Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Barst »

Ik woon vlak bij de locatie van foto's 1 en 3 en ben er maar even langs gefietst om de bosjes langs de spoorlijn in te duiken met mijn camera. De resultaten zijn te zien op: http://picasaweb.google.com/11672264528 ... nRijnauwen#" target="_blank" target="_blank" target="_blank. Helaas is vooral de Pyramide erg slecht te fotograferen, hij ligt voor meer dan de helft ondergronds en is erg overwoekerd.

Foto 3 lijkt mij inderdaad genomen aan de provenciale weg ter hoogte van de Hofstede Wiltenburg, al is het dak van de stal op de achtergrond tegenwoordig een stuk hoger en zijn de muurankers verplaatst. De kazemat lijkt op het eerste gezicht een schuilplaats model 1918 met één ingang en omgebouwd tot mitrailleurkazemat. Maar kijk je op de kaart dan zie dat dit zou beteken dat er nog achter de linie schuilplaatsen met twee ingangen (de "ruglijn") een schuilplaats met één ingang ( die normaal gesproken alleen in de "frontlijn" liggen) gebouwd zou zijn. Ook is de vorm van het schietgat van deze kazemat anders, vierkant in plaats van rechthoekig, dan die van alle andere omgebouwde schuilplaatsen in de buurt. Wellicht betreft het hier dus een vroege kazemat, die niet tot een van de standaardseries behoord.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Barst »

Dankzij nieuwe foto's met een hogere resolutie is er nu een rand van de G-kazemat te zien op Google Earth. Ook andere vestingwerken rond Utrecht komen nu veel beter uit de verf, bekijk bijvoorbeeld de G-kazemat in het maisveld westelijk van fort Vechten eens.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Ziet er mooi uit. Leuk om te zien.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Martijn »

wattman schreef:Valt me mee dat die P nog bestaat. Ik was toen ik de locatie in Google Earth vergelijk bang dat die gesneuveld was bij de aanleg van de snelweg.
Gaat wellicht alsnog gebeuren! De A-12 gaat breder worden tussen Veenendaal en knooppunt Lunetten. Aangezien de schuilplaats en de kazemat nu al zo dicht tegen de snelweg aan liggen, moeten ze dus misschien verdwijnen.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Naamloos

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Naamloos »

Staan deze werken er nog? Zoja dan ga ik er volgend weekend even kijken :)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door AvB »

Deze staan er nog ja.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

Zou niet te lang wachten, de lente is uitgebroken en de blaadjes komen er weer aan. Vorige week waren ze nog redelijk zichtbaar uit de trein.
Naamloos

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Naamloos »

Als het aankomend weekend mooi weer is ga ik even die kant op ;)
Naamloos

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Naamloos »

Vandaag even wezen kijken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

Mooie plaatjes.
Klopt het trouwens dat die WOI schuilplaats in dat veld aan de andere kant van de straat nu achter een hek staat? Ik meende zoiets vanuit de trein te zien.
Naamloos

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Naamloos »

Op de velden achter het spoor liggen enkele tientallen van deze schuilplaatsen, de meeste zijn gewoon van dichtbij te bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

Dat zijn inderdaad de schuilplaatsen langs o.a. het "bunkerpad", mooie WO I sfeer. Alleen de loopgraven ontbreken, anders was het compleet.
Ik doelde echter op de ene schuilplaats die eenzaam tussen de snelweg en de spoorlijn ligt, in dat veldje als je komende van de P+G combinatie die je hebt bezocht de weg daar oversteekt. Misschien dat je er op gelet hebt. Vroeger kon je dat veld zo inlopen, maar ik meende te zien dat er een nieuw hekwerk geplaatst is.
Naamloos

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Naamloos »

wattman schreef:Dat zijn inderdaad de schuilplaatsen langs o.a. het "bunkerpad", mooie WO I sfeer. Alleen de loopgraven ontbreken, anders was het compleet.
Ik doelde echter op de ene schuilplaats die eenzaam tussen de snelweg en de spoorlijn ligt, in dat veldje als je komende van de P+G combinatie die je hebt bezocht de weg daar oversteekt. Misschien dat je er op gelet hebt. Vroeger kon je dat veld zo inlopen, maar ik meende te zien dat er een nieuw hekwerk geplaatst is.
Klopt, toen ik er vandaag was stond er een groot groen hek voor het veld...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Dikkieturf »

Martijn schreef:Na nog wat zoeken in mijn archief heb ik onderstaande foto gevonden. Deze heb ik ooit eens van internet gehaald. Het is de spoorlijn noord van fort Vechten. De snelweg is hier nog niet aangelegd. In de rode cirkel (volgens mij) de lokatie van foto 1. Het houten gebouw is te herkennen, evenals beide kleinere gebouwen die aan beide zijden staan. Dit is de Stopplaats Vechten, welke in gebruik was tussen 1890 en 1933. Op foto 1 is achter de type P een zwarte vorm zichtbaar, m.i. een G-kazemat. Dezen zijn op ondergeplaatste luchtfoto slecht herkenbaar.
NHW031-077.jpg
Om meer zekerheid te krijgen ben ik vanmiddag maar even langs deze lokatie gereden. De houten gebouwen zijn verdwenen, maar in het talud van de snelweg is nog wel een type P te vinden. Deze is vanaf de weg te zien en herkenbaar tussen de struiken (terrein is verboden toegang i.v.m. naastgelegen spoorlijn). Ook is er een paar meter verder nog een betonnen silhouet waarneembaar (G-kazemat?). Onderstaande foto heb ik van achter het hek gemaakt.
Vechten spoorlijn.jpg
Let ook op de vorm van de bogen boven de spoorlijn. Deze zijn hetzelfde als op foto 1. Tot slot nog een afbeelding van Bing Maps van deze lokatie.
Vechten 01.jpg
Vooralsnog ga ik ervan uit dat dit de lokatie is van foto 1.

Op de luchtfoto staat ook een oranje cirkel. Ik denk dat dat de lokatie is van foto 3. De kazemat is inmiddels verdwenen, maar de ramen in de boerderij rechts lijken sterk op die in de witte boerderij op onderstaande afbeelding.
Vechten 02.jpg
Het lijkt mij dat dit dus de lokatie is van foto 3.

Groeten,
De verklaring op de tweede foto is correct. Er staat hier een P en een G. Bij de voorlaatste verbreding van de snelweg is alles gedeeltelijk ondergewerkt maar ze zijn nog aanwezig.

D.T.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”