Forten Spaarndam

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Forten Spaarndam

Bericht door Ruud »

Jack, de teksten door jou gefotografeerd in het fort bij Spaarndam (plaatje posten aub) duiden er mi. op dat SS Polizei Division hier vrij vroeg in de oorlog gezeten heeft. Later zou deze eenheid omgenoemd worden in Panzer Grenadier Ausbildungs und Ersatz Bataillon.
Wellicht heeft er iemand meer informatie over de inzet en legeringsplaats(en) van de Waffen SS eenheden gedurende de eerste jaren van de oorlog aan de kust (buiten de Totenkopf Truppe). ..... met kust bedoel ik eigenlijk de hoogte Zandvoort - Castricum, oei had ik het zeker bij Festung IJmuiden moeten plaatsen, Peter corrigeer me in dat geval! .... Maar andere locaties zijn voor de andere lezer natuurlijk vast ook interessant, dus alles is welkom!
Grtz, Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Forten Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ruud,
Hier de plaatjes van het Fort Benoorden Spaarndam, het fort wordt al enige tijd onder handen genomen door de Stichting Kraaijenhof, na of in de koude oorlog zijn er veel deuren afgesloten met baksteen muurtjes, deze zijn er nu bijna allemaal uit en kun je iig het hele fort bekijken en een redelijk goed (veel ruimtes zijn kaal) beeld krijgen van een fort uit de stelling van Amsterdam.
Hier de foto's waar je om vroeg Ruud......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Forten Spaarndam

Bericht door jopaerya »

Hallo Allemaal

Ten eerste een compliment voor de Forum makers , ook gelijk een opmerking
ik moet bij elk bezoek me overnieuw inloggen terwijl ik het vinkje gebruik ??

Nu terzake de Ausbildungs und Ersatz Bataillon van de 4 SS-Polizei-Panzergrenadier-
Division heeft vanaf 1943 in Ede gelegen dus misschien wel dependance's in Spaarnedam .
In september 1944 heeft dit opleidingsonderdeel ook nog mee gevochten met de Slag om
Arnhem .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Forten Spaarndam

Bericht door PdK »

Ha Jos,

Bedankt ook voor jou bijdrages hier. Je probleem is bekend en helaas bij meerdere het geval... Het lijkt erop dat alleen de Internet Explorer gebruikers er last van hebben. En de versie maakt tot nu toe nog niet uit.
Met Firefox is er geen probleem.

We gaan het eens uitvogelen!

Peter
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Danny »

Ik heb ook last... Zal eens uitzoeken hoe dit komt.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Ruud »

Van de rondzendlijst Verdedigingswerken overgenomen; http://groups.google.nl/group/verdedigi ... f6855bc23d" target="_blank
Iemand enig idee?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Forten Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Zo weer een stukje historie minder!!
Nu weer een "fortensteiger" bij Spaarndam gesloopt.....gelukkig staan de palen er nog.... :cry:
http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... 198027.ece" target="_blank
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

Hallo Jack,
ducatim901 schreef:Zo weer een stukje historie minder!!
Nu weer een "fortensteiger" bij Spaarndam gesloopt.....gelukkig staan de palen er nog.... :cry:
Dat was al in 2006. Er zijn plannen om de steiger te herbouwen maar de woonbootbewoners liggen dwars, die zijn bang dat de steiger een jongerenhangplek wordt.
Volgens mij heeft de steiger niets met de StvA te maken en is 'ie na 1945 gebouwd.

