Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Martijn »

Toen ik in 2010 het fort bezocht viel het me op dat er bij tenminste 2 groepsschuilplaatsen cijfers in het portaal op de muur staan. Zie onderstaande foto's.Tot op heden heb ik niet kunnen achterhalen wat deze betekenen. De kans is aanwezig dat ze niets met WO2 te maken hebben; het fort wordt regelmatig gebruikt voor voorstellingen etc.
P1.jpg
P2.jpg
Daarnaast staat er een aantal krijttekeningen in een schuilplaats. Ook hiervoor geldt dat de origine mij onbekend is.
P3.jpg
P4.jpg
De tekst staat in dezelfde schuilplaats, maar biedt natuurlijk geen enkele garantie. Als er iemand is met meer info danwel ideeen, dan hoe ik mij ten zeerste aanbevolen.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door PdK »

Hoi Martijn,

Ik wilde je eigenlijk alleen even complimenteren op je kleurrijke invulling van de luchtfoto! Daar wordt een mens vrolijk van, of je nu wilt weten wat het allemaal betekend of niet :)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Martijn »

PdK schreef:Ik wilde je eigenlijk alleen even complimenteren op je kleurrijke invulling van de luchtfoto! Daar wordt een mens vrolijk van, of je nu wilt weten wat het allemaal betekend of niet :)
Dank je :D . Heb ik het in ieder geval niet voor niets zitten tekenen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Je hebt zo wie zo niet voor niets getekend. Ik had hem inmiddels al gebruikt om mijn eigen tekening te corrigeren.

Zover ik kan inschatten is het naslagwerk over en dag of 10 gereed. Allen dank voor info e.d.

M.v.g.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Martijn schreef:Toen ik in 2010 het fort bezocht viel het me op dat er bij tenminste 2 groepsschuilplaatsen cijfers in het portaal op de muur staan. Zie onderstaande foto's.Tot op heden heb ik niet kunnen achterhalen wat deze betekenen. De kans is aanwezig dat ze niets met WO2 te maken hebben; het fort wordt regelmatig gebruikt voor voorstellingen etc.
P1.jpg
P2.jpg
Daarnaast staat er een aantal krijttekeningen in een schuilplaats. Ook hiervoor geldt dat de origine mij onbekend is.
P3.jpg
P4.jpg
De tekst staat in dezelfde schuilplaats, maar biedt natuurlijk geen enkele garantie. Als er iemand is met meer info danwel ideeen, dan hoe ik mij ten zeerste aanbevolen.

Groeten,
Martijn,

ik ben vandaag op Ruijgenhoek geweest en ik heb een gesprek gahad met twee gidsen/vrijwilligers. Bij hen is niets bekend over de opschriften in de P's.

M.v.g.

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Martijn »

Da's jammer. In ieder geval dank voor het informeren.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Het naslagwerk van het fort op de Ruigenhoeksedijk is gereed.

Hartelijk dank aan alle helpers.

Liefhebbers kunnen met een mailtje de PDF aanvragen.

Met vriendelijke groet,

Dirk de Groot
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door BunkerKB »

Bijzondere fresco. De steil en kleurgebruik lijkt veel op de tekening die je kan zien in een gang van Fort Erfprins in Den Helder. Nu ik beide fresco's beoordeel zou het goed kunnen dat het één en dezelfde schilder is.
gr.Ron
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Bedoel je deze?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

En deze?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Iron »

Heeft er iemand een plattegrond van alleen bunker E liggen?
Ik kan me nog heel vaag herinneren dat deze bunker iets met opslag van kruit was oid
gr
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumgenoot,

"Bunker E"op fort aan de Ruigenhoeksedijk is geen bunker maar een verbruiksmagazijn. Dat wil zeggen een magazijn voor buskruit en projectielen. Bunker is een Duitse aanduiding.

In de bijlage zie je de plattegrond.

Als je veel wil weten over dit fort heb ik wel een naslagwerkwerk op PDF formaat voor je. Ik heb dan wel je e-mail adres nodig. Dat kun je sturen via een PB.

M.v.g.

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumgenoten,

Fort aan de Ruigenhoekse dijk is wat makkelijker te bezoeken.

M.v.g.

Dikkieturf

Ruigenhoeksedijk t.o. 125
3737 MR Groenekan

Verruimde openstelling Fort aan de Ruigenhoeksedijk.
Met ingang van 1 juni 2012 maakt Staatsbosbeheer het mogelijk om met een groep van minimaal 10 personen het fort aan de Ruigenhoeksedijk te bezoeken.
Onder begeleiding van een gids maakt u een rondleiding van 1 – 1,25 uur over het fort waarbij de gids u vertelt over de nieuwe Hollandse waterlinie en de functie van dit fort hierin.

Rondleidingen alleen op afspraak.
Reserveren: 030-6564315
Bij geen gehoor s.v.p. het antwoord apparaat inspreken, u wordt dan teruggebeld.
Kosten: Volwassenen, 5,- euro
Kinderen tot en met 10 jaar, 2,50 euro
Gepast betalen.

Honden: Toegestaan, mits aangelijnd i.v.m. de aanwezigheid van schapen op het terrein.
Bijzonderheden: Zorg voor stevige schoenen. Een deel van het terrein is moeilijk toegankelijk voor personen die slecht ter been zijn en gebruikers van rolstoelen.

Parkeren: Parkeren is mogelijk op ca 300 meter rechts van het fort.

Het fort is gebouwd tussen 1869 en 1870 en maakt deel uit van de vooruitgeschoven fortengordel om Utrecht. Het fort is in 1914 en 1939 gemoderniseerd.
Op het fort komen o.a. de IJsvogel en een groot aantal korstmossen voor.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Gewijzigde openingstijden en tarieven fort Ruigenhoek:

Het fort Ruigenhoek is vanaf nu te bezoeken op iedere laatste zondag van de maand. Rondleidng start om 13.30 uur aan het hek. Maximum ca 20 - 25 personen vol = vol.
Entree volwassenen 4 euro, kinderen 2 euro.

Voor groepsrondleidingen op andere tijden kunt u zich aanmelden op de web-site van het Groene Hart.

M.v.g.

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort aan de Ruigenhoeksedijk

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumgenoten,

Na een proefperiode is er steeds meer belangstelling voor rondleidingen op het fort aan de Ruigenhoekse Dijk. Een bijzonder mooi fort van ca. 12 hectare aan de rand van Utrecht.

Daarom is Staatsbosbeheer (SBB), de eigenaar, op zoek naar een aantal fortgidsen.
Na een opleidingsperiode, waaronder het meelopen met een ervaren gids, ga je zelfstandig met een groep belangstellenden het fort bekijken.

SBB bied:

• Kleding
• Begeleiding door een mentor
• Onkosten/kilometervergoeding

Heb je belangstelling, stuur even een PB om een afspraak te maken.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”