Kazematten Lekbrug Vianen?
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Ik ga er volgende week 's morgens vroeg even kijken. Iemand nog tips voor het fotograferen in donkere ruimtes? Ik kan ook HD filmen dus ik ga ook een poging wagen om een aantal filmpjes te maken.
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Poosje niet geweest hiero helaas.. en heb dus alles gemist wat film of foto matriaal betreft..
Als iemand eventueel nog film of foto's heeft van de binnenkant houd ik me zeker aanbevolen.
grtn Dennis
Als iemand eventueel nog film of foto's heeft van de binnenkant houd ik me zeker aanbevolen.
grtn Dennis
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Een tekening heb ik nog steeds niet gevonden, maar ik kwam laatst wel dit document tegen in het Utrechts Archief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Er komen steeds meer gegevens boven water die wijzen op een opstellingsvoorbereiding, dwz dat er nog het een en ander aan werkzaamheden moest gebeuren om de kazemat gebruiksklaar te maken (aanbrengen inrichting alsmede telefoon- en elektrabekabeling, uithakken schietgaten).
Inmiddels zijn er, met medewerking van Rijkswaterstaat, door een Hilversums productiebedrijf voor een themaprogramma filmopnames gemaakt bij de brugpeilers waarbij ondergetekend als bunkergids/deskundige? mocht opdraven samen met een lokale bewoner die ook van alles van de brug wist. Eea als onderdeel van een poging om de brug te behouden. Ik krijg bericht als het programma op TV komt (als dit al het geval is). Dan post ik dat hier wel.
Greetz,
Joop
Inmiddels zijn er, met medewerking van Rijkswaterstaat, door een Hilversums productiebedrijf voor een themaprogramma filmopnames gemaakt bij de brugpeilers waarbij ondergetekend als bunkergids/deskundige? mocht opdraven samen met een lokale bewoner die ook van alles van de brug wist. Eea als onderdeel van een poging om de brug te behouden. Ik krijg bericht als het programma op TV komt (als dit al het geval is). Dan post ik dat hier wel.
Greetz,
Joop
- Dikkieturf
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Beste forumleden,
een collega historisch onderzoeker is daar met Mw van Rijkswaterstaat binnengeweest. Hij heeft foto's gemaakt en een artikeltje geschreven.
M.v.g.
Dikkieturf
een collega historisch onderzoeker is daar met Mw van Rijkswaterstaat binnengeweest. Hij heeft foto's gemaakt en een artikeltje geschreven.
M.v.g.
Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
- Dikkieturf
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Nieuwsbrief Het Vreeswijks museum
Boogbrug Vianen
In 1936 is men begonnen met de bouw van de lekbrug tussen Vianen en Vreeswijk. Door het graven van het Amsterdam Rijnkanaal en de aftakking naar Vreeswijk, het lekkanaal, werd de nieuwe Hollandse waterlinie doorsneden. Hierdoor was het noodzaak om de verdedigingslinie aan te passen.
Langs de oostzijde van het lekkanaal werden diverse mitrailleur kazematten gebouwd. Er kwam er ook een aan de westzijde in Vreeswijk waar dit kanaal in de rivier de Lek uitmondt. In de Schalkwijkse wetering, die ook door het Lekkannaal werd doorsneden, moest ook een voorziening komen om te voorkomen, dat het water uit de inundatievelden via deze wetering zou wegvloeien. Er werd dus in deze wetering een sluis gebouwd op oorlogssterkte, die de verbinding tussen de wetering en het lekkanaal tot stand gebracht.
Ook in de aanbouw zijnde Beatrixsluis moest beschermd worden. Om een aanval over de lek het hoofd te kunnen bieden was het noodzaak om in de rivierpijlers van de lekbrug twee kazematten te bouwen met de schietopening gericht op het oosten.
Deze kazematten zijn te bereiken via een luik in de brug. Men daalt via een ijzeren ladder circa zes meter af en komt dan in de wachtruimte aan de oostzijde, de mitrailleurkazemat midden of de wachtruimte westzijde met de pompkamer, die via een koker toegang gaf tot de circa 6 meter lager gelegen mijngang.
In de pompkamer staat een grote 3 fasen draaistroommotor met aanzetweerstand. Deze diende om de mijngang droog te houden en de watergekoelde mitrailleur van koelwater te voorzien.
De mijngang loopt over de volle breedte van het brugdek onder in de pijler en is voorzien van uitsparingen waar de springlading in geplaatst kon worden. De pijlers zouden dan omslaan en de boog zou in zijn geheel in het water vallen.
