Peel-Raamstelling

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Peel-Raamstelling

Bericht door arwanda1465 »

Inderdaad, de brug over de Waal bij Nijmegen.

Wat deze foto in het artikel over de Peel-Raamstelling doet is mij onduidelijk.
De brug lag in het voorgebied van het Maas-Waalkanaal en de Over Betuwe.
Er zijn bij de rivier/kanaal overgangen in de Peel-Raamstelling, geen van dit
soort versperringsdeuren aangebracht.

De deuren stonden aan weerszijde van de weg (oprit naar de brug) en konden
over de gehele breedte van de weg, als één geheel worden gesloten, indien dit
noodzakelijk was.
Naamloos-gescand-FH-04%20-%20kopie.jpg
Schietgaten, ja, let op de horizontale schietgleuven aan de onderzijde van de deurdelen.

Voor meer foto's van deze deuren, zie het topic "Doorkijkjes" pagina 9 en 10.
viewtopic.php?f=89&t=1281&start=120

Mvg, André :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Peel-Raamstelling

Bericht door rony »

Bedankt voor de uitleg heren,
Ik denk dat de stelling van andré de meest voor de hand liggende is , indien je er
zo door kon slalommen wat wilco zegt hadden zulke zware pantserdeuren eigenlijk geen nut.
Doch bedankt voor de uitleg wilco.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Wilco Vermeer

Re: Peel-Raamstelling

Bericht door Wilco Vermeer »

Het slalommen wat ik noem werd ook door de duitsers toegepast bij de kustverdediging. De opening was niet toegankelijk voor voertuigen, slechts voor manschappen. De afsluiting had puur tot doel de vijand bezig te houden tot de brug werd opgeblazen. Op 10 mei 1940 zijn zowel de Nijmeegse spoorbrug als deze verkeersbrug voor de neus van de overvalploeg van de Duitsers opgeblazen.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”