Schuilplaatsen langs de kust WO1

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door AvB »

Wow mooie foto Peter. Zouden ze in Vineta ook zo mooi gecamoufleerd zijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Nog een mooie foto. Als ik het goed lees, staat er 48A boven de deur. Die lag zuidelijker, in de volgende infanteriestelling, ter hoogte van Delflandse Hoofd A (tussen paal 115 en 116), in BRV complex 's-Gravenzande E, oftewel in M.Fl.B. Zande. Ook hier waren er twee (48A en B). Volgens een lijstje van de EAI uit 1955 zijn de werken geruimd. Hetzelfde geldt overigens voor de werken 47A en B.

Nr 44 viel in Wn 6 H. Staat er geen A of B bij? Er zijn namelijk wel twee schuilplaatsen gebouwd op die locatie (hoofd XVI). Op een Duitse stellingkaart uit 1943 staat er echter maar 1 en na WO2 is er ook maar 1 aangetroffen. In elk geval: opgeruimd. Het werk was wel bestemd als onderbouw voor een luchtwachttoren, maar daar is dan niks meer van gekomen.

Ik heb wat lijstjes van het BRV/EAI/2e Geniecommandement gefotografeerd en ik had nog een lijst uit 1925 op mijn computer staan. De eerste komen van het NIMH; de tweede van het NA, maar daarvan weet ik geen archief/inventarisnummer. Als ik de euvele moed heb mijn 'rommelkastje' weer eens op te ruimen, zal dat wel boven water komen. Hoe dan ook: ik ga met alle info de bovenstaande lijst aanvullen en tzt posten.

Over HvH: ik ken de kaart niet (shame), maar heb wel weer de nummers, ook van de waarnemingsposten (13 stuks!).

gr Sven
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Bedankt voor je vele aanvullingen Sven.
Er staat inderdaad 48A boven de deur. Interessant dat je gegevens over de sloop van 48A en B hebt. Op een kaart van Delfland uit de jaren '80 worden de schuilplaatsen nog wel als aanwezig gemarkeerd. Het zou me ook niks verbazen gezien er vlak naast ook nog Duitse bunkers van de sloop bespaard zijn gebleven.

De foto van 44 betreft 44B. Heel interessant nu te weten welke Duitse stelling dit betreft. Op de stellingkaart staan er overigens wel 2 (met een dezelfde lijn). Ook op luchtfoto's lijk je de 2e te kunnen zien. Delfland spreekt van nog 3 aanwezige betonnen werken (waarschijnlijk dan geen schuilplaatsen).

Ik hou me zeer aanbevolen voor meer informatie over de schuilplaatsen en draag graag bij aan je database. Te gek initiatief.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Op zich inventariseer ik niet wat er nog rest, maar die info van Delfland is wel interessant.

Dit is mijn lijstje uit 1925 (van NA, maar waar ook alweer?):
IMG_0016.jpg
IMG_0017.jpg
IMG_0018.jpg
IMG_0019.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Dank voor het delen Sven..!

Ik trof trouwens nog een foto uit het NIOD van een van de schuilplaatsen in M.Fl.B Zande. De kwaliteit is te slecht, maar dit zou 48B moeten zijn.
De batterij is hier trouwens in gebruik door de Nederlandse Marine voor de mijnenopruiming langs de kust. De Nederlandse vlag wappert bovenop de batterij. Interessant detail is dat de Duitsers nuttig gebruik hebben gemaakt van alle basaltblokken van het hoogheemraadschap. De hele achterzijde van de (overdekte) Flakbatterij is hiermee versterkt.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door AvB »

Jouw schuilpaats eind jaren dertig Klaas-Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door tim »

Die was flink verzand!!
Geen geld voor onderhoud bij defensie, niks nieuws onder de zon :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door KWD »

Ja Arthur echt een hele mooie foto,
het verklaart misschien waarom er voor beidde ingangen een trap met glijbanen zijn aangelegd.
Hij ligt zo diep dat je er anders niet in zou kunnen komen.
Vandaag ontdekte Peter nog een nummer op de linker zijmuur van de tweede ingang net achter de deur, het nummer is 25 of dat nog enige betekenis heeft en of er nog meer op de muur staat geschreven zullen we een dezer dagen gaan ontdekken daar we inmiddels zover zijn dat er weer licht naar binnen komt, vanmiddag gerealiseerd met de nodige mankracht van mijzelf, voorlopig hebben we nog werk genoeg (zand & Keien) voordat we de trap kunnen afdalen, hij is helemaal vol gestort hiermee.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Mooie vondst dat nummer.

