Vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door Barst »

Bij het bekijken van foto's van een aantal Piramides in het gebied rond Vreeland en Overmeer viel het me op dat deze aan de achterkant
een rechthoekig gat hebben dat je elders niet tegenkomt. Wie weet hier meer van?
40987228.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door Joop Schreuder † »

Bomvrije brievenbus :D
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door Martijn »

Een extra observatiesleuf wellicht? Of een schietopening om de achterzijde te beschermen?
Grappig om te zien trouwens dat de opbouw voor de periscoop op deze schuilplaats vierkant is i.p.v. rond. Ook begint de afschuining aan de ingangszijde hoger dan die aan de beide zijkanten, terwijl dit normaal aan alledrie de kanten op dezelfde hoogte is.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door ducatim901 »

Mogelijk om het bekistings hout in zo lang mogelijke stukken uit de bunker te halen, wel eens van een gelijkaardig gat in een Fl246 in IJmuiden (gehoord van Ruud Pols).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door wattman »

Het leek mij bij mijn bezoek ter plaatse een goedbedoelde poging om een nabijverdediging te vormen. Lijkt in dat verband een beetje op de schietsleuven naast de ingang bij Engelse pillboxes uit WO-II.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door Barst »

Vanmiddag een kijkje wezen nemen, en een paar foto's. Omdat het gat taps toeloopt neem ik inderdaad aan dat het een observatie- / schietsleuf is. Mooi om weer te zien hoe binnen een gestandaardiseerde serie als de schuilplaatsen toch plaatselijk grote verschillen kunnen zitten. Er blijken schuilplaatsen met de vierkant periscoopopbouw en afwijkende achterkant met en zonder deze sleuven te bestaan, zie de foto's op GE.
N66.2.jpg
Vind het overigens wel vreemd dat men, wat naar ik aanneem bewapeningsijzer is, in de sleuf heeft laten zitten. Ik neem aan dat dit als hij alleen voor observatie bedoeld is dit weinig uitmaakt, maar bij een schietsleuf zou dit toch een vermindering van het schootsveld betekenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: vreemde gaten in groepsschuilplaatsen

Bericht door Joop Schreuder † »

Wellicht heeft onderstaande iets te maken met de vreemde gaten?

Greetz,

Joop
Seinmiddelen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”