Schuilplaatsen buitenhuis Colijn Leersum

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Utrechtse heuvelrug

Bericht door wattman »

Ik zet mijn Dr. Watson petje op, om een begin te maken dit raadsel op te lossen.

- Gelet op de constructie is het geen bunker uit WO I.
- Het is ook geen VIS ontwerp.
- Daarmee kom ik tot een datering op zijn vroegst in de mobilisatieperiode 1939-1940.
- Het lijkt niet op een Duits ontwerp, dus ik sluit WO II verder uit.
- Voor een naoorlogs BB o.i.d. bunkertje vind ik het schietgat/waarnemingssleuf tamelijk merkwaardig. Ter vergelijking, dat bunkertje van Westerschouwen heeft wel een typisch naoorlogs rond gaatje, maar geen sleuf. Verder pleit er tegen dat de zegsman er 45 tot 50 (???) jaar geleden er al in gespeeld zou hebben. Is het een koude oorlog bunker, dan zou deze al heel snel zijn functie verloren hebben.

Er wordt gesproken over een toegang die zou leiden tot een dieper gelegen constructie. Het klopt dat er klimijzers te zien zijn. Om eerlijk te vind ik zelf de kijksleuf slecht te rijmen met klimijzers die naar een nog dieper niveau zouden leiden. Komt direct de vraag aan Gijs, hoe is de sleuf gelocaliseerd t.o.v. de klimijzers? Bij een bunker waarbij je dieper kunt afdalen dan de vloer zoals die nu ligt, zouden in elk geval de klimijzers gesitueerd moeten zijn aan de zijde van de sleuf. Maar, dan nog dan kan ik mij niet voorstellen dat waarnemingen zouden plaatsvinden hangend aan de klimijzers (om over schieten maar niet te spreken).
Mijn veronderstelling tot nu toe is dat er geen sprake is van een dichtgestorte toegang, maar dat de huidige vloer toch de oorspronkelijke is. Het is dan wel een erg klein MG-bunkertje, maar bedenk dat een G-koepel of een B-kazemat ook erg klein is.

Op grond van het voorgaande komt ik kwa datering toch uit op WO II

Om tot de conclusie van een WO II, waarschijnlijk mobilisatie (veldleger) constructie te komen, moet het bunkertje wel logisch in te passen zijn in een stelling. Daarom de volgende vraag aan Gijs, waar is de bunker nu eigenlijk gelegen?

Dr. Watson geeft zijn redenering tot nu toe natuurlijk graag voor een betere van een Sherlock Holmes op dit forum. :D
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Utrechtse heuvelrug

Bericht door WimVe »

Niet gehinderd door enige kennis: wat te denken van een nooduitgang ?
Gat is er ter ont- of beluchting ?

Kan natuurlijk ook een (schoon) waterkelder of "pompput" geweest zijn.
Geyss-Inquart

Re: Utrechtse heuvelrug

Bericht door Geyss-Inquart »

Hoi Wattmann,

Deze bunker ligt op de Darthuizerberg tussen Doorn en Leersum.
Direct achter het AZC Hoogstraten.
Ongeveer op het hoogste punt.

Ik denk niet dat het een schietgleuf is omdat de buitenmaat 80 cm is.
Moet je wel een heel kort geweertje hebben om daar te kunnen manouvreren.
Omdat er volgens zeggen nog een tweede in/uitgang zit honderd meter verder denk ik dat het verhaal van een ondergrondse construktie wel moet kloppen.
Overigens heb ik die uitgang nog niet gezien.

Ik denk dat ik die maar eens ga zoeken en daar eventueel even ga spitten om te zien wat ik tegenkom.
Die ligt nl. niet direct langs het toegangspad.

Jammer genoeg is er enige tijd geleden bij deze een plaat voor gelast.
Anders zou ik kunnen kijken of de klimijzers doorlopen onder het zand.

Groeten,

Gijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Utrechtse heuvelrug

Bericht door Rene Ros »

Beste lezers,

Via via hoorde ik het volgende over het "mysterie van de 2 bunkertjes bij Leersum":
De kleine bunkertjes in het gebied Hoogstraat bij Leersum zouden misschien Duitse bunkertjes zijn, gebouwd toen er een Duitse contraspionageenheid met opleidingscentrum in het landhuis Hoogstraat gevestigd was en dat de uitvalswegen van het landgoed beveiligd werden met o.a. deze bunkertjes. Misschien daarom de afwijkende vorm van de bunkertjes want niet vanuit centraal gebouwd? En wat doen de vele RD paaltjes op regelmatige afstand in de wal ten oosten van Hoogstraat, die langs 1 van de bunkertjes loopt. Hebben die hier mee te maken?

Vriendelijke groet,

Sandra van Lochem
Age_Muhl

Re: Utrechtse heuvelrug

Bericht door Age_Muhl »

Ik heb een aantal jaar op het terrein van AZC De Hoogstraat gewerkt en kan er het volgende over vertellen:

De Villa op het terrein van het AZC is een tijd in gebruik geweest als het huis van (de latere Minister President) Colijn. Na zijn benoeming als MP en verhuizing naar Den Haag is het nog een aantal jaren gebruikt als zijn vakantie huis. Er gaan verhalen dat er in de kelders van de villa ingangen zijn van twee tunnels die aangelegd zijn als vluchtroute voor de MP. Ik heb een aantal keren alle ruimtes in de kelders bekeken maar geen enkele aanwijzing kunnen vinden dat dit ook echt zo is. Ook op de rest van het terrein zijn geen sporen te vinden van een tunnel ingang.

Gedurende de mobilisatie van '39 en het begin van '40 zijn er Nederlandse militairen gelegerd geweest. Na de bezetting heeft een Duitse Generale Staf bezit genomen van de villa. In '43 is het in gebruik genomen als herstellingsoord. Tijdens de mei dagen van '45 is er wel gevochten in de zeer directe omgeving. Dit is vastgesteld door bodemvondsten tijdens graafwerkzaamheden t.b.v. een renovatie in 2004.

Na de oorlog heeft een Infanterie eenheid een aantal jaar legering gehad in de Villa. Deze eenheid is in '47 naar Indië vertrokken.

In '48 is Revalidatiecentrum "De Hoogstraat"er opgericht. Dit zit nu in Utrecht. Eind jaren tachtig is het een AZC geworden.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Wachtschuilplaatsen Leersum

Bericht door Barst »

Leersum 2.jpg
geschiedenis-leersum 1.jpg
http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/categ ... is-leersum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wachtschuilplaatsen Leersum

Bericht door ducatim901 »

Geinige kleine wachtposten.
Binnenkort maar eens een bezoekje brengen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen buitenhuis Colijn Leersum

Bericht door AvB »

Bedankt Barst, onderwerpen samengevoegd.
Alhoewel nogsteeds niet duidelijk is of het nou Nederlands of Duits is? Wat is de bron van deze website?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Schuilplaatsen buitenhuis Colijn Leersum

Bericht door Barst »

Onderaan het stuk is te lezen: "Tekst en foto's: Jos Rams".
peterms50

Re: Schuilplaatsen buitenhuis Colijn Leersum

Bericht door peterms50 »

Wachtpost waarin je op klim ijzers moet staan ? Gat geeft ook nauwelijks zicht rondom.. lijkt me stug. Zal nooduitgang voor het huis geweest zijn, vandaar ook de locaties. 1 langs een weggetje en ander midden in bebost gebied.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”