Door het Nederlandse leger is de brug nooit ondermijnd. De Duitsers hebben de mijngang niet gebruikt omdat zij niet wisten waarvoor die diende.
Voor de Lekbrug onklaar zie de Canon van Nieuwegein.
Het Vreeswijks Museum
Naam van de schrijver is bij mij bekend.
Dikkieturf
Boogbrug Vianen
In 1936 is men begonnen met de bouw van de lekbrug tussen Vianen en Vreeswijk. Door het graven van het Amsterdam Rijnkanaal en de aftakking naar Vreeswijk, het lekkanaal, werd de nieuwe Hollandse waterlinie doorsneden. Hierdoor was het noodzaak om de verdedigingslinie aan te passen.
Langs de oostzijde van het lekkanaal werden diverse mitrailleur kazematten gebouwd. Er kwam er ook een aan de westzijde in Vreeswijk waar dit kanaal in de rivier de Lek uitmondt. In de Schalkwijkse wetering, die ook door het Lekkannaal werd doorsneden, moest ook een voorziening komen om te voorkomen, dat het water uit de inundatievelden via deze wetering zou wegvloeien. Er werd dus in deze wetering een sluis gebouwd op oorlogssterkte, die de verbinding tussen de wetering en het lekkanaal tot stand gebracht.
Ook in de aanbouw zijnde Beatrixsluis moest beschermd worden. Om een aanval over de lek het hoofd te kunnen bieden was het noodzaak om in de rivierpijlers van de lekbrug twee kazematten te bouwen met de schietopening gericht op het oosten.
Deze kazematten zijn te bereiken via een luik in de brug. Men daalt via een ijzeren ladder circa zes meter af en komt dan in de wachtruimte aan de oostzijde, de mitrailleurkazemat midden of de wachtruimte westzijde met de pompkamer, die via een koker toegang gaf tot de circa 6 meter lager gelegen mijngang.
In de pompkamer staat een grote 3 fasen draaistroommotor met aanzetweerstand. Deze diende om de mijngang droog te houden en de watergekoelde mitrailleur van koelwater te voorzien.
De mijngang loopt over de volle breedte van het brugdek onder in de pijler en is voorzien van uitsparingen waar de springlading in geplaatst kon worden. De pijlers zouden dan omslaan en de boog zou in zijn geheel in het water vallen.
Door het Nederlandse leger is de brug nooit ondermijnd. De Duitsers hebben de mijngang niet gebruikt omdat zij niet wisten waarvoor die diende.
Voor de Lekbrug onklaar zie de Canon van Nieuwegein.
Het Vreeswijks Museum
Naam van de schrijver is bij mij bekend.
Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Mooi ! en bedankt.
Je zal er maar in moeten kruipen met je spuitbussie. Altijd weer verbazend waar de jeugd geweest is en hoe ze het achter laten/vernielen..
Je zal er maar in moeten kruipen met je spuitbussie. Altijd weer verbazend waar de jeugd geweest is en hoe ze het achter laten/vernielen..
- Bas de Mos
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Gaaf om te zien, jammer van de hoeveelheid graffiti. Dat object links op foto 3 lijkt door die klinknagels veel op een Duitse deur.
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Dank voor de foto's. Eigenlijk moet ik er nog steeds een keer naartoe, kijken of ik binnen kan komen.
Volgens MJ Ververs hebben de Duitsers wel explosieven aangebracht op de brug, maar hij noemt de mijngang inderdaad niet als lokatie. Hij heeft het over 1600 kilo trotyl verspreid over de boog en de rivierpeilers. In november 1944 werden daar dan nog extra explosieven aan toegevoegd. Deze werden op en in de rivierpeilers aangebracht. De mijngang wordt door hem niet genoemd.
Wel noemt de schrijver een doorgaande naad op ongeveer 1/3 van de overspanning aan de zuidzijde. Deze zou op verzoek van de geie in 1936 zijn aangebracht. Hier zou namelijk het zwakke punt van de brug liggen. De naad was aangebracht om het eventueel onklaar maken van de brug te vereenvoudigen.
Bron: "Kruising; de geschiedenis van pont en brug" door MJ Ververs.
Volgens MJ Ververs hebben de Duitsers wel explosieven aangebracht op de brug, maar hij noemt de mijngang inderdaad niet als lokatie. Hij heeft het over 1600 kilo trotyl verspreid over de boog en de rivierpeilers. In november 1944 werden daar dan nog extra explosieven aan toegevoegd. Deze werden op en in de rivierpeilers aangebracht. De mijngang wordt door hem niet genoemd.
