BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Danny »

Hey lieve mensen en Remco,

Ik kwam toevallig dit krantenstukje tegen in het Digitale Krantenarchief van de Leidsche Courant. Hierdoor werd mijn interesse weer gewekt voor een atoombunker die tussen Katwijk en Noordwijk in de duinen moet liggen (Ja je hoort t goed, nu nog steeds, maar zonder alle pijpen en andere uitsteeksels, heel diep onder de grond.) Ik heb hier al vaker mensen over horen vertellen. Misschien dat de BB-o-fielen van het forum hier meer over weten? In Noordwijk zelf moet er ook nog één liggen. Ik geloof richting het bollenbad. Maar deze ligt echt in het duin zegmaar... Volgens de vader van een maat van me hebben ze toendertijd een liftschacht en een zooi van die luchtpijpen weggehaald.

Gruss,

Danny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door pauldijkstra »

Jat mij 'He lieve mensen (...)' niet zo... ;-)
Leuke vondst hoor Danny. Ik zou maar eens onder het postkantoor kijken als ik jou was.
Groet,
Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Danny »

pauldijkstra schreef:Jat mij 'He lieve mensen (...)' niet zo... ;-)
Leuke vondst hoor Danny. Ik zou maar eens onder het postkantoor kijken als ik jou was.
Groet,
Paul
Wat is er met het postkantoor?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Danny,
Negen van de tien postkantoren hadden een atoomvrije ruimte (bunker) voor het personeel van het postkantoor. Vroeger werd immers de telefoonverbindingen en telex ook via de PTT (en dus de post) geregeld. Er werd dus wel degelijk noodzakelijk geacht om ook hier, bij een eventuele aanval, te kunnen schuilen.
Ik ben dergelijke bunkers op Texel, Den Helder, en op tientallen andere (na-oorlogse)plattegronden al tegen gekomen.
Groet, Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Remco de Goede »

Danny,

Ik ben er zeker van dat Mark Witte (Markies) je hier meer over kan vertellen.

Dus Mark, kom er eens in ;)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Danny »

pauldijkstra schreef:Hoi Danny,
Negen van de tien postkantoren hadden een atoomvrije ruimte (bunker) voor het personeel van het postkantoor. Vroeger werd immers de telefoonverbindingen en telex ook via de PTT (en dus de post) geregeld. Er werd dus wel degelijk noodzakelijk geacht om ook hier, bij een eventuele aanval, te kunnen schuilen.
Ik ben dergelijke bunkers op Texel, Den Helder, en op tientallen andere (na-oorlogse)plattegronden al tegen gekomen.
Groet, Paul
Boven het artikel stond een foto van de bunker... Het was een commandocentrum o.i.d. Laat ik het zo zeggen... Je kan er een flink postkantoor bovenop zetten... Ben alleen bang dat er in het duin nooit een postkantoor gezeten heeft ;) Ik meen me te herinneren dat die bunker die echt IN noordwijk staat bij het bollenbad ligt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... Ik zal eens kijken of ik nog wat aanvullende dingen kan vinden...

EDIT:

Hier de foto en nog een artikeltje.
(PS: Mijn uitlating over het bollenbad is niet correct.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Lenco † »

Hallo,

Kijk voor de Koude Oorlog bunkers gewoon op
http://www.forten.info
De bunker uit de krant is de na-oorlogse zetel van
de Scheepsdestinatieraad, die staat er nog en is hopelijk potjedicht.
Hij ligt oost van het fietspad van Noordwijk naar Katwijk.
De BB in Noordwijk zat in de inmiddels onbelemmerd gesloopte
Duitse 118a op de van den Berghstichting.

Scheepsdestinatieraad:
Het is de Koude Oorlog, de Russen wippen over de Oder-Neisse-grens,
maar onze koopvaardijschepen varen wel over de hele wereld.
Deze overheidsinstantie verzorgde de informatie aan die koopvaardij
en gaf onze schepen instructies wat nu verder te doen.

Als 90% van onze postkantoren atoomvrije bunkers hadden/hebben,
ligt er nog veel speurwerk voor ons allen.. ;-)

Bij het Bollenbad in Noordwijk ligt beton, dat is zeker, maar die
pijpen leiden slechts tot de zuiveringsinstallatie van het zwembad.

Een andere locatie in Noordwijk is de dpo, defensie pijplijn organisatie,
Hoogwakerbosstraat, op Google Earth scrambled, hier geen bunker,
maar een simplele villa ...

