd zal liggen op het verkrijgen van een eerste eigen locatie als museum (dan doe je inderdaad het zelfde als de meeste Stichtingen doen). Daar is absoluut niks mis mee (sterker nog...), het is echter iets anders dan een overkoepelende Koude-Oorlog organisatie welke vecht voor het behoud van alle civiele- en/of militaire werken uit die bewogen periode.

Het verkrijgen en herinrichten van een locatie zal jullie als stichting alle tijd kosten die je hebt....
Laat staan dat je dan landelijk iets kunt bewerkstelligen (als daar je focus niet 100% op gericht is).

Verder natuurlijk alle succes toegewenst met het behouden/redden van de diverse locaties.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door WimVe »

Kwam vandaag twee keer door de Noordertunnel in Utrecht waar opeens een "LIKE US op Facebook" hangt achter het aangebrachte venster.
Beetje triest, naar mijn idee. Gaat het jullie om likes ? Nog afgezien dat het venster nu deels niet te gebruiken is.

Verder, "correct me if I am wrong", heeft jullie stichting niet meegeholpen bij de totstandkoming van het venster en infopaneel.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door Remco de Goede »

Over wie heb je het Wim?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door WimVe »

Remco de Goede schreef:Over wie heb je het Wim?
coldwarbunker punt nl .....

Ik had even een fototje moeten maken denk ik nu achteraf.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door AvB »

Wim wat heb je tegen coldwarbunker?
Door hun inspanning is de schuilplaats in de voetgangerstunnel van Utrecht Centraal nu zichtbaar voor duizenden forenzen. Leuk toch?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Wim wat heb je tegen coldwarbunker?
Door hun inspanning is de schuilplaats in de voetgangerstunnel van Utrecht Centraal nu zichtbaar voor duizenden forenzen. Leuk toch?
Welke inspanning ?
Het openbreken en infopaneel hebben zij niet gedaan.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door Remco de Goede »

Als ze hebben meegeholpen mogen ze toch ook wat reclame maken? Volgens mij heeft onze wijlen voorzichter Mark Witte hier zich ook nog mee bezig gehouden. Zouden we ook een NCBB (MBB) sticker op mogen hangen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door WimVe »

Remco de Goede schreef:Als ze hebben meegeholpen mogen ze toch ook wat reclame maken? Volgens mij heeft onze wijlen voorzichter Mark Witte hier zich ook nog mee bezig gehouden. Zouden we ook een NCBB (MBB) sticker op mogen hangen.
Remco,
De bedrijven die meegeholpen hebben staan al op het info bord. Dus een officieel bord. Deze club was er toen niet bij.
Een officieel bord waarop ook NCBB staat vermeld is iets anders dan een stuk papier ophangen met like us.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door Remco de Goede »

Ach maak je niet druk, is slecht voor je hart. Er gebeuren ergere dingen in de wereld.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kennismaking met coldwarbunker.nl

Bericht door Ruud »

Laten we het hier maar bij laten, Bob welkom!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gesloten

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”