Kazematten Lekbrug Vianen?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
fortaandenvechten

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door fortaandenvechten »

Het filmke is verwijderd.
Naamloos

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Naamloos »

Ik ga er volgende week 's morgens vroeg even kijken. Iemand nog tips voor het fotograferen in donkere ruimtes? Ik kan ook HD filmen dus ik ga ook een poging wagen om een aantal filmpjes te maken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Barst »

Lekbrug Vreeswijk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dennis

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door dennis »

Poosje niet geweest hiero helaas.. en heb dus alles gemist wat film of foto matriaal betreft..
Als iemand eventueel nog film of foto's heeft van de binnenkant houd ik me zeker aanbevolen.

grtn Dennis
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Martijn »

Een tekening heb ik nog steeds niet gevonden, maar ik kwam laatst wel dit document tegen in het Utrechts Archief.
Lekbrug 01.JPG
Lekbrug 02.JPG
Lekbrug 03.JPG
Lekbrug 04.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Joop Schreuder † »

Er komen steeds meer gegevens boven water die wijzen op een opstellingsvoorbereiding, dwz dat er nog het een en ander aan werkzaamheden moest gebeuren om de kazemat gebruiksklaar te maken (aanbrengen inrichting alsmede telefoon- en elektrabekabeling, uithakken schietgaten).
Inmiddels zijn er, met medewerking van Rijkswaterstaat, door een Hilversums productiebedrijf voor een themaprogramma filmopnames gemaakt bij de brugpeilers waarbij ondergetekend als bunkergids/deskundige? mocht opdraven samen met een lokale bewoner die ook van alles van de brug wist. Eea als onderdeel van een poging om de brug te behouden. Ik krijg bericht als het programma op TV komt (als dit al het geval is). Dan post ik dat hier wel.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

een collega historisch onderzoeker is daar met Mw van Rijkswaterstaat binnengeweest. Hij heeft foto's gemaakt en een artikeltje geschreven.

M.v.g.

Dikkieturf
Vreeswijk, Lekbrug, brugkazemat, mijngang, uitsparing voor springstog.jpg
Vreeswijk, Lekbrug, brugkazemat, gang naar de kazemat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Dikkieturf »

Nieuwsbrief Het Vreeswijks museum

Boogbrug Vianen

In 1936 is men begonnen met de bouw van de lekbrug tussen Vianen en Vreeswijk. Door het graven van het Amsterdam Rijnkanaal en de aftakking naar Vreeswijk, het lekkanaal, werd de nieuwe Hollandse waterlinie doorsneden. Hierdoor was het noodzaak om de verdedigingslinie aan te passen.
Langs de oostzijde van het lekkanaal werden diverse mitrailleur kazematten gebouwd. Er kwam er ook een aan de westzijde in Vreeswijk waar dit kanaal in de rivier de Lek uitmondt. In de Schalkwijkse wetering, die ook door het Lekkannaal werd doorsneden, moest ook een voorziening komen om te voorkomen, dat het water uit de inundatievelden via deze wetering zou wegvloeien. Er werd dus in deze wetering een sluis gebouwd op oorlogssterkte, die de verbinding tussen de wetering en het lekkanaal tot stand gebracht.
Ook in de aanbouw zijnde Beatrixsluis moest beschermd worden. Om een aanval over de lek het hoofd te kunnen bieden was het noodzaak om in de rivierpijlers van de lekbrug twee kazematten te bouwen met de schietopening gericht op het oosten.
Deze kazematten zijn te bereiken via een luik in de brug. Men daalt via een ijzeren ladder circa zes meter af en komt dan in de wachtruimte aan de oostzijde, de mitrailleurkazemat midden of de wachtruimte westzijde met de pompkamer, die via een koker toegang gaf tot de circa 6 meter lager gelegen mijngang.
In de pompkamer staat een grote 3 fasen draaistroommotor met aanzetweerstand. Deze diende om de mijngang droog te houden en de watergekoelde mitrailleur van koelwater te voorzien.
De mijngang loopt over de volle breedte van het brugdek onder in de pijler en is voorzien van uitsparingen waar de springlading in geplaatst kon worden. De pijlers zouden dan omslaan en de boog zou in zijn geheel in het water vallen.
Door het Nederlandse leger is de brug nooit ondermijnd. De Duitsers hebben de mijngang niet gebruikt omdat zij niet wisten waarvoor die diende.


