Herinrichting Boulevard Scheveningen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door AvB »

Zat ook aan zo'n houten PAG opstelling te denken. Zijn overigens Waffen-SS muzikanten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Bas de Mos »

Recentelijk is de nieuwe boulevard geopend, met daarin de tweede bewaarde S3 kazemat. Hij ligt nu veilig onder het nieuwe wegdek een paarhonderd meter van zijn originele plaats, met glaspaneeltjes op de klimkoker. Ook is de kazemat op ware grootte met metalen strips aangegeven.

Heb van de kazemat in zijn huidige vorm (klimkoker is opnieuw gestort) een 3D virtuele tour gemaakt waarin je lekker rondjes kan draaien. Klik op de klimkoker: http://atlantikwallmuseum.nl/S3k/S3K.html

Volledige artikel op de stichtingwebsite: http://atlantikwallmuseum.nl/20130422.html
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door AvB »

Echt supermooi gedaan! :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

Leuk artikeltje Bas..
Voor mij was dit beroepsmatig een van de leukste die ik de afgelopen jaren heb mogen uitvoeren,
omdat hobby en beroep door elkaar lopen :D lekker een paar maanden onder werktijd aan een kazemat scharrelen!

Veel respect voor voormalig betonmolenaar Leo de Dulk alias omgevingsmanager, zonder wie het project niet had kunnen worden gerealiseerd :!:
Bas ook jij ook alle lof voor het meet, fotografie en tekenwerk... en natuurlijk het last minute ontwerpen van het infobord, Binnenkort op een permanent frame..
Al met al een geslaagd project, om een stukje vaderlandse geschiedenis te tonen op een spiksplinternieuwe boulevard.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door wattman »

Het is bijna acht jaar geleden dat ik in dit topic het eerste bericht plaatste over de graafwerkzaamheden over Kazemat Midden. Een paar jaar later werd Kazemat Zuid uitgegraven en verplaatst. Het is 2018 en de werkzaamheden aan de Scheveningse Boulevard hebben Kazemat Noord bereikt.

Een verslagje van de open dag gisteren (10 februari), en een paar kiekjes.

Acht jaar geleden stond ik zelf als gids aan de andere kant van het hek Nu sta ik al meer dan een half uur geduldig in de rij om toegelaten te worden tot de recente ontdekking in de Scheveningse Boulevard: een Duitse MG-bunker. Gelukkig kan mijn dochtertje, die ten tijde van de openstelling van de Kazemat Midden (met Duitse aanbouw en gang) nog in de wieg lag, de tijd doden met het verslaan van Pokemons in de virtuele 'Pokegym' die zich ter hoogte van het Carlton Beach moet bevinden.

Om de verwachte toestroom van publiek in goede banen te leiden, moest men zich op een website van de gemeente aanmelden voor een bepaald tijdsblok. De 800 'plaatsen' waren in no-time vergeven. Achter mij staat een man die in de rij is gaan staan zonder 'virtueel plaatsbewijs'. Enkele malen herhaalt hij dat het noemen van de naam 'Ronald' (ik heb zo''n vermoeden wie daar achter steekt, maar houd mij mond) voldoende zou moeten zijn om alsnog toegang te krijgen.
T20180210_0000.jpg
Afsluiting van de 'Bunker ontdekdag': even na vijf uur 's middags daalt de laatste groep belangstellenden af naar de Duitse MG-bunker.

Van de door sommigen gevreesde identiteitscontrole aan de hand van nauwgezet opgestelde bezoekerslijsten is echter geen sprake. Telkens worden groepjes van 20 personen doorgelaten, die dan weer een stukje verderop mogen wachten tot de toegang tot de bunker vrij is gegeven. Opmerkingen achter mij dat 'dit toch sneller moet kunnen'. Ik weet haast wel zeker dat men, eenmaal afgedaald, zal begrijpen dat het proces om 800 tot 1000 bezoekers te verwerken in een bouwsel dat gebouwd is voor een paar man personeel, niet zo simpel is.

Het is weer een kwartiertje later als we, het is inmiddels bijna vier uur, rond een van de gidsen staan. Ik ken de goede man niet, ik heb inmiddels gezien dat het vrijwilligersbestand van de Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen een aardige verandering heeft doorgemaakt, nadat ik in 2014 mijn bunkeractiviteiten op een laag pitje heb gezet. Wel weet ik dat je na ruim zes uur in actie te zijn geweest tamelijk afgemat moet zijn. Wij krijgen een korte uitleg, die vooral op technische details van een flankerende bunker ingaat en nog kort het verschil met de Nederlandse kazemat belicht. Dan mogen we weer een 30 meter verder. De stalen trap naar beneden is al zichtbaar en er is goed zicht op het dak. Aan de voorzijde zit een merkwaardige 'knik'. Eenmaal binnen zal blijken dat de gang een typische constructie heeft.