Wel noemt de schrijver een doorgaande naad op ongeveer 1/3 van de overspanning aan de zuidzijde. Deze zou op verzoek van de geie in 1936 zijn aangebracht. Hier zou namelijk het zwakke punt van de brug liggen. De naad was aangebracht om het eventueel onklaar maken van de brug te vereenvoudigen.
Bron: "Kruising; de geschiedenis van pont en brug" door MJ Ververs.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
In het vervolg op mijn eerdere post:
Hoop of Sloop, wat doen we met onze oude gebouwen? Koste wat het kost behouden? of is het tijd voor iets nieuws?
Deze serie programma's, gemaakt door Bosch Film Amsterdam, is vanaf zondag 7 oktober te zien om 16.10 uur bij de NTR op nederland 2. Er is ook een aflevering aan de oude Lekbrug bij Vianen gewijd...
Greetz,
Joop
Hoop of Sloop, wat doen we met onze oude gebouwen? Koste wat het kost behouden? of is het tijd voor iets nieuws?
Deze serie programma's, gemaakt door Bosch Film Amsterdam, is vanaf zondag 7 oktober te zien om 16.10 uur bij de NTR op nederland 2. Er is ook een aflevering aan de oude Lekbrug bij Vianen gewijd...
Greetz,
Joop
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Afgelopen week heb ik in het NA een meer uitgebreide beschrijving van de kazematten gevonden, onder andere een aantal brieven uit 1934 en een tekening.
Het plan was om in beide rivierpijlers een kazemat voor een zware mitrailleur aan te brengen. De oostelijke, halfronde ruimte in de peiler zou hiervoor "omgebouwd" gaan worden. Een schietgat werd uitgespaard en de frontwand van de kazemat (dus de halfronde wand) werd verzwaard met 80cm gewapend beton, wat de totale dikte van de wand op 1,5m bracht (exclusief de laag metselwerk). Ook het dak werd aan de binnenzijde versterkt met eenzelfde laag gewapend beton.
Aan de buitenzijde van de peiler was een laag metselwerk (betonstenen) gepland. Dit metselwerk zou ook het schietgat afdekken. In een brief dd 22-01-1934 stelt de EaI Utrecht:
"...om redenen van welstand zoowel als van camouflage, de bemetseling met betonsteenen van den buitenomtrek van de pijlers in de schietgaten zou moeten doorlopen. Echter zouden in de schietgaten de steenen niet dikker dan 0.12m behoeven te zijn, gemetseld in mageren mortel, zoodat het vrijmaken van de schietgaten ev. geen moeite zou kosten bij mobilisatie."
Na alle aanpassingen bleef er een halfronde geschutsruimte over met een straal van 1.6m en een hoogte van 3.67m.
Blijft over de vraag of (en zo ja, welk deel van) dit plan is uitgevoerd.
Het plan was om in beide rivierpijlers een kazemat voor een zware mitrailleur aan te brengen. De oostelijke, halfronde ruimte in de peiler zou hiervoor "omgebouwd" gaan worden. Een schietgat werd uitgespaard en de frontwand van de kazemat (dus de halfronde wand) werd verzwaard met 80cm gewapend beton, wat de totale dikte van de wand op 1,5m bracht (exclusief de laag metselwerk). Ook het dak werd aan de binnenzijde versterkt met eenzelfde laag gewapend beton.
Aan de buitenzijde van de peiler was een laag metselwerk (betonstenen) gepland. Dit metselwerk zou ook het schietgat afdekken. In een brief dd 22-01-1934 stelt de EaI Utrecht:
"...om redenen van welstand zoowel als van camouflage, de bemetseling met betonsteenen van den buitenomtrek van de pijlers in de schietgaten zou moeten doorlopen. Echter zouden in de schietgaten de steenen niet dikker dan 0.12m behoeven te zijn, gemetseld in mageren mortel, zoodat het vrijmaken van de schietgaten ev. geen moeite zou kosten bij mobilisatie."
Na alle aanpassingen bleef er een halfronde geschutsruimte over met een straal van 1.6m en een hoogte van 3.67m.
Blijft over de vraag of (en zo ja, welk deel van) dit plan is uitgevoerd.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
- Dikkieturf
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Kazematten Lekbrug Vianen?
Hallo forumleden,
Ik heb nog wat tekeningen van de brugpeilers. Door het verkleinen is de kwaliteit is niet best. Als je ze wilt hebben op groter formaat kun je ze aanvragen via mijn web site.
Groet,
Dikkieturf.
Ik heb nog wat tekeningen van de brugpeilers. Door het verkleinen is de kwaliteit is niet best. Als je ze wilt hebben op groter formaat kun je ze aanvragen via mijn web site.
Groet,
Dikkieturf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!