VIS commandopost met observatiekoepel

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

VIS commandopost met observatiekoepel

Bericht door svdb10 »

Bij het doorzoeken van het kennisloket Hollandse Waterlinie kwam ik deze interessante (en mij onbekende) tekening tegen. Het betreft een "VIS-achtige" kazemat met als functie commandopost, en dus zonder schietgat voor kanon of mitrailleur. http://kennisloket.waterliniekennis.nl/ ... s/1562.jpg

Wat opvalt zijn de twee ingangen (zoals bij werken op de Afsluitdijk) en de observatiekoepel. Hierbij worden twee varianten aangeboden waarbij gebruik werd gemaakt (volgens mij) van koepels die oorspronkelijk bedoeld waren voor de forten van de St v Amsterdam. De variant rechtboven ("koepel opgelegd te Muiden") lijkt mij de nog steeds bestaand koepel die nu op het Muizenfort opgesteld staat. Iemand aanvullende informatie over deze tekening?

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS commandopost met observatiekoepel

Bericht door Hugo »

Interessant, in Kazematten in het Interbellum staat een VIS commandopost met betonnen uitkijk.
Maar de ruimte indeling van deze is ook anders.

M.v.g.
Hugo Ouwerkerk
Joop Schreuder †

Re: VIS commandopost met observatiekoepel

Bericht door Joop Schreuder † »

Dit is een nadere uitwerking van het standaardontwerp Type VI (Compagnies commandopost met uitkijkpost W21-28) uit VIS 77f Bouw van Zware Gewapend Beton Schuilplaatsen, gedetailleerd weergegeven in fig 80 van bijlage IV (de tekeningenbundel).

Afwijking betreft het toepassen van een stalen observatiekoepel (hadden ze kennelijk nog ergens liggen) in plaats van de standaard betonnen uitkijkpost. Ik vermoed dat de brief daarover gaat, wil nog niet zeggen dat het ontwerp inderdaad is gebouwd.

Greetz,

Joop
VIS Compagniescommando post.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS commandopost met observatiekoepel

Bericht door AvB »

Zou erg leuk zijn als die ooit gebouwd was!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS commandopost met observatiekoepel

Bericht door ducatim901 »

Van de koepels is er nog eentje over op het muizenfort bij Muiden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”