G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Hein Veld »

Rene Ros schreef:Heeft iemand enig idee waar koepel 123 geplaatst is geweest? Ik heb een foto van de sloop en het nummer is goed te lezen op de koepel.

Mvg,
René
Nr.123 was in ieder geval een koepel van 10cm dik voor een mitrailleur.
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

Om een wat ouder G-gerelateerd project maar weer eens naar boven te halen; de afgelopen tijd heb ik mijn verdiept in de vroege G-kazematten welke langs het kanaal bij Jutphaas zijn gebouwd. Ik heb daarbij geprobeerd de geschiedenis van het ontwerp t/m de bouw helder te krijgen. Er zijn nog wat kleine hiaten, maar volgens mij heb ik het nu redelijk scherp.

De aanleg van het kanaal gaf begin 30-er jaren aanleiding tot het ontwerpen en bouwen van een aantal kazematten. Dit als compensatie voor de verzwakking van de NHW ter plaatse. In het meest zuidelijke deel zijn als gevolg hiervan de kazematten Vreewsijk Oost en West en de Kazemat Schalkwijkse Wetering verrezen.

Meer noordelijk daarvan was ook een aantal betonkazematten gepland. Men ging uit van vijf exmplaren, allen bestemd voor bewaping met een zware mitrailleur. Grootste discussiepunt hierin was de ligging van de schootsvelden. Hierin stonden de Commandant Vesting Holland (op dat moment W. Roëll) en de Chef G.S. (I.H. Reynders) lijnrecht tegenover elkaar. Beide heren hebben in een zich lang voortslepende discussie geprobeerd elkaar te overtuigen, maar dat is geen van beide heren gelukt. Uiteindelijk heeft de minister van defensie de knoop door moeten hakken.

Pas toen is het ontwerpen en plannen echt op gang gekomen. Echter, op het moment dat de planningsfase bijna rond was kwam het CITB met de plannen voor de nieuwe G-kazemat. Het project is toen weer in de wacht gezet, en er zijn nieuwe plannen gemaakt rond de koepelkazematten.

In eerste instantie waren dit ook vijf kazematten op dezelfde lokaties als de betonnen varianten waren geprojecteerd. Dit is daarna nog aangepast en veranderd in drie vrijstaande G's, 1 G ingebouwd in de Plofsluis en 1 kanonkazemat. Laatstgenoemde was dan weer een betonnen variant met gepantserde voorwand en was geprojecteerd op de zuidelijke batterij aan de Nedereindsche Weg.

Ik heb over deze kwestie een PDF gemaakt met verschillende kaarten, tekeningen en citaten uit briefwisselingen. Hierin probeer ik wat uitgebreider dan hier de hele geschiedenis uiteen te zetten. Als je hier interesse in hebt, stuur dan even een PB met mailadres (ook voor betere kwaliteit foto's van de hier getoonde tekeningen).

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Mooi werk Martijn! Enig idee waarom ze hier kozen voor de vreemd stalen constructie? In verband de inbouw in een dijklichaam?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

Hoi Arthur,

dank voor het compliment. Ik heb niet helemaal helder wat je bedoelt met de 'vreemde stalen constructie'. De vorm en afmetingen van de kazemat en het profiel van het dijklichaam zijn inderdaad op elkaar aangepast. De stalen damwand die aan beide zijden van de kazemat is aangebracht moet het waterkerende vermogen van de dijk in stand houden bij eventuele beschietingen van de kazemat. Er is nog geopperd de damwand helemaal door te trekken rondom de kazemat (onder andere als extra bescherming van de funderingspalen) maar daar is vanwege de extra kosten vanaf gezien.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Ik doel op de afwachtingsruimte. Deze was toch in staal uitgevoerd? Of was dat slechts de ingang?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

De afwachtingsruimte is inderdaad ook voorzien van een stalen binnenbekleding (zoals het wordt genoemd op de tekening). Veel meer dan dat is het ook niet; het is maar 1cm dik. Belangrijkste reden is het waterdicht houden van de ruimten in de kazemat.
01.JPG
02.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Ok duidelijk. Ik dacht dat het meer een constructie was als de Duitse Stahlunterstand met tankkoepel erop.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazematten

Bericht door Barst »

Dank je wel voor een belangrijke bijdrage aan ons gedachtegoed. Die zoals het hoort meer vragen oproept dan beantwoord. Ik ben nog even bezig met het formuleren van mijn vragen.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

Graag gedaan. Ik hoop dat ik je met het zoeken naar antwoorden kan helpen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017, 08:36
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Franz »

Hello,
Colleagues have access to the archives. I know the two manufacturers G - casemates. Whether they were made of cast manganese?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: G-kazematten

Bericht door Ties »

Dit zou in Cuijk moeten wezen. Bijzondere opnames.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

Beste Rene,
Eindelijk gevonden waar koepel 123 heeft gestaan.
IJssel Zuid, gevechtsopstelling 7.
Het was een 135 graden versie, met hooggelegen ingang op 90 graden met een rechtsscharnierende deur.
Koepel was vervaardigd bij S.A. John Cockerill aan de hand van tekeningen C.I.T.B. Nrs. 1356/tG en 1365/tG.
De detailtekeningen (?) volgens Nrs. 1359/tG, 1374/tG 1425/tG en 1371/tG.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

Some of the turrets were Cr-Ni-Mn-Steel versions, at least some of these were built at Cockerill but we also have only Mn-Steel versions at least some of these were made at N.V. Ned. St.v.h.J. M.d.M.K. (in short the Muinck and Keizer).
Greetings Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017, 08:36
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Franz »

Thank you for the information. Is in both cases were homogeneous armor?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Prachtig Ties!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”