Herinrichting Boulevard Scheveningen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Vin1

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Vin1 »

Ik zie net dat er een stukje van de zijkant af gevallen is bij de liggende foto's :cry:
Zeker een te groot formaat? Weet iemand wat het max. formaat is wat je mag uploaden?
Niet dat ik alles weer ga aanpassen, maar dan weet ik dat voor een volgende keer.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door wattman »

In zoverre vernieuwend dat ik zie dat je de deelnemers aan de echte allerlaatste rondleiding hebt vastgelegd. Uitsteeksteltje is inderdaad de schoorsteen.
Vin1

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Vin1 »

Is het toch niet voor niks geweest om even de foto's te plaatsen :D
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

De restanten op dinsdag

Bericht door wattman »

Op http://www.westonline.nl/programmas/regioreporters" target="_blank" target="_blank is nog een impressie te vinden van de open dag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vin1

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Vin1 »

Bizar om te zien hoor :shock:
pauldijkstra

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door pauldijkstra »

Soort maanlandschap... :shock:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Danny »

Ik zag zojuist een stukje van een reportage van TV West over de kazemat en de tunnel. Je stond er leuk op Tim :P
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Martijn »

Vandaag is de grote dag!!!
Van de website van het geniemusem te Vught.

Bunker boulevard verhuist naar Vught

Op dinsdag 11 mei krijgt de bunker die onlangs is vrijgegraven in de boulevard, een nieuwe bestemming. Met veel materieel en mankracht van Defensie en de gemeente Den Haag, wordt het 70 jaar oude verdedigingswerk vervoerd naar het Geniemuseum in Vught.
Hier wordt de bunker samen met een deel van de oorspronkelijke Scheveningse strandmuur opnieuw opgebouwd. Vanaf 2011 is de bunker in zijn volle glorie te bewonderen in het Geniemuseum.

De bunker, ter hoogte van Seinpostduin, werd onlangs tijdens het werk aan de boulevard in de strandmuur vrijgegraven. Het gaat hierbij om de bijzondere S3-mitrailleurkazemat. Door de aanleg van de nieuwe dijk kan het verdedigingswerk niet op deze plek blijven staan. De gemeente Den Haag vindt het behoud van het monument belangrijk en heeft bij het Geniemuseum een nieuwe plek gevonden, zodat dit stukje historie bewaard kan blijven.

Van Scheveningen naar Vught
Een bunker vervoeren gaat niet zomaar. Technisch onderzoek wijst uit dat het mogelijk is de bunker in één geheel te vervoeren naar Vught. Het 60 ton wegende verdedigingswerk, met een grootte van 5 meter breed, 3 meter diep en 4 meter hoog, wordt met een hijskraan op een dieplader gezet. De originele strandmuurstenen worden met een aparte dieplader meegenomen naar Vught.

Terug in de tijd
De zogenaamde S3-kazemat is een ontwerp uit april 1939. Van dit type zijn er tijdens de mobilisatieperiode van 1939 – 1940 (dus binnen een jaar) ruim 750 gebouwd in Nederland, onder meer in de Peel-Raam stelling, de Grebbelinie en in de zogenaamde Vesting Holland. Van deze ‘Vesting’ maakte de Scheveningse kazemat onderdeel uit. In de Scheveningse strandmuur werden 3 van deze kazematten gebouwd, met daarin een zogenaamde klimkoker. Via deze klimkoker kon men vanaf de straat de kazemat inklimmen. Dit maakt de 3 Scheveningse kazematten daarom erg bijzonder, omdat een dergelijke (gecamoufleerde) inbouw verder nergens in Nederland op deze manier is gemaakt.

Na de bezetting van Nederland in mei 1940, namen de Duitsers de kazematten over. Ze werden aangepast en maakten deel uit van de Atlantikwall. Een groots opgezette verdedigingslinie langs de kusten van Nederland, België en Frankrijk. De Duitse aanbouw (een verblijfsruimte en een gangenstelsel) is inmiddels
gesloopt. Alleen de oorspronkelijke Nederlandse kazemat blijft bewaard.

Aangezien het ontwerp destijds gemaakt is door een bureau van de genie en het technisch wapen ook verantwoordelijk was voor de controle op de bouw van dit type verdedigingswerken, past het uitstekend in de historische collectie van Geniemuseum in Vught. In deze collectie zijn ook pantserkoepels uit dezelfde tijd en recentere verdedigingswerken te bewonderen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Martijn schreef:... Van deze ‘Vesting’ maakte de Scheveningse kazemat onderdeel uit. In de Scheveningse strandmuur werden 3 van deze kazematten gebouwd, met daarin een zogenaamde klimkoker. Via deze klimkoker kon men vanaf de straat de kazemat inklimmen. Dit maakt de 3 Scheveningse kazematten daarom erg bijzonder, omdat een dergelijke (gecamoufleerde) inbouw verder nergens in Nederland op deze manier is gemaakt...
En de Spees dan?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door wattman »

Op het moment van schrijven biedt de S3 nog altijd "hardnekkige weerstand" tegen de pogingen om hem naar Vught te verbannen. Het transport dat om 19.30 uur vanaf de Boulevard begon liep al direct vast op paaltjes, en het werd niet veel beter toen er ook nog een geparkeerde auto ter hoogte van de Keizerstraat in de weg bleek te staan. Om 22.15 uur was men nog pas op de Duindorpbrug (voor de bunkerliefhebbers dat is bij de befaamde 600 van het kunstproject). Ik ben inmiddels afgehaakt. Een foto verslag zal later volgen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

als ik een voorzichtige schatting mag maken zijn ze nu ongeveer bij het hubertusviaduct...
2 slechte foto's:
Afb032.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door a.weijerman »

blijft een geweldige topic om te volgen ....! tophertje!
Mooi zoals er omgegaan wordt met het behoud van de kazemat, en de bescherming ervan - ook al is het niet op zijn orginele locatie....
Is er dan misschien toch nog ergens hoop voor de toekenning v/d monumenten-status van Landfront Vlissingen?
Wij blijven hopen!
Logisch blijf ik het verhaal volgen - laat maar komen die volgende fotos heren/dames...
Hoi, Lex.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door PdK »

Leuk dat er zo actueel gepost, zeg maar bijna getwitterd wordt!

Ik vroeg me nog wel één ding af. Ik weet waarom, maar niet hoe het dak zo strak is geamputeerd'?
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door arwanda1465 »

Gezien in het:

NOS journaal van dinsdag 11 mei 2010 om 22.00 uur

http://nos.nl/video/156772-bunker-verhu ... o.carousel" target="_blank" target="_blank

Mvg, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door a.weijerman »

Dank voor het plaatsen van het NOS-journaal...heb ik het ook nog even kunnen zien.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”