Kazematten Lekbrug Vianen?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Bas de Mos »

Joop Schreuder schreef:
brugversperring.jpg
Wat een bizar mooie foto :shock:
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Martijn »

Hoi Mark,

allereerst welkom op het forum. Is idd best een oud topic, maar ik hou me zo af en toe nog steeds bezig met de brug. Ik heb nog steeds geen onomstotelijk bewijs gevonden dat er kazematten in de pijlers zaten/zitten, maar ik blijf zoeken.
Foto's zouden zeer welkom zijn. Jullie zullen niet veel licht gehad hebben in die pijler. Alle openingen zijn inmiddels dicht gemetseld. In de noordelijke pijler is nog wel een raam open, maar dat is dan waarschijnlijk ook direct de reden dat daar die vogels zitten.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Koen77 »

Beste mensen.

Ik weet niets van de Lekbrug bij Vianen, maar misschien is het aardig om vergelijkingsmateriaal te hebben:
De Stadsbrug in Kampen was in jaren '30 ernstig aan vervanging toe, aangezien deze al ergens rond 1872 was gebouwd. In maart 1939 heeft de genie (Kap de Boer) verkenningen gehouden voor de bouw van de IJssellinie. Hierin werd vastgesteld dat er een dubbele kazemat in de peiler van de nieuw te bouwen brug moest komen (gevechtsdekking nummer 11). Als interim is gekozen voor het bouwen van tijdelijke gevechtsopstellingen aan de IJsselkade (zie bijgevoegde kaart). In 1940 is de brug opgeblazen; de kazemat is er dus nooit gekomen.
Doel van deze kazematten was duidelijk niet het bevuren van de brug, of het water onder de brug, maar het bestrijken van het landhoofd aan de overzijde van de IJssel.

Gezien de tekeningen van de standaard kazemat in een peiler (eerder in deze discussie geplaatst) en de sectoren in Kampen, zou ik de schietopeningen in de Lekbrug dan ook nadrukkelijk aan de buitenzijde van de peiler zoeken en niet midden onder. Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk wat de exacte bouwdatum en, niet in de laatste plaats, de ontwerp datum is van deze brug. Mogelijk is het idee voor een kazemat in de peiler later gekomen dan het ontwerp/ de bouw?

Als laatste: ook in Kampen doen hardnekkige geruchten de ronde van een tunnel van Kazemat Kampen-Noord (oostzijde IJssel) naar Kampen. Deze zijn overduidelijk niet juist. deze heeft niet of nooit bestaan. Kennelijk zijn mensen gek op mythes..

Groeten en succes met de zoektocht!
Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Naamloos

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Naamloos »

markdesign schreef:Best oud topic, maar toch.

Na het lezen van dit topic, en al jarenlange nieuwsgierigheid ben ik met 2 vrienden gisteren de zuidkant van de lekbrug in gegaan.
Doordat er aan de noord(nieuwegein)-kant veel duiven aan het broeden waren zijn we daar maar niet in gegaan, als dierenvriend laat ik ze liever met rust en wacht ik nog een paar weken.

Ik ben sinds vandaag 20,en woon dus ook al 20 jaar in Vianen. Vroeger hoorde ik al verhalen over de bunker zoals dat je na het betreden van de laagste trap in het water kon vallen en er nooit meer uit kon komen. Wat dus blijkbaar dikke bullshit is.

Verder het gerucht dat er een tunnel onder de lek door gaat. Waar komt die onzin vandaan? Mijn pa (55) hoorde vroeger ook al dit verhaal en had het toen destijds ook nooit gevonden toen hij er als 16 jarig jochie de noordkant bezocht.

Door via de blauwe boog naar binnen te klimmen kan je via de mans-gaten verder naar beneden, vervolgens pak je een ladder en je komt zo op de pilaar terecht.