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Danny »

Ik heb me net ook laten vertellen dat ie er nogsteeds zit. Ik las in een ander artikeltje (wat ik zo even niet kan vinden.) dat de 118 tijdelijk gebruikt is omdat die grote bunkers er toen nog niet waren. Op forten.info staat alleen de 118 vermeld.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Joop Schreuder †

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Heren, onderstaande ter info ende vermaeck:

De voormalige provinciale BB-bunker

In het verleden beschikte de provincie over een bunker in de COEPELDUINEN in Noordwijk. Deze werd in 1962/1963 in het kader van de civiele verdediging gebouwd op een perceel dat voor dit doel van de toenmalige Dienst der Domeinen werd gehuurd. De bouwkosten van ± 1,5 miljoen werden voor 90 % door het toenmalige ministerie van Binnenlandse Zaken en voor 10 % door de provincie gefinancierd. Na voltooiing van de bouw werd de bunker in eigendom aan de provincie overgedragen. In het huurcontract met de Dienst der Domeinen was een bepaling opgenomen, waarbij de provincie zich verplichtte bij beëindiging van de activiteit waarvoor het perceel werd gehuurd, "het perceel tot genoegen van de Staat in oorspronkelijke toestand op te leveren, tenzij partijen anders overeenkomen".

In de bunker werden een Provinciaal Centrum Civiele Verdediging (PCCV) en het Provinciaal Commando Bescherming Bevolking (PCBB) gevestigd. Het PCCV diende als noodbestuurspost om in tijden van oplopende internationale spanning en onder oorlogsomstandigheden het provinciaal bestuur zo nodig vanuit een beschermd onderkomen te kunnen voortzetten. Het PCBB diende tot huisvesting van het provinciaal commando Bescherming Bevolking om in dergelijke omstandigheden van daaruit leiding aan de toenmalige provinciale BB-organisatie te kunnen geven.

Vanwege de beschikbaarheid van een groot aantal radio- en lijnverbindingen in de bunker en het ontbreken van vergelijkbare voorzieningen in het provinciehuis, werd de bunker mede bestemd als provinciaal crisiscoördinatiecentrum in voorkomend geval voor de bestrijding van "vredesrampen". In deze context werden in de bunker regelmatig oefeningen gehouden en werd deze onder meer mede gebruikt voor het organiseren van cursussen en vergaderingen voor ambtenaren Rampenbestrijding van gemeenten en van operationele diensten.

Vanwege de hoge kosten die met modernisering van de technische voorzieningen gemoeid zouden zijn, het praktische bezwaar van de moeilijke bereikbaarheid van de bunker en de gewijzigde Oost–West verhoudingen werd besloten de bunker per 1 januari 1992 buiten gebruik te stellen voor de functie waarvoor deze oorspronkelijk was bedoeld. PTT-Telecom die in de bunker een opstelpunt voor de mobiele communicatie in exploitatie had, werd verzocht naar een nieuw opstelpunt uit te zien. Met Staatsbosbeheer die inmiddels het betreffende perceel in de Coepelduinen van de Dienst der Domeinen in eigendom overgenomen had, werd over beëindiging van de huurovereenkomst en de oplevering van het perceel overlegd.

Staatsbosbeheer verbond aan de oplevering van het perceel de voorwaarden dat de bunker volledig buiten gebruik zou zijn gesteld, alle infrastructuur en bovengrondse delen zouden zijn verwijderd en dat de provincie zich zou verplichten het ondergrondse deel alsnog op kosten van de provincie te doen verwijderen indien dit in de toekomst op grond van een dan geldende wet, dan wel bij een algemene maatregel van bestuur nader te stellen eis nodig zou blijken te zijn ).

Nadat alle milieubelastende materialen en stoffen uit de bunker overeenkomstig de daarvoor geldende voorschriften waren verwijderd en afgevoerd, zijn eind 1998 de sloopwerkzaamheden ter verwijdering van de infrastructuur en de bovengrondse delen uitgevoerd. Per 23 maart 1999 is de huurovereenkomst met Staatsbosbeheer beëindigd onder de voorwaarden als hiervoor genoemd. De kapitaallasten voor de bunker betreffen de afschrijving van en rente over het destijds geïnvesteerde kapitaal van f 150.000,-- en lopen door tot 2009.


DPO heeft alleen een kantoor in Noordwijk. De ondergrondse infrastructuur, tankputten, opslagtanks en de bijbehorende bunkers bevinden zich elders in het land. Wat Rene Ros en ondergetekende daar van kwijt willen en kunnen staat op Forten Info.

Greetz.

Joop
petersikma

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door petersikma »

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie weten of bovenstaande bunker in de Coepelduinen bij Noordwijk nog onder grond aanwezig is of inmiddels is verwijderd.

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB bunkers in Katwijk en Noordwijk

Bericht door Remco de Goede »

Hallo.

De bunker is er nog maar ligt erg diep onder het zand.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”