G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

Everything was cast in one piece.
All the turrets were measured and if the measurements where not according to the standards the turret was probably written off.
We do know that at least the Nr. 11 turret was written off and a new "11" turret was made.

Ben het helemaal met Arthur eens, mooie foto's Ties!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Hein Veld »

Ties schreef: 21 feb 2017, 09:19 Dit zou in Cuijk moeten wezen. Bijzondere opnames.
Zeker niet Cuijk. Ook de andere foto's uit deze serie niet
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Vraag met betrekking tot de G koepels van Mangaanstaal (W15-21) met een stalen tank als afwachtingsruimte zoals vermeld in het boek "Kazematten in het Interbellum" Op bladzijde 128 en 129 wordt onder "electrificatie van de spoorwegen" geschreven over de bouw van 5 G kazematten op kosten van de NS Uiteindelijk zijn volgens het boek 3 kazematten met stalen tank gerealiseerd. gesproken wordt over: fort bij t' Hemeltje, aan de Marsdijk bij fort Vechten en bij de Kromme Rijn ten noorden van fort Vechten. De twee eerstgenoemde kazematten zijn mij bekend. Laatstgenoemde kazemat aan de Kromme Rijn ten noorden van Vechten is mij echter onbekend. Weet één van jullie welke G-kazemat hier wordt bedoeld?
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

In aansluiting op de zojuist gestelde vraag mbt G-kazematten met afwachtingsruimte:
Kan het zijn dat de restanten van de G kazemat aan de noordoostelijke buitenmuur van de Plofsluis nog prima bewaard zijn gebleven? (Natuurlijk zonder de in WO II door Duitsers verwijderde koepel). Ik lees namelijk altijd dat aan de buitenzijde niets meer zichtbaar zou zijn maar vandaag zag ik vanaf de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal dat het uitkragende betonwerk weer prima in de kenmerkende vorm van de kazematten rondom het lekkanaal zichtbaar is. Of heb ik het verkeerd gezien?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

De G met afwachtingruimte aan de Kromme Rijn stond bij het Theehuis, er is niets meer van te zien, er zijn geruchten dat ie daadwerkelijk op de plek waar het Theehuis staat gebouwd is gestaan heeft.
Ik geloof echter dat hij iets meer naar de boerderij ten Noorden van het Theehuis heeft gestaan.

Ondanks dat ik nog niet bij de Plofsluis ben geweest (en hem dus nog niet zelf heb gezien) is de plek voor de G in elk geval wel beter zichtbaar dan vroeger.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

In mijn naslagwerk over de plofsluis kun je e.e.a. lezen over de G in de plofsluis. Deze had een afwachtingsdekking die je vanuit een van de pompkamers kon bereiken. Er staat een luchtfoto bij waar je hem op kunt zien.

Op de plaats van het Theehuis Rijnauwen ligt/lag geen G. Deze ligt nog steeds, een stuk stroomopwaarts, voor de boerderij, op ca 25 meter van de Kromme Rijn. Deze had geen afwachtingsdekking.

Bij het Theehuis lag een observatiekoepel. Deze is, mogelijk illegaal, gesloopt voor de aanleg van het speeltuintje.

Verder ligt er een G met afwachtingsdekking achter fort Vechten en vermoedelijk een bij Restaurant Vroeg naast de spoorbaan naar Arnhem.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Hier nog een foto van het Theehuis Rijnauwen uit 1921. Het stond er dus al geruime tijd voor 1939 (Bouwjaar G)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Wat betreft de Plofsluis ga ik dan bijna denken dat de Duitsers bij het verwijderen van de Koepel geen springstof hebben gebruikt maar een snijbrander. Mede om de constructie van de plofsluis met bijbehorende machineruimten niet onnodig te beschadigen. Mogelijk dat er dan zelfs nog een deel van de koepel in de constructie is achtergebleven.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door WimVe »

Gaan kijken is weten.
Zat/zit er niet een schietvereniging in ?
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Ik denk dat de G met afwachtingsruimte nabij de Kromme Rijn op de plek van de huidige speeltuin van het Pannenkoekenrestaurant moet hebben gestaan. Ook op de huidige plek van het theehuis (zelfs na uitbreiding) lijkt mij onwaarschijnlijk. De bestaande 'normale G-kazemat' (zonder afwachtingsruimte zoals in de NHW tijdens de mobilisatie gebouwd) nabij de boerderij iets oostelijker is bij iedereen wel bekend.

Dirk; weet jij iets meer over die zogenaamde observatiekoepel waar jij over schreef?
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Er zit nog steeds een schietvereniging in. Deze is niet makkelijk met het verlenen van toestemming tot bezichtigen.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Uit de verder puntgave Betonnen Koepelombouw groeien nu planten en kleine struiken. Denk dat deze vol met aarde/zand zit: dus pionierschop meenemen.
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

met hiervoor genoemd bericht bedoel ik dus weer de Plofsluis ;-)
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Hierbij een matige foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

Ik heb ergens kaarten gezien dat er wel degelijk een een G tussen de boerderij en theehuis hebben gestaan.
Heb je kaarten of documentatie die op een evt. andere bouw hebben doen besluiten?
Ben benieuwd.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”