Een groep mensen komt omhoog en wij mogen afdalen. Het ene deel gaat direct naar de geschutsruimte, terwijl wij de afwachtingsruimte mogen bekijken. De nooduitgang is goed zichtbaar en is een kleine tentoonstelling ingericht met de vondsten. Terwijl de bezoekers luisteren naar de toelichting, richt ik mijn aandacht op de details op de muren.
T20180210_0013A.jpg
Bunkervondsten

Het tempo zit er in, we gaan de ruimte weer uit en moeten in de nauwe gang wachten op het 'wisselen' voordat we de rest van de bunker kunnen bekijken. Of de gids hier nog iets heeft gezegd op het op de muur zichtbare bouwnummer weet ik niet. Wellicht is dat iets dat alleen de echte fans het hart sneller zal doen kloppen.

In de geschutsruimte valt de gemetselde fundering voor de mitrailleur op. Tot een uur geleden heeft hier nog een wapen gestaan, om te tonen hoe het er ooit uitgezien heeft. Gelukkig heeft de gids nog wel een foto op zijn telefoon. Terwijl onze groep geacht wordt om de bunker weer te verlaten (op mijn foto's zie ik dat het bezoek ongeveer 10 minuten heeft geduurd) komt een oude bekende binnen. Patrick is ook al de hele dag in de weer en heeft nog geen gelegenheid gehad om de S3 te bekijken. Ik herken de hectiek. Ik maak van de rust binnen nog gebruik om een paar plaatjes te schieten en de inrichting beter in mij op te nemen. Er zijn sporen te zien van de houten deur die hier ooit gezeten moet hebben. Hoewel ik niet zo'n nummer verzamelaar ben, gaat het bouwnummer 8535 ook op de foto.
T20180210_0015A.jpg
Links de toegang tot de afwachtingsruimte, rechtdoor de knik in de gang naar de geschutsruimte.

Onze groep is in geen velden of wegen meer te bekennen, maar gele bordjes maken duidelijk hoe je bij de S3 komt. Buiten het bouwterrein om lopen we naar het tweede hoogtepunt van de dag. Onderweg zien we een aantal Duitse reenactors (d.w.z. reenactors gestoken in Duitse uniformen) die genieten van de zon.

Aangekomen bij de S3 (toegang via een opening in de schutting rond het bouwterrein, ook hier weer geen strenge toegangscontrole hoewel een verkeersregelaar een oogje in het zeil houdt), is een aangename verrassing dat de basalt bekleding deze keer niet is verwijderd, behoudens de stenen voor de schietopeningen. Kazemat Midden maakte destijds op de open dag in 2009 aan de buitenkant het een desolate indruk, nu heb je een prima zicht hoe het er allemaal in de mobilisatieperiode uit heeft gezien (in de Beeldbank van het Haagse gemeentearchief is er trouwens een vooroorlogse foto waar een dame trots poseert naast de kazemat).

Het is allemaal een feest der herkenning. De overdekte loopgraaf (gang) die destijds onder de tankmuur doorliep, de aanbouw aan de Nederlandse kazemat. Het verroeste pantserluik, een blik in de eigenlijke kazemat. Acht jaar geleden stonden in die krappe ruimte twee reenactors uren lang gestoken in Nederlands uniform bezoekers die ook naar binnen waren gekropen te woord, nu werpen we een blik naar binnen. Een bekend interieur.
Nog even rondgekeken in de aanbouw. Het valt me op, waar bij Kazemat Midden nog duidelijke delen waren te zien van de oorspronkelijke klimkoker de verbouwing hier door de bezetter grondiger is aangepakt.

T20180210_0055.jpg
Op deze plek weinig uitleg. Het is inmiddels half vijf. Het einde van de dag nadert. De oude bekenden van de SAMS die ik nog even de hand schut, zien er vermoeid uit. Ik herken het gevoel. Het einde van een fraaie, maar inspannende dag.

Mijn dochtertje wil nog even op het stand spelen. En zo, als we teruglopen, zien we even na vijf uur de bouwhekken rond de Duitse bunker gesloten worden. De laatste bezoekers gaan naar binnen. Daar staat Leo den Dulk. De laatste bekende die ik nog even spreek. Hij was al rond zeven uur 's ochtends ter plekke. Dat gaat in de benen zitten. Maar hij kan terugkijken op wederom een geslaagde dag! En in de stralen van de ondergaande zon nemen we afscheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Bedankt voor het leuke verslag!

