VIS kazematten Vreeswijk

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Ties »

Nu valt het object onder de noemer kunst waardoor er weer andere subsidie potjes kunnen worden aangesproken. That's why!
Een grijs verleden...
Joop Schreuder †

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Er is goed over nagedacht en alle opties zijn afgewogen.
Het had ook kunnen leiden tot drie hopen betongranulaat en een stapel ijzerschroot...
De kazemat is bovendien ongeschonden en rust op een stevige nieuwe fundering. Als de tijdgeest verandert en er is budget beschikbaar kan de stand en richting alsnog aangepast worden.

Greetz,

Joop
peterms50

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door peterms50 »

Dus we noemen het nu 'kunst' (ik vind kunst iets anders maar goed..) en dan hebben we een excuus om lekker HEEL VEUL belasting centen te stoppen in dit project. Is gewoon zinloos en geld verspilling. Had heel anders kunnen uitpakken en voor minder centen.
peterms50

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door peterms50 »

inderdaad, nog meer voorbeelden van gelijke strekking.
BunkerOwner

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door BunkerOwner »

Daar komt het wel op neer.

En dan moet je die koppen zien als je bedrijfsmatig een bunker hebt gekocht voor tonnen en aangeeft dat je geen cent subsidie wilt, ook niet voor de te restaurerende deel.... Dat dit geld beter bij de musea en stichtingen kan komen die het hard kunnen gebruiken voor uitbreiding collecties oid... Ze verklaren ze je zo ongeveer voor gek.

Ik snap dat het wellicht een mooie manier is om zaken te behouden, maar het feit dat er zoveel geld voor dit soort 'kunst' beschikbaar is maakt het een beetje 'krom' in mijn ogen.
Joop Schreuder †

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Even voor de goede orde een stukje (geredigeerd)Wikipedia:

"De percentageregeling voor beeldende kunst is een Nederlandse regeling die inhoudt dat bij nieuwbouw, verbouw of koop van rijksgebouwen door of in opdracht van de Rijksgebouwendienst, kunst zal worden toegepast. De regeling wordt toegepast indien de totale bouwkosten groter zijn dan € 1.000.000,-. Gemeenten en provincies kennen vaak vergelijkbare regelingen ter bevordering van de kunst in of bij hun gebouwen.

In 1951!!! werd op initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen de kern van de huidige percentageregeling voor gebouwen in beheer van de Rijksgebouwendienst vastgesteld.....die in 1977 de Nota Kunst bij Rijksgebouwen presenteerde. De toepassing van de Rijksregeling werd daarmee verbreed. Deze opzet van de Rijksregeling is tot op heden min of meer ongewijzigd in stand gebleven. De uitwerking van de Percentageregeling is het meest recent in 2009 beschreven in het handboek Percentageregeling beeldende kunst versie 1.1. Het percentage staat niet meer vast op 1 of 1,5%, maar is gekoppeld aan de omvang van de bouwsom".

Dus hoe dan ook, er is bij grote werken altijd een potje geld! Je kan natuurlijk met dit geld een erkend kunstenaar vragen om het sluizencomplex volgens een door hem of haar bedacht artistiek concept paars met blauwe balletjes te verven of je kan er verdedigingswerken mee behouden, weliswaar met een "twist" en als onderdeel van landschapskunst, maar toch.

Het blijft in de community en daarbuiten altijd voer voor discussie. Enerzijds de ratio, anderzijds de emotie.


Greetz,

Joop
Groepschuilplaats p, molenkade diefdijk 04.jpg
piramide-vreeland.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterms50

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door peterms50 »

BunkerOwner schreef: 03 mar 2017, 08:51 Daar komt het wel op neer.

En dan moet je die koppen zien als je bedrijfsmatig een bunker hebt gekocht voor tonnen en aangeeft dat je geen cent subsidie wilt, ook niet voor de te restaurerende deel.... Dat dit geld beter bij de musea en stichtingen kan komen die het hard kunnen gebruiken voor uitbreiding collecties oid... Ze verklaren ze je zo ongeveer voor gek.

