Rivierkazematten Keizersveer

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Martijn »

In mei 1940 heeft de brug over de Bergsche Maas bij Keizersveer een belangrijke rol gespeeld. De brug moest Nederlandse troepen de mogelijkheid bieden terug te trekken op de vesting Holland, en diende dus niet, zoals veel andere bruggen, vernietigd te worden. Er werd bij Keizersveer dan ook een bruggenhoofd ingericht aan de zuidzijde van de rivier. De verdediging bestond oa. uit twee rivierkazematten; 1 aan de noordzijde van de rivier, en 1 aan de zuidzijde.
KZV.JPG
De personele bezetting telden iets meer dan 60 man van verschillende onderdelen. De bezetting werd gedurende de meidagen aangevuld met onder andere eenheden van 2 RH, afkomstig van de brug bij Zaltbommel, en eenheden van de Peeldivisie, welke zich terug hadden getrokken.
Gedurende de eerste oorlogsdagen werd slechts contact gemeld met vijandelijke vliegtuigen. Pas op de 13e kwam het eerste vuurcontact met grondtroepen. De zuidelijke kazemat heeft met zowel de mitrailleur als het kanon deelgenomen aan de gevechten. Toen uiteindelijk bleek dat de situatie niet meer houdbaar was, werd besloten alle eigen troepen over de brug terug te trekken. De wapens in de kazemat werden onbruikbaar gemaakt waarna de bezetting over de brug is teruggetrokken. Omstreeks kwart voor negen in de avond liet men de brug springen.
123659.jpg
Van de verdedigingswerken rondom de brug bij Keizersveer is weinig meer terug te vinden. De weg is inmiddels verbreed, en de beide rivierkazematten verdwenen. Van de meeste kazematten zijn nog wel historische foto´s te vinden, zeker als ze een rol hebben gespeeld bij de gevechtshandelingen. Van de kazematten bij Keizersveer kan ik echter niet veel vinden. De foto´s die ik heb zijn vooral van de brug. Ik hoop dat iemand van het forum wel foto´s heeft van de kazematten bij Keizersveer en deze wil delen.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Martijn »

Na nog wat meer speurwerk op het internet nog een aantal foto's gevonden. Wederom vrij veel van de brug, maar toch ook twee waar een kazemat op te zien is. De eerste is deze luchtfoto van de vernielde brug. Aan de overzijde van de rivier is de noordelijke kazemat zichtbaar.
BrugKazamaDec44.JPG
De andere foto is onderstaande.
Keizersveer_Noord.JPG
Het zou hier heel goed om de noordelijke kazemat kunnen gaan. Het is het juiste type (type B) en de ligging aan de weg klopt ook.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Joop Schreuder † »

Martijn,

Weet je al wat over de unieke pantserversperring van deze brug?


Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Martijn »

De brug/weg was op een drietal plaatsen versperd. Er waren twee aspergeversperringen aangebracht (1 zuid van de brug, 1 noord; beide aangegeven op de kaart in de openingspost). Daarnaast was er een viertal pantserdeuren in de brug aangebracht (bij het zuidelijk landshoofd; ook aangegeven op de kaart). De deuren waren naast elkaar geplaatst. Zolang ze niet in gebruik waren, werden ze opgeborgen in een ruimte onder het brugdek direct achter de versperring. Indien nodig konden ze vanuit die ruimte omhoog worden geschoven om zo de brug af te sluiten.
Alle deuren waren voorzien van verticale schietsleuven en 1 van de deuren had ook een kleine deur om personen door te laten.

Al deze info heb ik overigens uit de Militaire Spectator van februari 1942. Meer weet ik op dit moment niet.
Aangezien de brug uit de meidagen is vervangen door een nieuwer, breder exemplaar verwacht ik niet dat er nog enige restanten van de deuren aanwezig is.


Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Martijn »

Inmiddels heb ik tekeningen kunnen vinden van de noordelijke kazemat. De datum van de tekening is 06-01-1936. Hopelijk volgt de zuidelijke nog...
01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door svdb10 »

Interessante tekeningen!
Ik lees op de onderste tekening 'liftruimte'. Ik ging er altijd vanuit dat er alleen een trap in het gat stond, maar dit wijst toch op een soort (hand)liftje of hijsinstelling voor zwaarder materieel. Iemand meer info hoe dat eruit gezien kan hebben?
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door Martijn »

In hetzelfde archief zat een brief met tekening van een liftinstallatie voor in kazematten. Volgens deze brief moest de installatie geschikt zijn om door 1 persoon bediend te worden en 20 projectielen per minuut naar boven kunnen vervoeren. Daarnaast moest het geheel los staan zodat het te verwijderen was om de schacht vrij te kunnen maken.
01.JPG
02.JPG
03.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door rony »

Ik geloof dat ze zo een liftje ; een noria ; noemden.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door svdb10 »

Martijn, dank!
Da's leuke info zo'n tekening. Jammer dat deze niet wat gedetailleerder is uitgevoerd, maar principe is duidelijk.
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door WimVe »

Martijn schreef:In hetzelfde archief zat een brief met tekening van een liftinstallatie voor in kazematten. Volgens deze brief moest de installatie geschikt zijn om door 1 persoon bediend te worden en 20 projectielen per minuut naar boven kunnen vervoeren. Daarnaast moest het geheel los staan zodat het te verwijderen was om de schacht vrij te kunnen maken.
Gaaf, maar als ik beneden sta en draai hoe krijg ik dan de granaten er boven uit ? En andersom: als ik boven sta te draaien hoe krijg ik de granaten er onder in ?
Volgens mij moet je minimaal met z'n tweeën zijn.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door rony »

WimVe schreef:
Martijn schreef:In hetzelfde archief zat een brief met tekening van een liftinstallatie voor in kazematten. Volgens deze brief moest de installatie geschikt zijn om door 1 persoon bediend te worden en 20 projectielen per minuut naar boven kunnen vervoeren. Daarnaast moest het geheel los staan zodat het te verwijderen was om de schacht vrij te kunnen maken.
Gaaf, maar als ik beneden sta en draai hoe krijg ik dan de granaten er boven uit ? En andersom: als ik boven sta te draaien hoe krijg ik de granaten er onder in ?
Volgens mij moet je minimaal met z'n tweeën zijn.
Dat is ook zo.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door AvB »

Door een persoon bediend, maar de kanonbediening zit gewoon boven en kan de granaten uit de lift halen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door rony »

Waarom stond er van boven dan ook een draaier als het toch automatisch ging ?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door WimVe »

rony schreef:Waarom stond er van boven dan ook een draaier als het toch automatisch ging ?
Was ook mijn eerste gedachte/reactie.
Maar goed één persoon kan boven of beneden draaien.

Echter lijkt het me een aardige klus: als je moet laden en draaien of afpakken en draaien bij 20 per minuut, dan vergt dat veel coördinatie tussen minimaal twee personen.
Nog afgezien van het feit dat je de granaten uit een verpakking moet halen (?) en boven ook niet zo maar effe opstapeld.

Toch ?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten Keizersveer

Bericht door AvB »

Denk dat ze los naar boven gaan die projectielen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”