Mvg,
Rene
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Forten Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Ik als natuurliefhebber zie graag dat de woonboten weggaan die daar ooit illegaal zijn gaan liggen (de ligplaatsen zijn nu wel gelegaliseerd).
Hoe komen ze er bij dat er bij ieder fort zo een steiger heeft gelegen, klopt dit dan wel.
Mijn forten kennis gaat ook weer niet zo ver dat ik er een kenner van ben........
Groeten en bedankt voor het ontkrachten van het verhaal, Jack Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

Dag Jack,
ducatim901 schreef:Ik als natuurliefhebber zie graag dat de woonboten weggaan die daar ooit illegaal zijn gaan liggen (de ligplaatsen zijn nu wel gelegaliseerd).
Hoe komen ze er bij dat er bij ieder fort zo een steiger heeft gelegen, klopt dit dan wel.
Ja, dat klopt wel. Voor transport van goederen was water destijds de aangewezen methode. Zware vrachtwagens kad men nog niet. Er heeft ook wel smalspoor gelopen van de steiger naar het fort, het is mij alleen nog niet duidelijk of dat er alleen tijdens de bouw van een fort lag of ook nog daarna.
Het Fort aan de Nekkerweg lag zo ver weg van de steiger dat daar de eerste elektrische locomotief voor werd aangeschaft.
Zie: http://www.stelling-amsterdam.nl/stelli ... l/info.htm

Het leidt overigens geen twijfel dat de steiger is gebouwd voor gebruik met het Fort benoorden Spaarndam, maar dan wel voor de naoorlogse munitieopslag door de Marine.

Mvg,
Rene
Voddebaal

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Voddebaal »

Even een foto-update van dit fort.
Ondanks het voorspelde slechte weer zijn we toch maar een kijkje gaan nemen.
Overigens bleef het slechte weer gelukkig uit.
IMG_0994.jpg
IMG_0995.jpg
IMG_0974.jpg
IMG_0976.jpg
IMG_0982.jpg
IMG_0953.jpg
IMG_0954.jpg
IMG_0956.jpg
IMG_0957.jpg
IMG_0965.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voddebaal

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Voddebaal »

En deel 2..
IMG_0966.jpg
IMG_0968.jpg
IMG_0991.jpg
IMG_1004.jpg
IMG_1022.jpg
IMG_1023.jpg
IMG_1024.jpg
IMG_1031.jpg
IMG_1037.jpg
IMG_0999.jpg
Is het bekend welk onderdeel en hoeveel man er in de meidagen van 1940 gelegerd was in het fort?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ziegel

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Ziegel »

Onderstaand wapen komt ook uit Fort Benoorden Spaarndam (open in september 2009 vanaf het weekend van de 13e).

Heeft iemand enig idee? Verwijzingen naar Utrecht hebben nog nergens toe geleid, er zijn vermoedens van 'iets militairs', overige afbeeldingen van wapens (Amsterdam, Den Haag, Rijk, Haarlem) hebben allemaal relatie tot de Stelling. Ieder informatie is welkom.

Afbeelding

De steiger schijnt teruggebouwd te gaan worden. Over de kozakken en de Fransen is inderdaad al veel meer bekend maar we zijn nog bezig met een aantal zaken te dubbelchecken. Ze dateren hoogstwaarschijnlijk uit 1913 en zijn aangebracht ter nagedachtenis van 100 jaar oud. Cornelis Krayenhoff heeft de kozakken persoonlijk ontmoet.

We hopen in september meer te kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Forten Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Weer leuke nieuwe vondsten, ik denk dat in September wel weer even langs kom hoppen met mijn fortenvriendjes.
Misschien moet je hier maar eens zoeken,
http://www.ngw.nl/nl.htm" target="_blank
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Ziegel

Re: Forten Spaarndam

Bericht door Ziegel »

ducatim901 schreef:Weer leuke nieuwe vondsten, ik denk dat in September wel weer even langs kom hoppen met mijn fortenvriendjes.
Misschien moet je hier maar eens zoeken,
http://www.ngw.nl/nl.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Groeten Jack.
Dank je wel Jack, deze site kende ik nog niet.

In de tussentijd hebben we een expositie ontwikkeld over de kozakken. De komende twee weekenden zijn we geopend, eenieder is van harte welkom.
Gisteren hebben we ook bezoek gehad van een Deense heraldiek-er. De afbeelding hierboven heb ik al naar verscheidene heraldiek sites gestuurd echter zonder sluitend resultaat.

Met vriendelijke groet en wellicht tot op Noord,
Ziegel
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”