De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel II. Van Sellingen tot Barnflair.

Bericht door Rene Ros »

Stp. Nord schreef:Het werk bij Sellingen werd door mij niet gevonden. De link van dit werk naar googlemaps brengt je in Ter Apel.
Is verbeterd.
Stp. Nord schreef:Ter Apel 2, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.
Heb je coordinaten voor me?

René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Rene Ros »

ErwinZ schreef:Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.
Leuke vondst. Heb ik aan Forten Info toegevoegd.

Mvg,
René
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Rene Ros schreef:
ErwinZ schreef:Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.
Leuke vondst. Heb ik aan Forten Info toegevoegd.

Mvg,
René
Je hebt een PM met de info.

Gr. Taco
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Ties »

Ik ben ook de O-Lijn afgegaan gisteren samen met Duracel-Konijn, hebben nog niet alles van de O-lijn gezien.
Wel viel me op dat bij aardig wat van deze kazematten nog schietinstructies te lezen zijn, en bij twee kazematten zelfs bij 2 van de 3 schietgaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Ties schreef:Ik ben ook de O-Lijn afgegaan gisteren samen met Duracel-Konijn, hebben nog niet alles van de O-lijn gezien.
Wel viel me op dat bij aardig wat van deze kazematten nog schietinstructies te lezen zijn, en bij twee kazematten zelfs bij 2 van de 3 schietgaten.
De instructies zijn volgens mij redelijk uniek. Ik ken geen S3 kazematten elders in het land die dit soort instructies hebben.
zie ook: viewtopic.php?f=29&t=1266" target="_blank" target="_blank
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Ties »

Ik heb ze in sowieso 4 of 5 verschillende kazematten gezien, waarvan bij 1 kazemat in 2 schietgaten. Overigens was bij de ene de lettertype weer anders dan de andere.
Sommige instructies waren niet goed te lezen doordat er beton in was gestort maar toch een klein gedeelte zichtbaar was:)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Ties »

Ik kwam in één van de kazematten ook nog 3 namen tegen met de datum 1939, dus wss van de gene die er in hebben gezeten?
Heb er een onduidelijke foto van helaas...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door johannes winius »

Ben vandaag ook langs deze linie geweest, alleen het Groninger deel. Als je zo bezig bent dan vraag je je af hoe deze lijn er vroeger uit gezien heeft. Kon men echt iets doen met deze 20 bunkertjes over zo'n stuk grens....

Zie op mijn website http://www.kazematten.info onder Weerstandslinies Noord-Oost Nederland, O-lijn
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door ErwinZ »

johannes winius schreef:Kon men echt iets doen met deze 20 bunkertjes over zo'n stuk grens....
Het was een vertragings linie. De invallers dusdanig lang tegenhouden dat het grote deel van de troepen zich kon terugtrekken naar vesting Holland. Er lagen meerdere van dit soort linies tussen de grens en de hoofdlinie waar men stand ging houden.
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door johannes winius »

Dat klopt, maar tussen de "groepen" bunkers zaten gaten van zo'n 5 kilometer, tja ...
Werden deze "gaten" ook op de één of andere manier verdedigd?
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door wattman »

Ik zou mij niet te veel voorstellen van het "idee" achter de Nederlandse bunkerlinies. Per definitie lagen in die vertraginglijnen (ook langs IJssel en Maas) te weinig troepen om een serieuze aaneengesloten verdediging te voeren. Wel moesten bij een invasie vernielingen worden uitgevoerd om de vijandelijke opmars te vertragen. Maar in feite nam de Nederlandse regering de gok dat men net zoals WO I buiten spel zou blijven. Het recente proefschrift van Van Gent is in dit verband lezenswaardig, maar gaat voornamelijk in op discussies rond de Peel-Raamstelling. Dat e.e.a. slechts een symboolwerking moest hebben blijkt bijvoorbeeld dat uit het feit dat het overgrootste deel van de in de Peel-Raam stelling gelegerde troepen reeds na het alarm in april 1940 teruggetrokken werden rond Den Bosch, met de bedoeling na de invasie onmiddellijk (dus zonder in gevecht te raken) terug te trekken op de Vesting Holland. Zo ook gebeurde in mei 1940. Wat ik na het boek van Van Gent niet kan begrijpen is dat men toch nog rekende op hulp van het Franse leger. Behoudens de Peel-Raam stelling, en de ring voor de Moerdijkbruggen waren in Brabant in het geheel geen stellingen voorbereid. Geen wonder dat de Fransen buitengewoon negatief waren over het Nederlandse leger. Maar goed, hiermee gaan we de discussie over de linies in het noorden ver te buiten.
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door johannes winius »

Denk het niet dat het er ver buiten is, ik heb namelijk ook het idee dat de linie hier in het Noorden ook een papieren tijger was. De stelling Holland was belangrijk en wat daar buiten lag .....
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

In de editie van 14/03/2012 van het Dagblad van het Noorden kwam ik bijgevoegd artikel tegen. De 11 S3 kazematten van de O-Lijn die in de gemeente Vlagtwedde staan, zijn schoongemaakt en een aantal is is voor het publiek toegankelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Rene klok
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:26

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Rene klok »

Ties » 01 mar 2010, 20:43

Ik ben ook de O-Lijn afgegaan gisteren samen met Duracel-Konijn, hebben nog niet alles van de O-lijn gezien.
Wel viel me op dat bij aardig wat van deze kazematten nog schietinstructies te lezen zijn, en bij twee kazematten zelfs bij 2 van de 3 schietgaten.
Ook ik heb deze lijn afgelopen en heb ook een foto van deze schietinstructie. Wellicht leuk om te bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Ties »

Gisteren deze fraaie plaat gekocht van een Marine Artillerie soldaat van de MFLA 216 (Batterie Richthofen) die in mei 1940 vanaf Borkum op Schiermonnikoog terecht kwam. Aangezien er in deze serie alleen foto's zaten van Borkum en Schiermonnikoog durf ik wel te stellen dat hij bij Groningen de grens over ging en zich liet portretteren bij een S3 kazemat van de O of Q linie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”