Kampener bunker wordt monument.

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Kampener bunker wordt monument.

Bericht door ErwinZ »

Na Kazemat Noord bij Hattem gaat nu ook de Kazemat van Kampen op de gemeentelijke monumentenlijst. Wel een raar besluit omtrend het urban geklieder.
IMG_1012.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kampener bunker wordt monument.

Bericht door Martijn »

Op zich goed dat het een monument is geworden. Dan wordt het misschien ook makkelijker om hem een keer van binnen te bekijken. Blijft toch een uniek exemplaar. Nu kom je er zonder snijbrander niet in.
Inderdaad wel jammer dat het beschilderen van de kazemat wel blijft toegestaan (of in ieder geval gedoogd). Momenteel is 'ie oranje, als eerbetoon aan het nederlands elftal. Al die verf kan nooit goed zijn voor het beton, zeker niet als ze ook nog allerlei chemische goedjes gaan gebruiken om oude verflagen te verwijderen. Maar goed, waarschijnlijk is die 'traditie' al dusdanig diep verankerd dat je dat er niet zo snel meer uit gaat krijgen.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Kampener bunker wordt monument.

Bericht door Koen77 »

Momenteel ben ik bezig om van deze kazemat de historie te achterhalen om zo deze kazemat toch nog een waardige 'oude dag' te geven. Ik ben al een aardig eind op dreef, maar ik mis nog een aantal open eindjes.

Zo heeft de kazemat, voor dat deze werd uitgerust met een 5cm PAG (kanon van 5 no2), een 6cm kazemat kanon (revers) als bewapening gehad. Deze kanonnen (zowel voor kazemat Kampen-Noord als voor Kampen-zuid) waren afkomstig van fort Spaarndam-zuid en zijn vermoedelijk in 1936 geplaatst. Sporen van het affuit zijn nog zichtbaar in de kazemat (zie foto genomen vanaf de beneden verdieping; de ring is van het 6cm kanon, de andere bevestigingspunten van het 5cm PAG).
Heeft iemand mogelijk foto's of tekeningen van dit kanon. Ook van de opvolger, het 5cm PAG, zoek ik nog beeldmateriaal (vermoedelijk heb ik een foto met kopier-schutz van Kampen-Zuid). Van dit kanon heb ik al wel tekeningen.

Ik hoor het graag!
Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kampener bunker wordt monument.

Bericht door svdb10 »

Merkwaardige opstelling, zo'n kanon dat van het dak naar bededen hangt.... :D
Heb je een PM gestuurd
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Kampener bunker wordt monument.

Bericht door Koen77 »

Valt wel mee hoor....het is een rivierkazemat type B, bestaande uit twee verdiepingen. Het kanon staat op de bovenverdieping en de foto is genomen vanaf de onderste verdieping naar het plafond. Je kijkt dus tegen onderkant van de vloer aan waar het kanon op staat :D
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”