Voor de Lekbrug onklaar zie de Canon van Nieuwegein.

Het Vreeswijks Museum

Naam van de schrijver is bij mij bekend.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door AvB »

Dank voor de foto's!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door WimVe »

Mooi ! en bedankt.

Je zal er maar in moeten kruipen met je spuitbussie. Altijd weer verbazend waar de jeugd geweest is en hoe ze het achter laten/vernielen..
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Bas de Mos »

Gaaf om te zien, jammer van de hoeveelheid graffiti. Dat object links op foto 3 lijkt door die klinknagels veel op een Duitse deur.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Martijn »

Dank voor de foto's. Eigenlijk moet ik er nog steeds een keer naartoe, kijken of ik binnen kan komen.

Volgens MJ Ververs hebben de Duitsers wel explosieven aangebracht op de brug, maar hij noemt de mijngang inderdaad niet als lokatie. Hij heeft het over 1600 kilo trotyl verspreid over de boog en de rivierpeilers. In november 1944 werden daar dan nog extra explosieven aan toegevoegd. Deze werden op en in de rivierpeilers aangebracht. De mijngang wordt door hem niet genoemd.

Wel noemt de schrijver een doorgaande naad op ongeveer 1/3 van de overspanning aan de zuidzijde. Deze zou op verzoek van de geie in 1936 zijn aangebracht. Hier zou namelijk het zwakke punt van de brug liggen. De naad was aangebracht om het eventueel onklaar maken van de brug te vereenvoudigen.

Bron: "Kruising; de geschiedenis van pont en brug" door MJ Ververs.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Joop Schreuder † »

In het vervolg op mijn eerdere post:

Hoop of Sloop, wat doen we met onze oude gebouwen? Koste wat het kost behouden? of is het tijd voor iets nieuws?
Deze serie programma's, gemaakt door Bosch Film Amsterdam, is vanaf zondag 7 oktober te zien om 16.10 uur bij de NTR op nederland 2. Er is ook een aflevering aan de oude Lekbrug bij Vianen gewijd...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Martijn »

Afgelopen week heb ik in het NA een meer uitgebreide beschrijving van de kazematten gevonden, onder andere een aantal brieven uit 1934 en een tekening.
Het plan was om in beide rivierpijlers een kazemat voor een zware mitrailleur aan te brengen. De oostelijke, halfronde ruimte in de peiler zou hiervoor "omgebouwd" gaan worden. Een schietgat werd uitgespaard en de frontwand van de kazemat (dus de halfronde wand) werd verzwaard met 80cm gewapend beton, wat de totale dikte van de wand op 1,5m bracht (exclusief de laag metselwerk). Ook het dak werd aan de binnenzijde versterkt met eenzelfde laag gewapend beton.
Aan de buitenzijde van de peiler was een laag metselwerk (betonstenen) gepland. Dit metselwerk zou ook het schietgat afdekken. In een brief dd 22-01-1934 stelt de EaI Utrecht:

"...om redenen van welstand zoowel als van camouflage, de bemetseling met betonsteenen van den buitenomtrek van de pijlers in de schietgaten zou moeten doorlopen. Echter zouden in de schietgaten de steenen niet dikker dan 0.12m behoeven te zijn, gemetseld in mageren mortel, zoodat het vrijmaken van de schietgaten ev. geen moeite zou kosten bij mobilisatie."

Na alle aanpassingen bleef er een halfronde geschutsruimte over met een straal van 1.6m en een hoogte van 3.67m.

Blijft over de vraag of (en zo ja, welk deel van) dit plan is uitgevoerd.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Dikkieturf »

Hallo forumleden,

Ik heb nog wat tekeningen van de brugpeilers. Door het verkleinen is de kwaliteit is niet best. Als je ze wilt hebben op groter formaat kun je ze aanvragen via mijn web site.

Groet,

Dikkieturf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”