Inderdaad, de brug over de Waal bij Nijmegen.
Wat deze foto in het artikel over de Peel-Raamstelling doet is mij onduidelijk.
De brug lag in het voorgebied van het Maas-Waalkanaal en de Over Betuwe.
Er zijn bij de rivier/kanaal overgangen in de Peel-Raamstelling, geen van dit
soort versperringsdeuren aangebracht.
De deuren stonden aan weerszijde van de weg (oprit naar de brug) en konden
over de gehele breedte van de weg, als één geheel worden gesloten, indien dit
noodzakelijk was.
Schietgaten, ja, let op de horizontale schietgleuven aan de onderzijde van de deurdelen.
Voor meer foto's van deze deuren, zie het topic "Doorkijkjes" pagina 9 en 10.
viewtopic.php?f=89&t=1281&start=120
Mvg, André
Peel-Raamstelling
- arwanda1465
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44
Re: Peel-Raamstelling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Re: Peel-Raamstelling
Bedankt voor de uitleg heren,
Ik denk dat de stelling van andré de meest voor de hand liggende is , indien je er
zo door kon slalommen wat wilco zegt hadden zulke zware pantserdeuren eigenlijk geen nut.
Doch bedankt voor de uitleg wilco.
Gr
rony
Ik denk dat de stelling van andré de meest voor de hand liggende is , indien je er
zo door kon slalommen wat wilco zegt hadden zulke zware pantserdeuren eigenlijk geen nut.
Doch bedankt voor de uitleg wilco.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gr
rony.
Re: Peel-Raamstelling
Het slalommen wat ik noem werd ook door de duitsers toegepast bij de kustverdediging. De opening was niet toegankelijk voor voertuigen, slechts voor manschappen. De afsluiting had puur tot doel de vijand bezig te houden tot de brug werd opgeblazen. Op 10 mei 1940 zijn zowel de Nijmeegse spoorbrug als deze verkeersbrug voor de neus van de overvalploeg van de Duitsers opgeblazen.