Welke is het eigenlijk op dit plaatje?
IMG_3752.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Gaaf Sven..!

Het betreft nummer 14. Zoals Klaas al aangaf is het nummer 25. aangetroffen. Dat zou een Duits nummer kunnen zijn. Bunkers in de Flak Batterij Nordmole kregen namelijk allen een eigen huisnummer, buiten de bouwnummers om. Sommige zijn met (nog werkende) fluoriserende verf geschilderd.

Nummer 16 en 12 op je kaart zijn overigens ook nog in gebruik (Privé).

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door KWD »

Sven, Peter,

Ja inderdaad een mooi plaatje en het beantwoord ook meteen de vraag of eerder de constatering dat de onbekende bunker (Ned) op de plattegrond van Normöle die opgetekend is door het BRV volgens jou kaartje Sven ook daadwerkelijk een Nederlander is.
Peter had het er al over dat er er drie moesten zijn, twee daarvan zijn inmiddels bij mij bekend en heb ik helpen mee uitgraven, daarvan bleef de derde in mijn ogen een raadsel waar deze zou moeten liggen maar dat is nu dus opgeklaard met dit bovenstaande kaartje van jou.

zo'n vijftien jaar geleden zijn ooit eens op die plek begonnen met het blootleggen van een betonnen keelwand (Scherfwand) die ooit boven het zand uitstak die is voor eenderde toen blootgelegd maar zijn er nooit verder mee gekomen omdat het ontstane gat weer moest worden dicht gegooid uit veiligheid, het is tot op heden een raadsel gebleven maar jou kaartje bevestig alleen maar dat daar de derde moet liggen al dan niet aangepast door de bezetter.

Groet Klaas-Willem
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Dorsch »

Voor de liefhebbers van deze werken stuur ik wat op. Het komt uit een 'verloren hoekje' van het Bunkerarchief. Ik zou niet weten waar het nu in het Nationaal Archief moet zoeken.
Als iemand ooit het overzicht dat Sven maakte met deze gegevens completeert dan zou het mooi zijn als die hier gedeeld worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door tim »

Mooi hoor!
Is er ook een legenda bij?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Dorsch schreef: 16 feb 2018, 19:42 Voor de liefhebbers van deze werken stuur ik wat op. Het komt uit een 'verloren hoekje' van het Bunkerarchief. Ik zou niet weten waar het nu in het Nationaal Archief moet zoeken.
Als iemand ooit het overzicht dat Sven maakte met deze gegevens completeert dan zou het mooi zijn als die hier gedeeld worden.
Dank voor het delen..!

Dit betreft een naoorlogse inventarisatie, maar als ik het goed begrijp komt hij dus ook uit het BRV? Erg interessant en dank voor het delen.
Ik kan eigenlijk nog niet thuis brengen wat ze nu precies inventariseren. Het lijkt in ieder geval te gaan over zowel Schuilplaatsen als S (en G?) Kazematten. M.b.t. Hoek van Holland en de Beer zijn de punten soms wat vreemd en ontbreken de kazematten in het voorduin.

De nummers corresponderen in ieder geval niet met de eerder gedeelde documenten door Sven. Ze hebben echt een hele nieuwe nummering toegepast. De nummering begint na Noordwijk opnieuw, maar er mist een kaart om goed te zien of Hoek van Holland en Scheveningen nu zijn samengevoegd.

Iemand anders al beter gekeken of meer kennis van zaken?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door ducatim901 »

Peter, het gaat hier om de in WO I gebouwde schuilplaatsen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”