Ik snap dat het wellicht een mooie manier is om zaken te behouden, maar het feit dat er zoveel geld voor dit soort 'kunst' beschikbaar is maakt het een beetje 'krom' in mijn ogen.
Helemaal mee eens!

Op een basisschool is amper geld voor fatsoenlijke computers bijvoorbeeld (bij eigen kinderen meegemaakt) Allerlei andere verenigingen worden extreem gekort in subsidies en bij dit soort projecten gaat het met (te) grote scheppen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Ruud »

Ik begrijp al die negativiteit niet, gebeurt er niets dan is er veel commentaar, gebeurt er wel iets; nog meer commentaar.
Ik ben wel heel benieuwd naar de bijdragen tot (gerealiseerde) initiatieven voor behoud, op welke manier dan ook!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door AvB »

Dat zichtbaar maken van de liniedijk van de Grebbelinie is eigenlijk wel erg goed gedaan. Je kan wel weer een hoop zand neergooien en het precies zo neerzetten als toen maar dan trekt het geen aandacht en krijgt het geen bekendheid.
En of ze die bunker nou schuin of recht hadden neergezet, de meeste kosten zaten in het verplaatsen van het ding. En laat dat nou het behoud van de kazemat(ten) betekenen.
Er wordt ook allerlei belastinggeld uitgegeven aan dingen ik onzin vind maar dat is nou eenmaal hoe de samenleving werkt. Het kan nooit naar iedereen zijn zin zijn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door BunkerOwner »

En dat is het...

Het geeft de uitvoerder kans even in beeld te zijn, gemeente/provincie etc. Maar feitelijk haal je met de handeling alle context weg.

Als jij als liefhebber de linie langs gaat dan bezoek je eerder de locaties die er nog 'normaal' bij staan. Het is nu totaal uit haar militaire-, historische- en constructuele context gerukt. Voor veel centen.

Natuurlijk is behoud leuk, maar dit heeft natuurlijk geen enkele historische waarde meer (zeker niet ten opzichte van de vele tientallen die nog goed op hun plek staan).

Waar het me meer om ging is dat er enorme hoeveelheden geld naar die 'kunst-business' gaat (ook de verplichte aankoop door Gemeentes bijvoorbeeld) en dat onder die noemer bunkers 'misbruikt' worden. Een ander plan, zonder kunst-aspect (met meer bezoekers) had het dan niet gehaald. Kunst (en laten we eerlijk zijn: vaak de grootste 'troep' die je je maar kunt bedenken') wint van historie, en daar kan ik niet vrolijk van worden.

De doorgezaagde bunker laat in ieder geval nog iets zien wat normaal niet in beeld is. Maar een bunker die schuin in een veld staat roept enkel vragen op. Liefhebbers denken "doodzonde", en mensen die langslopen - rijden of fietsen denken "wat is daar nou mee gebeurt??".
Joop Schreuder †

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Guido, dat is dan toch precies wat de bedoeling is, er wordt weer over de militaire historie, met name de duurzame versterkingskunst, nagedacht.
Vragen worden gesteld, discussies worden gevoerd.. Dat was nooit gebeurd na inzet van een sloophamer en een puinbreker.
Ik ben het helemaal met je eens dat het de beste oplossing was om een stuk van Vreeswijk/Nieuwegein te slopen, daar de sluiskolk neer te leggen en zo het stuk NHW in originele toestand te bewaren maar dat zat er helaas niet in.

Greetz,

Joop
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Frank pronk »

De dubbele VIS hangt inmiddels ook al in de staalkabels. Ik heb hem zaterdag zien hangen. Ik was niet in de gelegenheid om foto's te maken.
In tegenstelling tot de eerdere verplaatsing wordt hier niet veel aandacht aan besteed.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door Martijn »

Het plan is om hem morgen te verplaatsen. https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons ... tocht.aspx
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazematten Vreeswijk

Bericht door AvB »

Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”