Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

Martijn schreef:Na nog wat zoeken in mijn archief heb ik onderstaande foto gevonden.
Dit was precies de locatie die ik bedoelde. Mooi veldwerk trouwens! Valt me mee dat die P nog bestaat. Ik was toen ik de locatie in Google Earth vergelijk bang dat die gesneuveld was bij de aanleg van de snelweg.
Ik had ook een speurtocht ondernomen naar de stopplaats Vechten danwel wachterwoning 6. Tot op heden geen succes. Ik zal via een ander forum gaan proberen of ik een lijst van de wachterswoningen op de lijn kan vinden. Zoals gezegd, nr. 7 was Bunnik. Dan ligt het gelet op de overweg bij Vechten en de toenmalige blokafstanden voor de hand dat 6 Vechten was. Ik hoop t.z.t. uitsluitsel te kunnen bieden.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

MM 305 schreef:teksten achter op "originele" fotos vanuit de oorlog zijn geen garantie voor echtheid.
Ik heb al vaak achter op fotos Fort Eben Emael zien staan, terwijl het Maginot-Linie, Sebastopol of dergelijke zijn.
Vaak een trukje van de verkoper om zo de fotos beter te verkopen aan mensen die niet goed op de hoogte zijn over deze materie.

Groetjes Andreas
Dat ben ik zeker met je eens. Maar in dit geval twijfel ik niet aan te tekst omdat de verkoper in de advertentie nergens de tekst op de achterzijde heeft vermeld en het voor mij een verrassing was dat er "Grebbelinie" op de achterkant stond.
Als de verkoper ter kwade trouw was, had hij dit zeker vermeld ivm een hogere opbrengst.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Heel goed speurwerk Martijn!

Alleen ik heb wel een vraag. Bij het spoor waar jij geweest bent, zeg je dat er eerst een type p zichtbaar is en dan een G-kazemat. Je zou denken gezien de positie van de fotograaf destijds, dat de foto uit jou hoek gemaakt moet zijn alleen dan ter hoogte van de snelweg. Alleen dan zou de type p vooraan liggen op de foto. Terwijl deze juist achteraan ligt op de originele foto. Dat begrijp ik dan ook niet? Ik zou verwacht hebben dat de G-kazemat vooraan lag?

Foto 3 goed bekeken naar aanleiding van jouw aanwijzing met de boerderij. Ik moest eerst goed kijken. Ook omdat de situatie veranderd is. Maar net op googlestreetview gekeken en het is echt dezelfde boerderij! Je moet het maar zien. :shock:
top speurwerk hoor! Ik vind het erg leuk om de locatie te weten. 1000 x bedankt voor al het werk van jou en iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd! TOP!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Martijn »

Vechten 03.JPG
Op bovenstaande foto heb ik de lokaties van de P en G aangegeven. De rode stip is de plaats waar ik mijn foto heb gemaakt. De roze stip is mijn inschatting van de lokatie van de fotograaf van foto 1. De hoek waaronder de foto's zijn gemaakt is dus heel anders. (let op; op de foto is noord beneden!!!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door MM 305 »

Als ik deze luchtfoto bekijk, zie ik nog veel meer schuilbunkers.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Klopt zo zag ik het ook.
Maar even voor de duidelijkheid, Type G is toch de bunker met de "stekels" en de zwarte is de P.
Want in dat geval zou de P vooraan zichtbaar moeten zijn op mijn foto. Maar dat is niet het geval, want de G is als eerste zichtbaar. De bunker met de "stekels"
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Net even gegoogled en ik zie dat ik me vergis met de "G" en "P" type.

"G" is de zwarte bunker begrijp ik nu. Dus dan klopt de ligging van de bunkers inderdaad precies.

(Ik ben, nog geen, bunker kenner, vandaar mijn vergissing :oops: , sorry)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door AvB »

Handig geheugensteuntje:
G = Gietstalen koepel kazemat
P = Piramide = groepsschuilplaats
:)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

MM 305 schreef:Als ik deze luchtfoto bekijk, zie ik nog veel meer schuilbunkers.
De bunkers daar zijn hoofdzakelijk uit WO I. Als je doorloopt richting fort Rhijnauwen dan kun je je hart helemaal ophalen, een hele collectie van die schuilplaatsen en nog de restanten van een G in een ecologische zone, met een mooi voetpad. Dat heet zelfs "Bunkerpad" dacht ik.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de tip. Deze vergeet ik natuurlijk niet meer ;)
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door arwanda1465 »

Nog meer handige geheugensteuntjes:
S = Stekelvarken (ook wel Spinnekop genoemd)
B = Flankerende Betonkazemat
:)

Mvg, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Martijn »

Ook bij fort Rhijnauwen nog twee restanten van aspergeversperringen te vinden, een stuk anti-tank gracht en , in het glacis van het fort, verschillende soorten schuilplaatsen. Zuid van het fort bevindt zich oa. een 1918-I die is omgebouwd tot MG-kazemat (zo´n zelfde als op foto 3). De laatste keer dat ik daar was, was deze toegankelijk. Is wellicht leuk/interessant om eens te bekijken.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Martijn »

Nog even snel een foto gemaakt van de lokatie van foto 3.
Foto 3b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door AvB »

Mooi hoor, kom er wel vaker daar, leuk zo toen en nu.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

leuk om te zien! Ik ga de locatie ook nog eens bezoeken als ik in de buurt ben voor een fotobezoek.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”