IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ErwinZ »

Bij toeval kwam ik deze stukken beton en een stenen muur tegen tussen Kampen en Zalk op de plek waar B33 en B39 zouden moeten liggen in de IJssellinie. Nu ben ik niet zo bedreven in de Nederlandse linies en fortificaties dus ik hoop dat iemand het kan bevestigen dat dit nog de restanten zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ducatim901 »

Dag Erwin,
Het ziet er uit als een muurtje waar een pomp met waterbak heeft gezeten.
Of dit met de kazematten te maken heeft weet ik niet.
Misschien heeft er een huis of boerderij in de buurt gestaan.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ErwinZ »

Muurtje zou inderdaad kunnen. Maar is wel veel gewapend beton.
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Erwin,

Op de foto heb ik een cirkel gezet waar naar mijn idee B33 en B39 zouden moeten liggen, cfm de kaart van Niersrasz. Hier ben ik vandaag geweest. Het lichte plekje in de cirkel leek iets te zijn, maar nu is alles overgroeid, dus slecht zichtbaar. Het is ook een foto uit 2006. Wel lag er een stukje beton met daaraan rode baksteen.
Op deze plek ben ik niet de dingen tegen gekomen die jij op de foto hebt staan. Mogelijk is de kaart van Niersrasz niet helemaal accuraat en zijn we op 2 verschillende plekken geweest. Kan jij aangeven waar jij geweest ben?
Overigens is zo'n begroeid gebied met een korte broek niet heel handig.....waarom jeuken mijn benen zo? ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ErwinZ »

Bij rode cirkel onder de boom :)
Screen Shot 2013-05-28 at 7.37.06 PM.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Gebruikmakend van referentiepunten kom ik enkele tientallen meters oostelijker uit dan de locatie die jij aangeeft. Bovendien is de omschrijving van de locatie kazemat "op karrespoor langs rivier" (zie foto), dat lijkt op het huidige spoor langs de rivier.
Ik vermoed dat dit dan ook niet de locatie van de kazemat(ten) is. Het is trouwens niet ondenkbaar dat de blokken gewapend beton van deze kazematten afkomstig zijn.
Heeft iemand nog een oude stafkaart, blad Zwolle? Dan kunnen we het genoemde coordinaat gebruiken! ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ErwinZ »

Als ik zo de kaarten een beetje bekijk dan lijkt het erop dat de stenen muur de bovenkant is van een sluis(je). Blijven nog steeds de betonnen brokstukken over.

Dergelijke schetsjes moet je met een korreltje zout nemen. Die kunnen er enekele meters naast zitten weet ik uit ervaring :)
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Mooi filmpje over de eerste momenten na de meidagen van 1940 in Zwolle. Tijdens het filmje is (denk ik) de zijkant van rivierkazemat Zwolle-zuid te zien, met het kanon en een heel aantal granaathulzen. Daarna is nog een b-kazemat zichtbaar. Filmpje is gepubliceerd in het kader van een boekpresentatie over Zwolle in WO2. Klik op of kopieer onderstaande link:
http://youtu.be/sf92LXvKUxU
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door svdb10 »

Leuke vondst Koen. Indrukwekkende hoeveelheid afgeschoten hulzen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Wat ik niet weet is of dit hulzen van afgeschoten granaten zijn, of de verpakking, of.... Uit gevechtsverslagen van 1-I-43 RI blijkt namelijk niet dat er met het kanon is geschoten vanuit de kazematten. Wel mitrailleurvuur met de Duitse SS-verkenners aan de overkant.
Kan iemand zien wat dit zijn?
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Over de gebeurtenissen rond Zwolle in de eerste meidagen van 1940 is niet zo heel veel bekend. Daarom heb ik na onderzoek een verhaal geschreven over deze eerste meidagen. Het heeft de vorm van een kort verhaal en is dus geen echte historische beschrijving. Hoewel het niet echt in gaat op de fortificatien rond Zwolle, beschrijft het wel de gebeurtenissen rond de linie Haerst-Oldeneel.
Hopelijk geeft het op deze wijze wel een beeld van de gebeurtenissen rond Zwolle.

Het verhaal is te vinden op de FB pagina IJssellinie Kampen (zie link hieronder).
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 212&type=1

Indien er behoefte is aan het verhaal in pdf, stuur dan even een mail naar IJssellinie.kampen@gmail.com.....

Reacties zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door ducatim901 »

Koen77 schreef:Gebruikmakend van referentiepunten kom ik enkele tientallen meters oostelijker uit dan de locatie die jij aangeeft. Bovendien is de omschrijving van de locatie kazemat "op karrespoor langs rivier" (zie foto), dat lijkt op het huidige spoor langs de rivier.
Ik vermoed dat dit dan ook niet de locatie van de kazemat(ten) is. Het is trouwens niet ondenkbaar dat de blokken gewapend beton van deze kazematten afkomstig zijn.
Heeft iemand nog een oude stafkaart, blad Zwolle? Dan kunnen we het genoemde coordinaat gebruiken! ;)
Je moet er wel vanuit gaan dat de verkenningen niet voor niets verkenningen heten.
Er kon nog geschoven worden met de piketten.

Ik zeg stuur maar een pdf, heb ik weer wat te lezen, altijd leuk om te zien hoe het in elkaar stak.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Koen77 »

Voor de geinteresseerden: op 10 mei wordt mijn boek 'Kampen, mei 1940' gepresenteerd. Hierin wordt vooral in gegegaan op de mobilisatie en de gebeurtenissen tijdens de meidagen van 1940, maar ook de rivierkazematten Kampen-Noord en Kampen-Zuid hebben hierin een prominente rol. Mocht je geinteresseerd zijn in wat er zich in Kampen heeft afgespeeld, dan kan je nu - tegen een gereduceerd tarief - voorinschrijven op deze publicatie: http://www.hvjanvanarkel.nl/publicaties ... n-mei-1940
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door AvB »

Leuk Koen ben benieuwd. Heb er een besteld.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Recce103C
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2021, 13:14
Locatie: Hattem, The Netherlands

Re: IJssellinie. Vak I-43 R.I.

Bericht door Recce103C »

Koen77 schreef: 28 mei 2013, 21:26 Gebruikmakend van referentiepunten kom ik enkele tientallen meters oostelijker uit dan de locatie die jij aangeeft. Bovendien is de omschrijving van de locatie kazemat "op karrespoor langs rivier" (zie foto), dat lijkt op het huidige spoor langs de rivier.
Ik vermoed dat dit dan ook niet de locatie van de kazemat(ten) is. Het is trouwens niet ondenkbaar dat de blokken gewapend beton van deze kazematten afkomstig zijn.
Heeft iemand nog een oude stafkaart, blad Zwolle? Dan kunnen we het genoemde coordinaat gebruiken! ;)
Heb ik, maar ik heb gemerkt dat topo-tijdreis een stuk betere resolutie geeft
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”