Als vrijwilliger heb ik lange tijd in de Duitse bunker gestaan. Ik moest steeds sneller praten om in ieder geval iets te kunnen vertellen in de korte tijd die er voor stond. Je geeft aan ongeveer 10 minuten binnen te zijn geweest. De bedoeling was om elke groep 7 minuten rond te laten lopen en weer naar buiten te begeleiden :lol:.

In eerste instantie waren er groepen van 15 man maar dat is later opgeschroeft naar 30 omdat de wachttijden opliepen. 30 was weer wat teveel en uiteindelijk zijn we rond de 20 man per groep uitgekomen.

Niet gehinderd door enige kennis wordt er van alles gezegd. Bezoekers hebben inderdaad geen idee wat voor logistiek probleem zo'n bunker met 1 ingang en 1 stijle trap geeft. :lol:
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Metox »

Mooi verslag , hartelijk dank !
Ad Ardissimum Paratus
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door wattman »

Ik ben benieuwd naar nog meer ervaringen + foto's.

Nog trouwens voor mijn begrip: die MG-bunker, is dat nu dat werkje met nr. 62 dat op de tekening zichtbaar is boven de 612 aan het einde van de tankmuur?
Clipboard03.jpg
(de welbekende tekening van de gemeente, kort geleden door Boszee ook hier op het forum weer gepost)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

Hendrik,
Mooi verslag, jammer dat ik je niet heb gezien gister!
Ik zat rond die tijd achter de informatiestand..

Het is inderdaad nr 62..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

Ik heb het en der nog wel een (controle) maatje gemist.
Maar hij klopt aardig.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

Top Jack!
Heb jij de politie nog een rondleiding gegeven? Stond op Facebook met een bedankje :lol:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2941804583

Nog bedankt voor de hulp gister!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

Graag gedaan.
Klopt inderdaad, we waren nog "even" aan het meten, staat de pliessie voor je neus, praatje gemaakt en het een en ander over de bunker uitgelegd.
ik vond het weer een leuke dag!
Beetje fris maar wel erg leuk!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

de laatste S-3 is afgelopen Dinsdag naar zn tijdelijke standplaats verplaatst. inclusief de nog aanwezige basaltbekleding woog het gevaarte 127 TON!

onze dank gaat uit naar initiatiefnemer (en betonmolenwinnaar) Leo Den Dulk voor de goede samenwerking met SAMS, en het initiëren en (mede) organiseren van de bunker ontdek dag, en het creëren van draagvlak binnen de gemeente waardoor de S-3 een permanente plek krijgt binnen het ontwerp van de nieuwe boulevard.
En we zijn nog lang niet klaar :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Boszee
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2017, 12:47

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Boszee »

Weer onbekende bunker ontdekt bij werkzaamheden

BRON: https://www.de-scheveninger.nl/2018/05/ ... zaamheden/

Functie van nieuwe ontdekte bunker Noord-Boulevard nog niet bekend


BRON: https://descheveningschecourant.nl/07/0 ... et-bekend/

BRON: BIJLAGE Foto: Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen


Weer onbekende bunker ontdekt bij werkzaamheden

Bij de werkzaamheden aan de Noordboulevard is weer een onbekende bunker gevonden. Vrijwilligers van Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen (SAMS) hebben samen met de gemeente Den Haag de bunker onderzocht. “De bunker is opgemeten en er zijn foto’s gemaakt. Het is vooralsnog niet exact bekend welke functie deze bunker had”, laat SAMS weten. Er zijn in de bunker geen objecten gevonden.

Na het onderzoek is de bunker weer afgesloten om te voorkomen dat onbevoegden op onderzoek uit gaan.

Functie van nieuwe ontdekte bunker Noord-Boulevard nog niet bekend

Tijdens werkzaamheden aan de Noord-boulevard in Scheveningen is wederom een onbekende bunker aangetroffen.


In samenwerking met de Gemeente Den Haag hebben vrijwilligers van het Atlantikwall Museum Scheveningen de bunker onderzocht. De bunker is opgemeten en er zijn foto’s gemaakt. Het is vooralsnog niet exact bekend welke functie deze bunker had. Dit zal nog nader worden onderzocht. Er zijn geen objecten in de bunker aangetroffen. Na het onderzoek is de bunker weer afgesloten om te voorkomen dat onbevoegde zich toegang verschaffen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,

BOSZEE
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”