Je ziet de oude lift die niet aangedreven kan worden, en het luik waar je naar binnen gaat. Hier kan je +- 4 meter naar beneden klimmen en je komt in een grote ruimte waar je links een deurtje door kan, en rechts ook een deur. We kozen eerst de rechterkant, en daar was eerst een dun gangetje waarna je in een holle ruimte komt. waar een klein metalen kastje staat en een hoefijzer hangt.

Aan de linker kant kom je in een soortgelijke ruimte maar met een rare machine, een soort pomp. Ik ga er vanuit dat dit een pomp is, want er steekt een stang uit naar beneden ergens in een put met water. Hier zit een luik die overigens erg zwaar is, als je 'm open doet kan je +- 3 meter naar beneden klimmen en kom je in een lange gang van ongeveer 10 meter. Deze gang staat blank en in de jaren hebben ze hier planken neergelegd zodat je droog blijft. Uiteindelijk loopt de gang dood. Echter zit de gang vol met inhammen en ik meen dat deze gemaakt zijn voor het plaatsen van dynamiet om gemakkelijk de brug op te blazen voor in een oorlog.

De foto's kan ik wel keer plaatsen als iemand ze wil zien.
Groetjes,
Mark
Foto's zijn zeer zeker welkom, ik kom zo'n 10 keer per week langs deze brug, maar tot nu toe nog geen lef gehad om er in te gaan...
Jillow

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Jillow »

Hallo, ik ben gister erin geweest, het is heel simpel om erin te komen.

Aan 1 kant is er nog een opening open bij de brug, je klimpt in een gat en je moet een stukje naar beneden, een trap af en dan zie je een 4kanten gat, daar zit een trap van ong. 10 a 15 Meter, ikga er snel weer heen.

ik ben er ook in geweest en ook ondergronds, het deed me wel wat.

Heeft u vragen?
vraag maar aan.

Gr.

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt met een telefoon toen we een fakkel in de bunker aanstaken! :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door tim »

hoi jillow
slim idee om een fakkel in een kazemat aan te steken, lekker die zwarte aanslag op het plafond en in je longen!
dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb... :?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Naamloos

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Naamloos »

Nou, kom maar op met dat filmpje!
Jillow

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Jillow »

tim schreef:hoi jillow
slim idee om een fakkel in een kazemat aan te steken, lekker die zwarte aanslag op het plafond en in je longen!
dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb... :?
gr, tim

haha, ga je nu moeilijk doen om een bunker waar allemaal graffiti op de muur staat...?
Jillow

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Jillow »

Hoe kan ik het filmpje erop zetten, en nee het staat niet op youtube...

kan ik het miss mailen naar de beheerder van deze site?

Gr.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Danny »

Dan zet je m toch op Youtube?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jillow

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Jillow »

.
Laatst gewijzigd door Jillow op 18 jun 2011, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door WimVe »

Jillow schreef:Hier is die dan!!! http://www.youtube.com/watch?v=r3WRylivazE
Reacties zijn welkom
Gr.
Wil je dat ECHT weten ???

Één tip: gebruik een statief als je echt wil filmen of echt fotos wilt maken om iets te laten zien.
Jillow

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Jillow »

WimVe schreef:
Jillow schreef:Hier is die dan!!! http://www.youtube.com/watch?v=r3WRylivazE
Reacties zijn welkom
Gr.
Wil je dat ECHT weten ???

Één tip: gebruik een statief als je echt wil filmen of echt fotos wilt maken om iets te laten zien.

Een vriend van mij had het even gefilmd gewoon voor de gein, dus dacht zet hem wel neer het was meer voor het idee niet voor de mooiheid ;)

Tjow
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Bas de Mos »

Jammer van de graffiti, ziet er wel interessant uit verder. Maar flares in zo'n kleine ruimte lijken me niet zo goed voor de gezondheid nee :D
anoniem

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door anoniem »

Ik weet een hoop over de kazematten ik ben er zelf ingeweest ik zal proberen een foto te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”